• 0

Verpakkingslijn levensmiddelen opzetten - waar moet ik op letten?

Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om zelf een kleine verpakkingslijn op te zetten om droge levensmiddelen te gaan her verpakken. Dus aankopen in bulk en deze dan te verpakken voor de retail. De inkoop en afzetmarkt heb ik in beeld.

 

Nu ben ik voor mezelf een kostenplaatje aan het opzetten om te zien of alles rendabel is en ik moet dus weten waar ik rekening mee moet houden. 

 

Zijn er forum leden die hier ervaring mee hebben en mij wat tips kunnen geven waar ik zeker rekening mee moet houden?  

 

- zijn er specifieke eisen aan de ruimte waar ik in ga verpakken?

- zijn er specifieke eisen aan de verpakkingen ? Mag plastic bijvoorbeeld nog? (product gaat in een doorzichtige gesealde plastic verpakking)

- moet ik bepaalde diploma's hebben?

- in hoeverre ben ik aansprakelijk als er met de producten iets fout is? (ik koop merk X, verpak dit en verkoop het als merk Y (mijn eigen merk).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
12 uur geleden, Derek-Jan zei:

in hoeverre ben ik aansprakelijk als er met de producten iets fout is?

 

Volledig, inclusief productaansprakelijkheid.

 

Lijkt me ook niet meer dan logisch, toch?   Je presenteert je door het merk als de fabrikant, en je bent onderdeel van de productieketen (het verpakken).

 

Je hebt mogelijk wel een verhaalsrecht op de fabrikant of importeur van X, maar zeker bij ompakken/verpakken is dat heel erg beperkt: zorg in ieder geval voor een goede kwaliteitscontrole bij binnenkomst van de bulk en een uitgangscontrole.

 

Overigens, als je de zaken redelijk op orde hebt qua wijze van verpakking, etiketten, controles etc, dan mag verzekering van dit (product)aansprakelijkheidsrisico voor levensmiddelen niet al te spannend en duur zijn.

 

12 uur geleden, Derek-Jan zei:

- zijn er specifieke eisen aan de ruimte waar ik in ga verpakken?

 

Niet helemaal mijn expertise, maar denk naast HACCP, Arbo, milieu en gemeentelijke vereisten ook aan de brandveiligheid  en de luchtkwaliteit : bij diverse poedervormige levensmiddelen levert (om)verpakken een verhoogde kans op stofexplosies op: dat vereist een andere werkwijze en afzuiginstallaties. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ook hier is Google weer je beste vriend. Als je op "eisen verpakkingslijn levensmiddelen" zoekt, kom je o.a. uit bij NVWA waar je de volgende link vindt: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/markten-en-evenementen-eten-en-drinken/belangrijkste-eisen-levensmiddelen (helaas lukt het me niet de link anders in te voegen dan zo).

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
23 uur geleden, Derek-Jan zei:

- zijn er specifieke eisen aan de ruimte waar ik in ga verpakken?

- zijn er specifieke eisen aan de verpakkingen ? Mag plastic bijvoorbeeld nog? (product gaat in een doorzichtige gesealde plastic verpakking)

- moet ik bepaalde diploma's hebben?

 

Ruimte:

Dat is zeer product afhankelijk. Voor droge producten is het vaak wel eenvoudiger dan vochthoudende of verplicht gekoelde producten. Dat kan natuurlijk weer anders worden indien je allergenen/niet allergenen gaat verwerken, of bio/niet bio. 

 

Belangrijker is o.a.: Traceerbaarheid (je gaat een grote batch opdelen), etikettering (grootte etiket, lettertype, verplichte vermeldingen, taal), veiligheid van het product (direct geschikt voor consumptie?), Ijken/keuren van je weegunit (de meeste machines moeten na installatie nog geijkt/gekeurd worden)

 

Verpakkingen:

Natuurlijk food grade gecertificeerd waarbij je minimaal over de specificaties dient te beschikken. Plastic mag nog wel, dit word wel (snel) aan banden gelegd. Er zijn dit jaar veel verpakkingsbeurzen die al kijken naar de PPWR. Overigens lopen sommige landen hier ook al op vooruit merken we in de markt (al weet ik niet of je over de grens gaat). 

 

Diploma´s:

In beginsel niet. Wel heb je een op het HACCP gebaseerd voedselveiligheidssysteem nodig.  

 

Qua stoffigheid Mocht het een stoffig product zijn, en ook daar zijn weer diverse variabelen) ben ik het eens met Norbert, dan kom je in ATEX gebied. Dat is per definitie een stuk prijziger. Naast de terechte opmerking betreffende de in/uitgangscontrole zou ik zeker adviseren van elke batch een representatief (eind)monster te nemen en bewaren.

 

 

 

aangepast door jajajeroen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 49 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.