• 0

KOR: wordt btw-verschil dan meer marge?

Ik overweeg gebruik te maken van de KOR, waarin ik als ondernemer niet langer btw-plichtig ben. Ik factureer als zzp’er aan zakelijke opdrachtgevers die btw-plichtig zijn. Wat ik niet helemaal snap is dit: ik heb met een opdrachtgever bv €100 per uur of per stuk afgesproken. Ik factureer nu dus: 100 + 21 btw = 121 euro. De klant betaalt mij 121 en krijgt de 21 euro weer terug als voorbelasting. Voor hem verandert er niets, maar ik zou op die manier mijn marge aanzienlijk verbeteren (21% om precies te zijn) omdat ik via de KOR geen btw meer afdraag. Als ik de info van belastingdienst of kvk lees, dan mag ik dit doen. Maar klopt mijn interpretatie wel? Zo niet, waarom zou ik dan KOR'ren? Alleen vanwege het verlagen van de administratieve last? 

www.bizzionair.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Hans Smit / Bizzionair zei:

Ik factureer nu dus: 100 + 21 btw = 121 euro. De klant betaalt mij 121 en krijgt de 21 euro weer terug als voorbelasting.

Ik denk dat je je eerst even goed moet verdiepen wat de KOR inhoudt.

 

1 uur terug, Hans Smit / Bizzionair zei:

Maar klopt mijn interpretatie wel? Zo niet, waarom zou ik dan KOR'ren?

KOR is alleen handig als je naar andere factureert die e.v. BTW niet af kunnen trekken (particulieren).

Daar kun je dan of een lagere prijs factureren (zonder BTW want jij hoeft geen BTW af te dragen) waardoor je concurrerender bent, of je wel een hogere prijs factureren (wat normaal incl. zou zijn maar nog steeds zonder vermelding van BTW), waardoor je een hogere marge hebt.

 

Maar als je voornamelijk aan ondernemers levert, dan is de KOR niet aantrekkelijk.

Dus nee, je hebt niet goed begrepen wat de KOR precies inhoudt.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Hans Smit / Bizzionair zei:

Zo niet, waarom zou ik dan KOR'ren? Alleen vanwege het verlagen van de administratieve last? 

 

Zoals zo vaak geschreven:

De "nieuwe KOR" is een misbaksel (wel een "EU misbaksel", maar het blijft een onding).

 

Tenminste voor normale, kleinere, serieuze ondernemingen.

 

Stel je voor dat je een opdrachtgever hebt in de B2B. En dan moet je een factuur sturen zonder BTW, zodat je klant kan zien dat je geen "échte" ondernemer bent (maar "een kleintje"! - omdat je gebruik maakt van de KOR). Lekker dan!

 

Inderdaad anders voor kleine ondernemers met een markthandel of zoiets, want dan kunnen zij een beetje meer verdienen aan hun particuliere klanten.

 

Maar dat kon vroeger ook, onder de "oude" KOR! Dus het is gewoon een verslechtering voor bijna alle kleine ondernemers en volgens mij gewoon een soort bezuiniging (en om de EU te vriend te houden dan).

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.