Ga naar inhoud

Zakelijke laptops verkopen

Geplaatst:

joff19

Dag,


Ik heb twee zakelijke laptops die ik van de hand wil doen.


De eerste laptop heb ik in 2012 gekocht en vervolgens dat jaar willekeurig afgeschreven zonder enige restwaarde. (Aankoopbedrag excl. BTW was 1000 euro, dus 1000 euro afgeschreven)



De tweede laptop heb ik in 2019 gekocht voor 300 euro. Aangezien deze waarde minder dan 450 euro (of het toen geldende minimumbedrag voor bedrijfsmiddelen) bedroeg, heb ik die afgetrokken als onkosten en ook niet als bedrijfsmiddel op de balans gezet.


Ik heb al sinds 3 jaar een nieuwe zakelijke laptop waardoor deze twee overbodig geworden zijn, maar doordat ik niet wist hoe ik hier administratief mee om moest gaan heb ik de verkoop ervan tot nu toe vermeden.


Hoe kan ik de laptops het beste verkopen en wat levert dit administratief voor een gevolgen op? Ik zat ook te denken of het handig zou zijn om ze over te brengen naar het privédomein en vervolgens te verkopen, zodat ik geen bonnetjes hoef te maken bij de verkoop via bijv. Marktplaats, maar ik weet niet of het "verdacht" lijkt als ik de laptops eerst aan mezelf verkoop en vervolgens op Marktplaats zet.

Featured Replies

Geplaatst:

Ron van der Kolk

36 minuten geleden, joff19 zei:

Hoe kan ik de laptops het beste verkopen en wat levert dit administratief voor een gevolgen op?

Gewoon verkopen, met btw (als je btw plichtig bent) en administreren als omzet. 

 

38 minuten geleden, joff19 zei:

Ik zat ook te denken of het handig zou zijn om ze over te brengen naar het privédomein en vervolgens te verkopen, zodat ik geen bonnetjes hoef te maken bij de verkoop via bijv. Marktplaats, maar ik weet niet of het "verdacht" lijkt als ik de laptops eerst aan mezelf verkoop en vervolgens op Marktplaats zet.

Als het een eenmanszaak is, kun je ze niet aan jezelf verkopen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

joff19

  • Auteur
2 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Gewoon verkopen, met btw (als je btw plichtig bent) en administreren als omzet. 

 

Als het een eenmanszaak is, kun je ze niet aan jezelf verkopen. 

 

Bedankt voor het antwoord. Moet ik hier een bon voor opmaken die ik aan de koper geef op naam van mijn bedrijf?

Geplaatst:

Ron van der Kolk

45 minuten geleden, joff19 zei:

Moet ik hier een bon voor opmaken die ik aan de koper geef op naam van mijn bedrijf?

Dat hangt van de situatie af, vooral of de koper particulier of ondernemer is. Zie: Wie zijn verplicht te factureren? en de onderliggende pagina's.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

Cosara

40 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:
1 uur geleden, joff19 zei:

Moet ik hier een bon voor opmaken die ik aan de koper geef op naam van mijn bedrijf?

Dat hangt van de situatie af, vooral of de koper particulier of ondernemer is.

Ter aanvulling: 

Een factuur/kwitantie/bon je eigen administratie kan wenselijk zijn, vooral als er contant wordt afgerekend. 
Kleine moeite lijkt mij.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.