Ik overweeg al een tijdje om een BV over te nemen en te gaan ondernemen. Mijn plannen worden steeds concreter en ik wil graag een aantal business-cases gaan maken om helder te krijgen of mijn plannen haalbaar en rendabel zijn. Ik loop echter vast op de beste structuur en de regelgeving omtrent de financiering en de aflossing.
Stel ik wil een bedrijf overnemen voor 300k met een EBITDA van 200k.
Ik wil dit financieren doormiddel van:
60k eigen vermogen
40k vermogen via een onderhandse lening
200k via een achtergestelde lening en/of een banklening
Ik wil graag werken met een holding en een werk-bv.
Ik neem aan dat de holding dan een schuld heeft van 200k bij de vorige eigenaar/de bank en niet de BV? Als ik er een fiscale eenheid van maak zijn de rente kosten aftrekbaar maar de aflossing wordt toch gezien als uitgave? Betekend dat dan dat de aflossing wordt gedaan met geld dat wel wordt belast met winstbelasting?
Over de 40k via een onderhandse lening twijfel ik nog een beetje, wat zijn de voordelen van privé lenen of via de holding.
- klopt het dat bij een privé lening dit door de bank wordt gezien als eigen inleg? (Ik hoef het immers niet te noemen en terug betalen kan ik in theorie doen zonder DGA/dividend uit de bv's).
- klopt het dat ik ook onderhands mag lenen met de holding, is dan het voordeel dat dit dividend belasting scheelt en dat de rente kosten aftrekbaar zijn?
Wordt een 'normaal' DGA salaris gezien als salariskosten en zit het daardoor al in de EBITDA? Of is het gebruikelijk dat van de EBITDA ook nog het DGA salaris gaat?
Wordt al het geld dat van de werk-bv naar de holding gaat gezien als management-fee? en derhalve met 21% BTW belast en zo ja, kan deze BTW dan in de werk-bv volledig verrekend worden met de af te dragen BTW (waardoor er dus eigenlijk geen effect is)?
Ik ben van plan om naast mijn werk als DGA ook in loondienst (elders) te blijven. Ik verwacht 3 dagen in loondienst te zijn en 3 dagen als DGA aan de slag te zijn. Ik begreep dat de bd moeilijk kan doen over DGA die parttime werken en zichzelf dus ook een parttime salaris geven. Stel ik maak 120k winst na belasting, na aflossingen van leningen blijft er nog 80k over die ik gebruik om extra af te lossen en als reserve voor investeringen (en dus niet voor dividend) zou de bd hier moeilijk overdoen als ik mijzelf dan maar als 0,6 FTE betaal?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
piraat
piraat
Ik overweeg al een tijdje om een BV over te nemen en te gaan ondernemen. Mijn plannen worden steeds concreter en ik wil graag een aantal business-cases gaan maken om helder te krijgen of mijn plannen haalbaar en rendabel zijn. Ik loop echter vast op de beste structuur en de regelgeving omtrent de financiering en de aflossing.
Stel ik wil een bedrijf overnemen voor 300k met een EBITDA van 200k.
Ik wil dit financieren doormiddel van:
60k eigen vermogen
40k vermogen via een onderhandse lening
200k via een achtergestelde lening en/of een banklening
Ik wil graag werken met een holding en een werk-bv.
Foutje in layout
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75192-overnemen-bv-hoe-zit-het-met-lening-aflossing/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag