• 0

DGA leent van BV om aandelenkoop te financieren

(aangepast)

Beste forumleden,

 

de huidige DGA van onze werkmaatschappij, waarin ik 10% van de aandelen bezit, en waar voorheen een holding boven zat  (hierin zaten de overige 90% van aandelen in de werkmaatschappij), waarvan de huidige DGA en zijn compagnon ieder 50% van de aandelen bezaten, heeft die compagnon een aantal jaar geleden uitgekocht om zo alle aandelen van de holding in handen te krijgen. Daarna is de holding opgeheven omdat die feitelijk geen functie meer had en nu bezit de DGA dus 90% van de werkmaatschappij. Mijn deel van 10% in de werkmaatschappij is daarbij onveranderd gebleven.

 

Nu maakt hij voor de financiering van de aankoop gebruik van een lening vanuit diezelfde werkmaatschappij, waarbij dit normaliter in het volgende jaar middels een dividenduitkering steeds wordt afgelost. In de praktijk dus voorschotdividend. ik ontvang mijn deel van het totale dividend dus achteraf wanneer dat uitgekeerd wordt, alsmede een vergoeding voor rentekosten die gemaakt zijn bij de voorfinanciering.

 

Dit is een aantal jaar goed gegaan, maar dit jaar hebben we te maken met een sterk verslechterde liquiditeitspositie door tegenvallende omzet. De maandelijkse lening aan de DGA wordt echter nog steeds doorgezet. Vanuit de verslechterde liquiditeit geeft de accountant (logischerwijs) nu het advies om geen dividend uit te keren. Dit betekent dat ik over het afgelopen jaar, waarin de cijfers prima waren, geen dividend ontvang, terwijl de DGA vrolijk doorgaat met het financieren van zijn aandelenovername vanuit de werkmaatschappij, waarbij de liquiditeit nog verder onder druk komt te staan. 

 

Mijn vraag is wat hier tegen te doen is? Aangezien de DGA 90% van de aandelen heeft heb ik geen enkele directe invloed op deze beslissingen. We zijn een MKB bedrijf zonder raad van commissarissen of iets dergelijks, dus de DGA bepaalt letterlijk alles zelf. Mijn. zorg is dat mijn aandelen zometeen niets meer waard zijn vanwege het ‘leegtrekken’ van de BV, of dat er zelfs een beroep wordt gedaan op mij als minderheidsaandeelhouder om kapitaal bij te storten. Mijn gevoel zegt dat dit een geval van ‘onbehoorlijk bestuur’ is, maar kan ik dat hard maken en zo ja, hoe?

 

bedankt voor jullie advies!

aangepast door Palletje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na het lezen van de casus bekruipt mij het gevoel van klein Duimpje tegenover de grote reus. Als minderheidsaandeelhouder lijkt het inderdaad lastig om effectief een besluit tegen de wil van de andere aandeelhouder tegen te houden. Mocht mijn perceptie niet juist zijn, dan kunnen de experts op dit forum mij vast corrigeren. 
 

Meer pragmatisch gezien komen de volgende vragen bij me op:

1. Heeft u al geprobeerd om hierover in dialoog te gaan met de andere aandeelhouder?

2. Indien dit niet heeft gewerkt of naar verwachting zal werken, heeft u overwogen om uw minderheidsaandelen te verkopen?

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Signature zei:

Na het lezen van de casus bekruipt mij het gevoel van klein Duimpje tegenover de grote reus. Als minderheidsaandeelhouder lijkt het inderdaad lastig om effectief een besluit tegen de wil van de andere aandeelhouder tegen te houden. Mocht mijn perceptie niet juist zijn, dan kunnen de experts op dit forum mij vast corrigeren. 
 

Meer pragmatisch gezien komen de volgende vragen bij me op:

1. Heeft u al geprobeerd om hierover in dialoog te gaan met de andere aandeelhouder?

2. Indien dit niet heeft gewerkt of naar verwachting zal werken, heeft u overwogen om uw minderheidsaandelen te verkopen?

 

1. uiteraard heb ik dat geprobeerd, een dialoog is altijd de eerste stap. dit heeft echter niets opgeleverd, hij ‘snapt’ dat deze beslissingen niet fijn voelen voor mij, maar doet er verder niets mee.

2. Ook dit heb ik overwogen en zelfs besproken, zij het in een iets eerder stadium. de DGA heeft toen aangegeven de aandelen wel te willen overnemen, maar tegen een (voor mij) te laag bedrag en onder de voorwaarde dat ik mij nog voor minimaal 5 jaar aan het bedrijf zou verbinden. Dat maakt mij in feite een speelbal en daarmee ben ik dan ook niet akkoord gegaan. 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Freeaqingme zei:

Ontvangt de werkmaatschappij een redelijke vergoeding voor de lening? Tot in hoeverre is er sprake van (on)zakelijk handelen?

de werkmaatschappij ontvangt een vergoeding en die vergoeding wordt naar rato ook aan mij uitgekeerd. Daar is op zich ook niets mis mee. Waar ik wel een probleem mee heb is dat de werkmaatschappij nu onevenredig belast wordt met een lening die nodig is voor enkel een persoonlijk belang van overname van aandelen. Door die transacties staat de liquiditeitspositie van het verder gezonde bedrijf nu onder druk. Intussen is ook de managementfee fors verhoogd (ikzelf ben gewoon in loondienst) en is conform een afspraak uit de nog lopende managementovereenkomst een bonus uitgekeerd aan de DGA over de resultaten van het vorige boekjaar. Ook hierop heb ik geen enkele invloed. En nu is er dus geen ruimte voor mijn dividend, het is allemaal zeer eenzijdig geregeld op deze manier.

 

Ik overweeg dan ook serieus om ontslag te nemen. Hierbij ben ik verplicht mijn aandelen aan te bieden, maar ik vrees dat ik ook daar bar weinig aan waarde van zal terugzien. 

Link naar reactie
  • 0

Dus voor de goede orde: alles waartegen je aanloopt bij het financieel gedrag van de grootaandeelhouder ligt op schrift vast?

 

Een wist jij dat voordat je aandeelhouder werd? Of heb je er mee ingestemd later?

 

Ook een kleine aandeelhouder heeft rechten. Grootaandeelhouders-bestuurders kunnen niet zomaar doen en laten wat ze willen. Jouw belangen en die van de vennootschap wegen uiteraard gewoon mee

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dus voor de goede orde: alles waartegen je aanloopt bij het financieel gedrag van de grootaandeelhouder ligt op schrift vast?

 

Een wist jij dat voordat je aandeelhouder werd? Of heb je er mee ingestemd later?

 

Ook een kleine aandeelhouder heeft rechten. Grootaandeelhouders-bestuurders kunnen niet zomaar doen en laten wat ze willen. Jouw belangen en die van de vennootschap wegen uiteraard gewoon mee

de bonusafspraak stond naar eigen zeggen van de DGA in de managementovereenkomst die hij destijds met de andere grootaandeelhouder is overeengekomen, op niveau van de holding. Ik heb daar dus nooit invloed op gehad. Ik heb vandaag ook even gebeld met onze boekhouder om zijn blik op dit alles eens te horen. Hij heeft mij met zoveel woorden wel geadviseerd om mijn aandelen te verkopen, aangezien een verhouding van 90-10 mij volledig invloedsloos laat en ik dus weinig kan doen tegen beslissingen die de DGA neemt. In mijn aandeelhoudersovereenkomst  is een formule opgenomen om de waarde van de aandelen te bepalen. Deze zullen op dit moment niet kunnen worden vergoed, maar hiervoor zou dan een schuld worden opgenomen die binnen bepaalde tijd aan mijn beheer bv zou moeten worden ingelost.

 

Link naar reactie
  • 0

Die bonus is tot daar aan toe. 

Die lening die nu oploopt, omdat er geen of minder dividend wordt uitgekeerd, dat is wel een serieus issue. Hij heeft de aandelen gekocht, niet de werk BV. Als de werk BV niet langer kan fungeren als geldezel, dan moet hij elders de koopsom zien te financieren.

 

Heb je al verzocht om een aandeelhoudersvergadering?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 22-6-2023 om 00:54, Palletje zei:

Nu maakt hij voor de financiering van de aankoop gebruik van een lening vanuit diezelfde werkmaatschappij, waarbij dit normaliter in het volgende jaar middels een dividenduitkering steeds wordt afgelost.

… dit jaar hebben we te maken met een sterk verslechterde liquiditeitspositie door tegenvallende omzet. De maandelijkse lening aan de DGA wordt echter nog steeds doorgezet. Vanuitde verslechterde liquiditeit geeft de accountant (logischerwijs) nu het advies om geen dividend uit te keren. 

Als de liquiditeit onder druk komt te staan, dan is het inderdaad logisch om geen dividend uit te keren …

… maar dat betekent ook dat de aandelenkoop tot stilstand komt te staan … en dat als er een overeenkomst van aandelenoverdracht bestaat, het geld ergens anders vandaan moet komen.

 

Als de DGA hiermee door wilt  gaan, dat valt dit onder onbehoorlijk bestuur. Van onbehoorlijk bestuur is sprake wanneer de bestuurder het bestaan van de onderneming in gevaar brengt door het aangaan en/of voortzetten van verplichtingen en/of acties. De schade kan op de bestuurder worden verhaald wanneer hem een ernstig persoonlijk verwijt kan worden gemaakt.

 

Op 23-6-2023 om 00:56, Palletje zei:

Ik overweeg dan ook serieus om ontslag te nemen. Hierbij ben ik verplicht mijn aandelen aan te bieden, maar ik vrees dat ik ook daar bar weinig aan waarde van zal terugzien. 

Da’s niks nieuws … heel veel aandelen zijn het papier niet waard waarop ze gedrukt zijn.

 

“de DGA heeft toen aangegeven de aandelen wel te willen overnemen, maar tegen een (voor mij) te laag bedrag en onder de voorwaarde dat ik mij nog voor minimaal 5 jaar aan het bedrijf zou verbinden. Dat maakt mij in feite een speelbal en daarmee ben ik dan ook niet akkoord gegaan.” 

 

Voor uzelf moet u een paar zaken onder ogen zien … en vergeet daarbij even die 10% aandelen.

 

- Hoe is de werksfeer?

- Ziet u het bedrijf als uw onderneming?

- Bent u tevreden met het loon dat u verdient?

- Kunt u ergens anders soortgelijk werk vinden?

- Wilt u iets anders gaan doen?

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.