• 0

van KOR naar hobbymatig, en nu?

Hoi iedereen,

 

2 jaar geleden ben ik begonnen met een eigen webshop met zelfgemaakte woonaccessoires naast mijn baan in loondienst (uit de hand gelopen hobby).

 

Ik heb me vorig jaar januari na een jaar 'ondernemen' ingeschreven voor de KOR omdat ik de administratie gewoon echt te lastig vond en daarnaast  voornamelijk alleen maar verlies had door alle bijkomende kosten (accountant, mollie, webshop, materialen etc) want ik verkocht gewoon niet genoeg en rekende nog niet eens mijn werkuren. Nu moet ik voor vorig jaar nog aangifte doen maar heb er eigenlijk niks aan verdiend, eerder verlies geleden. Daar komt het op neer.

 

Lang verhaal kort: ik heb nog steeds veel plezier in het maken van mijn zelfgemaakte woonaccessoires en wil deze blijven aanbieden op Instagram maar verwacht geen winst te kunnen behalen. De animo is er daar zeker wel en heb een paar duizend volgers, alleen ik krijg het niet verkocht voor een hogere prijs en daar heb ik me wel bij neergelegd. Ik wil alleen wel kiet spelen. Hoe nu verder?

 

Ik begreep dat ik met de KOR 3 jaar lang inkomstenbelasting betaal over mijn gehele omzet (dus ook de inkoop). Dus als ik mijn product aanbied voor de inkoopprijs heb ik alsnog verlies gezien daar nog belasting af gaat?

 

Ik wil het eigenlijk gewoon kunnen opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden zodat ik belasting betaal over wat ik daadwerkelijk 'in winst behaal' als ik dat eruit zou halen.

 

Zoals jullie zien heb ik er echt de ballen verstand van en vraag me af of hier nog terug van te komen is. 

 

Hartelijk bedankt alvast :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

26 minuten geleden, Demi1994 zei:

Ik heb me vorig jaar januari na een jaar 'ondernemen' ingeschreven voor de KOR omdat ik de administratie gewoon echt te lastig vond

Deelname aan de KOR vermindert de administratieve verplichtingen voor de btw, maar wil niet zeggen dat je helemaal geen administratie hoeft te voeren. 

 

27 minuten geleden, Demi1994 zei:

Nu moet ik voor vorig jaar nog aangifte doen maar heb er eigenlijk niks aan verdiend, eerder verlies geleden.

Wat bedoel je met "eigenlijk"? Blijkt dit helder uit de boekhouding van kosten en opbrengsten?

 

29 minuten geleden, Demi1994 zei:

Ik begreep dat ik met de KOR 3 jaar lang inkomstenbelasting betaal over mijn gehele omzet (dus ook de inkoop).

Nee, over de winst, net als zonder KOR.

 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dus de kosten die je kwijt bent aan bijv. Mollie, zakelijke rekening kosten, webshop, verpakkingskosten etc mag je wel aftrekken met de KOR?

 

Of geldt het puur en alleen voor de inkoop die je mag aftrekken? Mijn adviseur heeft mij hierover dan verkeerd geïnformeerd want hij zei dat het enige wat ik aan hem moest sturen aan het einde van het jaar de jaaromzet was en dat de rest er niet toe deed omdat ik toch niks kon aftrekken met deze regeling....

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Demi1994 zei:

Dus de kosten die je kwijt bent aan bijv. Mollie, zakelijke rekening kosten, webshop, verpakkingskosten etc mag je wel aftrekken met de KOR?

Niet van de KOR maar van de omzet om tot winst te komen.

Je betaald gewoon inkomstenbelasting over Omzet - Kosten.

 

Voor de KOR is er wel een grens van 20.000. Als je met puur OMZET daarboven komt dan val je er automatisch buiten.

Maar dat is bij jou niet aan de orde.

 

3 minuten geleden, Demi1994 zei:

Mijn adviseur heeft mij hierover dan verkeerd geïnformeerd want hij zei dat het enige wat ik aan hem moest sturen aan het einde van het jaar de jaaromzet was en dat de rest er niet toe deed omdat ik toch niks kon aftrekken met deze regeling....

Yikes. Is dat een adviseur die jouw inkomstenbelasting daarmee opgeeft?

Dan lijkt het mij verstandig om een andere te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Demi1994 zei:

Dus de kosten die je kwijt bent aan bijv. Mollie, zakelijke rekening kosten, webshop, verpakkingskosten etc mag je wel aftrekken met de KOR?

Natuurlijk!

 

4 minuten geleden, Demi1994 zei:

Mijn adviseur heeft mij hierover dan verkeerd geïnformeerd want hij zei dat het enige wat ik aan hem moest sturen aan het einde van het jaar de jaaromzet was en dat de rest er niet toe deed omdat ik toch niks kon aftrekken met deze regeling....

Je kunt geen btw terugvragen over deze kosten omdat je in de KOR zit. Misschien bedoelde je adviseur dat? Anders inderdaad maar snel een nieuwe adviseur, ook om je aangifte inkomstenbelasting 2022 in orde te maken. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-2-2023 om 15:51, Ron van der Kolk zei:

Natuurlijk!

 

Je kunt geen btw terugvragen over deze kosten omdat je in de KOR zit. Misschien bedoelde je adviseur dat? Anders inderdaad maar snel een nieuwe adviseur, ook om je aangifte inkomstenbelasting 2022 in orde te maken. 

 

Hoi Ron, 

 

Ik laat die accountant voor wat het is en ik was alvast begonnen met mijn inkomstenbelasting invullen omdat ik wilde zien hoe ver ik zou komen. Er kwam uit dat ik voor de belastingdienst niet als ondernemer wordt gezien - inkopen/overige kosten en verkopen tegen elkaar afgestreept - en heb ik vorig jaar een klein verlies gedraaid. Omdat ik sta ingeschreven in de KOR en een KVK heb heb ik dit wel gewoon opgegeven als inkomsten bij overige werkzaamheden.

 

Nu vraag ik mij af hoe het zit met de BTW bij investeringen zoals het boekhoudprogramma, webshop kosten, mollie etc. Moet ik deze investeer kosten dus alsnog opgeven zonder de BTW omdat ik in de KOR zit? Dus bijv. Ik heb 180 euro incl. Btw betaald aan het boekhoudprogramma, geef ik dan die volledige 180 op die ik heb betaald of zonder de btw? Ik heb nu alle investeringen erin staan ex. Btw maar twijfel of het goed is.

 

Hartelijk bedankt alvast :)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, DaMedia zei:

Bij de KOR heb je niets met BTW te maken, uitgaven boek je dus inclusief BTW, dus 180 euro volgens je voorbeeld.

Dat is overigens geen investering maar een kostenpost, investeringen komen op de balans.

Ik zou het toch maar even door een boekhouder (geen accountant) laten controleren!

 

Thanks! Het staat bij aftrekbare kosten bij inkomsten overig werk. Investeringen heb ik niet gedaan. :)

 

Maar geldt de KOR nog steeds ondanks dat ik dus niet als ondernemer wordt gezien door de BD? 

aangepast door Demi1994
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.