Op het moment heb ik een eenmanszaak waarin ik op opdrachtbasis diverse bouwkundige opdrachten uitvoer (architectuur/tekenkundig).
Nu krijg ik de laatste tijd steeds vaker vragen of ik niet ook aannemers ken en ook in de bouw wil begeleiden. Binnen mijn netwerk heb ik een aannemer die met mij wil samenwerken. Mijn gedachte is om een BV op te richten waarin wij gehele bouwkundige opdrachten aanbieden. Het zou dan een soort van verkoop BV zijn. Ik factureer mijn tekenwerk/architectuur werkzaamheden vanuit de eenmanszaak aan de BV en de aannemer factureert zijn werkzaamheden aan de BV. Boven de werk BV komt nog een holding.
Waarom deze opzet:
Op deze manier ben ik niet persoonlijk aansprakelijk voor de werkzaamheden van de aannemer.
Ik zie mijn eenmanszaak werkzaamheden niet als onderdeel van de BV.
De BV is enkel bedoelt als verkoop van deze opdrachten. Onze 2 bedrijven zijn onderaannemers.
Ik blijf daarnaast ook nog andere opdrachten doen vanuit de eenmanszaak zonder samenwerking met de aannemer.
Nu is mijn vraag: is dit mogelijk? aangezien ik een aanmerkelijk belang heb in de BV. Kan de Belastingdienst dit anders zien en deze constructie niet accepteren?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
DirkMask
DirkMask
Beste deskundigen,
Op het moment heb ik een eenmanszaak waarin ik op opdrachtbasis diverse bouwkundige opdrachten uitvoer (architectuur/tekenkundig).
Nu krijg ik de laatste tijd steeds vaker vragen of ik niet ook aannemers ken en ook in de bouw wil begeleiden. Binnen mijn netwerk heb ik een aannemer die met mij wil samenwerken. Mijn gedachte is om een BV op te richten waarin wij gehele bouwkundige opdrachten aanbieden. Het zou dan een soort van verkoop BV zijn. Ik factureer mijn tekenwerk/architectuur werkzaamheden vanuit de eenmanszaak aan de BV en de aannemer factureert zijn werkzaamheden aan de BV. Boven de werk BV komt nog een holding.
Waarom deze opzet:
Nu is mijn vraag: is dit mogelijk? aangezien ik een aanmerkelijk belang heb in de BV. Kan de Belastingdienst dit anders zien en deze constructie niet accepteren?
Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
aangepast door Mikky VrolijkTitel aangepast
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74468-eenmanszaak-en-bv-mogelijk-facturatie-en-priv%C3%A9-aansprakelijkheid-vennoten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag