• 0

Kunstwerken in consignatie bij kunst galerie, voorraad of niet?

(aangepast)

Goedemiddag, 

Ik heb een tweetal  vragen betreffende de voorraadwaardering van mijn kunstwerken/schilderijen in consignatie bij kunst galeries.

Ik heb voor €500 euro aan doek en verf ingekocht afgelopen jaar, hier heb ik 10 kunstwerken van gemaakt die in consignatie gaan bij een kunst galerie die ze van plan is te verkopen. De kunstwerken zijn naar de galerie verstuurd, worden daar tentoongesteld en staan daar in opslag tot ze verkocht worden. Moet ik de doeken die daar staan gewoon als voorraad beschouwen? 

Daarnaast heb ik kunst in mijn studio staan die niet verkocht is en ook niet meer verwacht verkocht te worden omdat ik doorgegroeid ben in een nieuwe kunststijl en de werken dus niet meer te koop aan bied. Moet ik deze werken nu als incourante voorraad beschouwen?

Alvast bedankt voor de hulp.

aangepast door Noah777
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 2

Dat "stel, ik heb..." is gewoon een reden voor velen om hier meteen af te haken. Want (normaal gesproken) gaan mensen niet allerlei theoretische 'cursussen' proberen te geven op HL.

 

Dus wanneer je vertelt wat er aan de hand is en duidelijk uitlegt wat jouw probleem is, dan is er een kans dat iemand met verstand jou gaat proberen te helpen.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minutes ago, shoptillyoudrop said:

Dat "stel, ik heb..." is gewoon een reden voor velen om hier meteen af te haken. Want (normaal gesproken) gaan mensen niet allerlei theoretische 'cursussen' proberen te geven op HL.

 

Dus wanneer je vertelt wat er aan de hand is en duidelijk uitlegt wat jouw probleem is, dan is er een kans dat iemand met verstand jou gaat proberen te helpen.

 

 


Dank voor de opmerking. Ik deel niet je mening over de wijze waarop de originele vraag was geformuleerd. Ik denk dat het stellen van een hypothetische vraag die betrekking heeft op een real-life situatie in sommige gevallen een doeltreffende manier is om om de informatie te versimpelen voor de lezer en niet onnodige in details te hoeven treden. Desondanks neem ik je advies ter harte.

Zie bovenstaande voor een geherformuleerde versie van mijn vraag. 

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 1

In de meeste gevallen zullen kunstenaren die voor 500 euro verf/doek ingekocht hebben en vervolgens "iets" gemaakt hebben geen voorraad - maar bedrijfskosten - verantwoorden (500 euro dus, uiteraard geen 'werkuren').

 

Hoe is het met de VOF gegaan trouwens? Is de samenwerking goed afgehandeld? Of is dit nog steeds een VOF, met een vennoot (of meerdere?) die misschien ook over bepaalde zaken zeggenschap/inbreng heeft (of hebben - als er meerdere vennoten zijn dan). 

 

Zo zie je maar: theorie is maar theorie...

 

  

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Noa-777 zei:

Moet ik de doeken die daar staan gewoon als voorraad beschouwen? 

Ik zou het helemaal niet als (fiscale) voorraad beschouwen. Je moet namelijk nog maar zien of iemand daar ooit geld voor over heeft. Elk kunstproduct krijgt pas waarde als een koper is gevonden die daar geld voor over heeft. Dat de productie geld heeft gekost maakt het niet kostbaar. 

 

1 uur terug, Noa-777 zei:

Daarnaast heb ik kunst in mijn studio staan die niet verkocht is en ook niet meer verwacht verkocht te worden omdat ik doorgegroeid ben in een nieuwe kunststijl en de werken dus niet meer te koop aan bied. Moet ik deze werken nu als incourante voorraad beschouwen?

Ook hierbij geldt … geen voorraadwaardering, zelfs niet tegen de kosten van de gebruikte  materialen. 
Als een schilderij onverkoopbaar blijft, heeft het gebruikte doek en de verf dan nog enige waarde … dacht van niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 hour ago, shoptillyoudrop said:

In de meeste gevallen zullen kunstenaren die voor 500 euro verf/doek ingekocht hebben en vervolgens "iets" gemaakt hebben geen voorraad - maar bedrijfskosten - verantwoorden (500 euro dus, uiteraard geen 'werkuren').

Maar het gaat in dit geval niet om kunstenaren die 'iets' gemaakt hebben, maar om professionele kunstenaren die hun werken via galeries verkopen en tot op heden hierin succesvol zijn. Geldt bovenstaande dan ook?
 

1 hour ago, shoptillyoudrop said:

Hoe is het met de VOF gegaan trouwens? Is de samenwerking goed afgehandeld? Of is dit nog steeds een VOF, met een vennoot (of meerdere?) die misschien ook over bepaalde zaken zeggenschap/inbreng heeft (of hebben - als er meerdere vennoten zijn dan). 

 

Zo zie je maar: theorie is maar theorie...  

Ik moet toegeven dat ik deze niet helemaal volg noch verband zie met de gestelde vragen, maar ik begrijp je punt.

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 hours ago, Cosara said:

Ik zou het helemaal niet als (fiscale) voorraad beschouwen. Je moet namelijk nog maar zien of iemand daar ooit geld voor over heeft. Elk kunstproduct krijgt pas waarde als een koper is gevonden die daar geld voor over heeft. Dat de productie geld heeft gekost maakt het niet kostbaar. 

 

Ook hierbij geldt … geen voorraadwaardering, zelfs niet tegen de kosten van de gebruikte  materialen. 
Als een schilderij onverkoopbaar blijft, heeft het gebruikte doek en de verf dan nog enige waarde … dacht van niet.

Er zijn in de afgelopen jaren wel al meerdere kunstwerken verkocht door de galeries waarbij de totale opbrengsten van 2021 rond de €40.000 en van afgelopen jaar rond de €80.000 hebben gelegen. Dus in die zin heeft de kunst al een bepaalde waarde. Ik begrijp dat dit anders is dan bij bijvoorbeeld een tv, waar de waarde makkelijker is van te bepalen. 

Of de werken in de toekomst nog dezelfde waarde behouden of in waarde stijgen is natuurlijk de vraag en moet nog blijken. Maar zou je op basis van bovenstaande informatie dat er wel al kunstwerken zijn verkocht de inkoop van grondstoffen nog steeds niet als voorraad beschouwen? Want dat is wat ik in de afgelopen jaren, ook in de jaren dat ik nog geen verkopen gedraaid heb (maar de kunst wel te koop stond), wel gedaan heb.
 

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Noa-777 zei:

Maar het gaat in dit geval niet om kunstenaren die 'iets' gemaakt hebben, maar om professionele kunstenaren die hun werken via galeries verkopen en tot op heden hierin succesvol zijn.

 

En jij werkt/vraagt dit voor/namens deze kunstenaren...?

 

Blijft vaag allemaal, ook heb je "een bedrag van €500" eraan gehangen in plaats van "stel...".

In mij ogen nog steeds theorie!

En het maakt inderdaad (misschien/waarschijnlijk) verschil of het een beroemdheid betreft of een hobbyist.

Zoals men zegt bij fiscale vraagstukken: 'afhankelijk van feiten en omstandigheden'...  

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 minutes ago, shoptillyoudrop said:

 

En jij werkt/vraagt dit voor/namens deze kunstenaren...?

 

Blijft vaag allemaal, ook heb je "een bedrag van €500" eraan gehangen in plaats van "stel...".

In mij ogen nog steeds theorie!

En het maakt inderdaad (misschien/waarschijnlijk) verschil of het een beroemdheid betreft of een hobbyist.

Zoals men zegt bij fiscale vraagstukken: 'afhankelijk van feiten en omstandigheden'...  

 

 

Ik vroeg me al af of je op basis van mijn eerste bericht aannam dat het nog steeds een theoretische vraag was. Ik wilde echter geen voorbarige conclusies trekken. Bedankt voor de opheldering. Nogmaals, het betreft een vraag gebaseerd op een echte situatie.

Dus, gebaseerd op bovenstaande feiten,  €500 afgelopen jaar geïnvesteerd in inkoop grondstoffen, met een omzet en in dit geval winst van rond de €80.000 (vanuit verkoop eerder gemaakte kunstwerken), hoe zou je deze situatie met betrekking tot voorraadwaardering aanpakken? 

En wat is je advies betreffende onderstaande?

 

4 hours ago, Noa-777 said:


Daarnaast heb ik kunst in mijn studio staan die niet verkocht is en ook niet meer verwacht verkocht te worden omdat ik doorgegroeid ben in een nieuwe kunststijl en de werken dus niet meer te koop aan bied. Moet ik deze werken nu als incourante voorraad beschouwen?

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minutes ago, shoptillyoudrop said:

En jij werkt/vraagt dit voor/namens deze kunstenaren...?

Zoals in mijn originele bericht staat:
"Ik heb een tweetal  vragen betreffende de voorraadwaardering van mijn kunstwerken/schilderijen in consignatie bij kunst galeries."

Dus voor mezelf, namens mezelf.

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Noa-777 zei:

 

1 uur geleden, Noa-777 zei:

Dus in die zin heeft de kunst al een bepaalde waarde.

En wat wilt u daarmee zeggen ?


Uw vraag is of was, moet ik mijn kunst ontstaan uit 500 euro aan inkoopkosten als fiscale voorraad in mijn zakelijke administratie opnemen … en het antwoord of meer het advies daarop is nee, want daarmee komt ook de een voorraadwaardering om de hoek kijken. 
Als kunstenaar zal u aan uw werk een hoge waarde willen toekennen, echter daarmee verhoogt u administratief uw vermogen, die zo mogelijk voor een deel fictief is. 
 

4 uur geleden, Noa-777 zei:

Daarnaast heb ik kunst in mijn studio staan die niet verkocht is en ook niet meer verwacht verkocht te worden omdat ik doorgegroeid ben in een nieuwe kunststijl en de werken dus niet meer te koop aan bied. Moet ik deze werken nu als incourante voorraad beschouwen?

Daarmee geeft u zelf al aan dat de waardetoekenning al fictief is (geweest). Als het kunstproduct geen waarde heeft, dan heeft het ook geen zin om het in de fiscale voorraad op te nemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minutes ago, Cosara said:

En wat wilt u daarmee zeggen ?

Ik wil daarmee zeggen dat vanuit mijn beschrijving mogelijk niet duidelijk was dat ik wel al kunst verkocht heb in het verleden. 

 

38 minutes ago, Cosara said:

Uw vraag is of was, moet ik mijn kunst ontstaan uit 500 euro aan inkoopkosten als fiscale voorraad in mijn zakelijke administratie opnemen … en het antwoord of meer het advies daarop is nee, want daarmee komt ook de een voorraadwaardering om de hoek kijken. 
Als kunstenaar zal u aan uw werk een hoge waarde willen toekennen, echter daarmee verhoogt u administratief uw vermogen, die zo mogelijk voor een deel fictief is. 

Bedankt voor de toelichting. Dus kunst is in deze situatie een grijs gebied, waarbij de term 'waarde' moeilijk te bepalen is. De reden van mijn vraag is dat ik een correcte boekhouding wil bijhouden en voor de belastingdienst op de juiste manier IB aangifte wil doen. Voor zover ik begreep mag je inkoopkosten van je grondstoffen niet zomaar als zakelijke kosten van je winst aftrekken zonder een correcte voorraad bij te houden. Anders kan ik natuurlijk aan het eind van het jaar extra doek en verf inkopen om op die manier mijn winst te verlagen. 

Vandaar dat ik tot op heden de inkoop van doek, verf en frames als voorraad heb ingeboekt en deze bij verkoop van kunstwerken en wanneer gemaakte kunstwerken niet meer verkocht gingen worden van de voorraad heb afgetrokken.

Echter lijkt het nu baserend op je reactie dat het bijhouden van een voorraad in eerste instantie al mogelijk incorrect/onnodig was.
 

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 1

Bij eigen vervaardigde producten voor de verkoop is de voorraad de inkoopwaarde. In dit geval dus verf, doek en materialen: 500 euro.

 

Dat bedrag kun je als voorraad noteren alleen weet je niet hoeveel euro je aan welk kunstwerk moet toekennen of (dus handiger) direct in de kosten. 

 

Je voorraad heeft namelijk geen fiscale waarde! Je eigen arbeidstijd en de waardestijging omdat het een kunstwerk van jouw hand is, zijn juist onderdeel van de bedrijfswinst. Als jouw kunstwerk verkoopt voor 40.000 en je had een 500 kosten aan, dan betaal je inkomstenbelasting over 39.500.

 

Bovendien weet je nooit op voorhand wat het waard is als het verkocht wordt zonder vaste prijs

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
8 uur geleden, Noa-777 zei:

Voor zover ik begreep mag je inkoopkosten van je grondstoffen niet zomaar als zakelijke kosten van je winst aftrekken zonder een correcte voorraad bij te houden. Anders kan ik natuurlijk aan het eind van het jaar extra doek en verf inkopen om op die manier mijn winst te verlagen. 

Op zich is dit correct, maar je gaat aan het eind van het boekjaar ook niet elke tube verf wegen om te berekenen hoe groot de eindejaarsvoorraad is.

 

Daar staat tegenover dat als je op 30/12 100 meter canvas doek koopt en je er niets van gebruikt, je dit wel als voorraad in de administratie opneemt … of dat je een doos met verftubes koopt voor (veel) later gebruik.

Het wordt een beetje lastiger of je een doos met penselen of potloden tot de voorraad moet gaan rekenen. Pragmatisch gezien hangt het er vanaf hoe hoog het bedrag is en met welk doel het is aangekocht … is het om de winst te drukken of gaat u de aankoop binnen één jaar na aankoop gebruiken/verbruiken. Dat laatste is een pragmatisch fiscaal criterium.

 

Het is, zoals met vele wetgevende regels .. “there are fifty shades of grey”

Een grijs gebied dus met een rekbaar begrip van de fiscale term ‘voorraad’, waarbij u zelf bepaalt - niet de Belastingdienst - en aannemelijk moet kunnen maken of dit grijs dichter bij zwart (uitgestelde kosten) ligt of bij wit (directe kosten).

 

8 uur geleden, Noa-777 zei:

Dus kunst is in deze situatie een grijs gebied, waarbij de term 'waarde' moeilijk te bepalen is.

Voorraad en voorraadwaardering beperkt zich niet tot de kunst. Iedere ondernemer/onderneming krijgt er vroeg of laat mee te maken.

 

Succes met uw werken als kunstenaar, als ook met de verkoop daarvan.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

shopuntiludropCosaraJoost Rietveld Dank jullie wel voor jullie tijd en hulp, het wordt erg gewaardeerd. 
 

17 hours ago, shoptillyoudrop said:

Zo zie je maar: theorie is maar theorie...

Ik begrijp inderdaad je punt en zie in dat vragen context behoeven om er een duidelijk advies op te kunnen geven. Ik zal dit meenemen wanneer ik hier in de toekomst om advies vraag. 

aangepast door Noah777
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.