• 0

CV check; privacy wetgeving?

Ik weet niet waar ik deze vraag moet stellen dus verplaats hem gerust naar een andere forum tread.

Ik heb een vraag over hoever je als bedrijf mag gaan met een CV check?

Wanneer schendt je de wet van de privacy van een individu?

Ik heb gesolliciteerd bij een Amerikaans bedrijf die ook een kantoor heeft in nederland. Daarbij kwam bij de solliciatie procedure een Employment application form om de hoek kijken waar je totaal bloot moest geven. Je arbeidsverleden, criminal records drug records etc. Ook moest je je Sofi nummer geven. Dit bureau opereert mondiaal en is te vinden op www.hireright.com

Kan een bedrijf je hele hebben en houden opvragen?

Hoe zit het dan met je privacy? Wat mag wel en niet?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7451-cv-check-privacy-wetgeving/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Zou jij iemand aan willen nemen die een dubieus arbeidsverleden heeft, drugs gebruikt, banken of oude vrouwtjes overvalt, en geen sofi nummer heeft?

Ik begrijp je kritiek, maar hoe kom je anders aan deze informatie? Ik ben het er wel mee eens dat er ergens een grens moet zijn ... en zeker in het eerste gesprek.

Groet

Rick

• 0

Zou jij iemand aan willen nemen die een dubieus arbeidsverleden heeft, drugs gebruikt, banken of oude vrouwtjes overvalt, en geen sofi nummer heeft?

Ik begrijp je kritiek, maar hoe kom je anders aan deze informatie? Ik ben het er wel mee eens dat er ergens een grens moet zijn ... en zeker in het eerste gesprek.

Groet

Rick

precies, dat was de vraag; wat is de grens?

• 0

precies, dat was de vraag; wat is de grens?

Dat bepaal je dus zelf. Ze vragen om bepaalde gegevens, en jij kunt kiezen of je ze die wel of niet geeft...

uiteraard kun je zelf besluiten of je de gegevens beschikbaar stelt of niet.

Maar eigelijk heb je geen keuze want het is een format en dus kom je niet verder als bepaalde vragen niet beantwoord worden.

Maar nogmaals mijn vraag, hoe komt een bedrijf aan je gegevens? bellen naar je arbeidsverleden kan ik me voorstellen en ook de referenties. Maar hoe zit het met je Sofi gegevens? die zijn toch afgeschermd ivm privacy wetgeving? Daar kunnen ze toch niet zo maar bij komen?

waar kan ik hierover meer informatie krijgen? Ik wil zeker weten dat het bedrijf zich wel houdt aan de nederlandse wetgeving.

• 0
Maar eigelijk heb je geen keuze want het is een format en dus kom je niet verder als bepaalde vragen niet beantwoord worden.

Dan is de keuze dus of je al dan niet wilt solliciteren, gebaseerd op of je die informatie wel of niet wilt verstrekken. :)

Verder snap ik de zorgen om je SoFi-nummer niet helemaal. Als je er uiteindelijk gaat werken hebben ze het sowieso nodig. Los daarvan zal de belastingdienst inderdaad nooit gegevens aan derden verstrekken, ook niet op basis van een SoFi-nummer.

• 0

Verder snap ik de zorgen om je SoFi-nummer niet helemaal. Als je er uiteindelijk gaat werken hebben ze het sowieso nodig. Los daarvan zal de belastingdienst inderdaad nooit gegevens aan derden verstrekken, ook niet op basis van een SoFi-nummer.

Je sofinummer staat ook in je paspoort en rijbewijs. Zodra een (potentiele) werkgever, werving en selectiebureau, etc daar een kopie van maakt (en er zijn er genoeg die dat doen) dan hebben ze dat nummer sowieso

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Om een lang verhaal kort te maken, in beginsel bepaal jij zelf wat de reikwijdte is van de informatie die jij ter beschikking stelt. De werkgever mag deze gegevens echter niet anders gebruiken em bewaren dan voor het gevraagde doel is toegestaan. Voorts dien jij inzage te hebben in de vraag welke informatie de werkgever over jou bewaart. Voor meer informatie zie de site van CBP

Omdat deze draad verder niets met innovatie en/in ondernemerschap te maken heeft wordt deze gesloten

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar