• 0

Vrachtauto zonder achteras

Dat er zeker mooie innovatieve ideeën zijn in Nederland weten we wel, maar we zien vandaag opnieuw een mooi voorbeeldje. Zibb heeft een artikel geplaatst over een Nederlandse onderneming dat een vrachtauto heeft ontwikkeld zonder achteras. Het voordeel hiervan ligt met name in de gewichtsbesparing waardoor er meer vracht vervoerd kan worden, tevens is er een interessante constructie mogelijk voor het vervoer van containers.

 

klik hier voor het artikel

 

Website van het bedrijf

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doet ook mee met Livewire. Is overigens niet heel erg nieuw. Bij Bayer reden er 25 jaar geleden jaar geleden al truck's rond zonder achteras die de laadvloer helemaal tot op de grond konden laten zakken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dit is op en top innovatie.

 

Had een tijdje geleden al een stukje over Netras gelezen. Het mooiste vind ik nog dat ze in het begin voor gek verklaard werden en dat er werd verteld dat het niet mogelijk was. Ze hebben doorgezet en kijk hoe ver ze nu al zijn. Dit is gewoon een goed verhaal voor andere starters en innovators.

 

dit is het artikel

http://www.livewire.nl/case.php3?casenr=23&casesid=28

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0
Is overigens niet heel erg nieuw.

 

Ok, dan is het idee wellicht niet nieuw, dat de uitvoering nu zo wordt gedaan is het dat absoluut wel. Anders hadden de grote auto fabrikanten dit toch allang wel toegepast?

 

Ik vind de wijze waarop het gecommuniceerd wordt ook heel duidelijk. De website gaf me echt een gevoel van "shit dit is handig voor de laatste fijndistributie. Ophalen bij (regionaal) distributiecentrum en verder distribueren, door alle technieken kan dat heel efficiënt worden uitgevoerd.

 

Nu even artikeltje livewire lezen. Zijn dit overigens bekende ondernemers? Enkele namen kwamen me bekend voor, maar dat kan ook komen omdat het algemene namen zijn natuurlijk :P

 

Edit:

Ok artikel gelezen en ik weet al waarom ik zo enthousiast ben. Dit is een quote uit het artikel van livewire:

‘Als ik zie hoe enthousiast er in Brabant op het idee van de City-L is gereageerd, dan moet dat ook daarbuiten lukken.’ Eén keer raden waar ik vandaan kom :P

 

Overigens maak ik hieruit op dat er nog niets daadwerkelijk rijdt, terwijl uit het stuk van Zibb wel bleek dat de eerste bestellingen binnen zijn. Wat ik me ook afvraag is in hoeverre dit idee is afgeschermd, om zodoende geen problemen te hebben met andere grote fabrikanten. Ze hebben als doelstelling om op termijn 100 van dit soort auto's per jaar te maken, dat lijkt me eigenlijk zo weinig. Iemand een idee daarover? (mss de ondernemers zelf maar eens vragen bedenk ik me nu)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het idee is gedeeltelijk nieuw.

Hoogvliet rijd al jarenmet trailers die op een bijna gelijke manier zaken, echter de wielen zijn hierbij nog wel constructief verbonden met de laadbak.

 

Als het inderdaad een brug slaat tussen de verschillende niveau's die een transporteur in een bestelwagen tegenkomt is het een gouden idee.

Vooral in het midden en klein vervoer loop je regelmatig vast op dockboards, geen heftruck, onmogelijke drempels, verschillende niveau's van losplatforms, enzovoort.

 

Bij dit idee is de achterbrug van de auto een los onderdeel.

Ik ben bang dat de stabiliteit van het hefmechaniek net als de stabiliteit van de achterwielen nog wel wat hoofdpijn gaat bezorgen bij de ontwerpers.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben bang dat de stabiliteit van het hefmechaniek net als de stabiliteit van de achterwielen nog wel wat hoofdpijn gaat bezorgen bij de ontwerpers.
Inderdaad, zo vroeg ik me af of dat ding nog wel enige rij eigenschappen zou hebben op het moment dat er zonder bak gereden wordt, het lijkt me dat dat niet echt een stevige boel is (vergelijk het met een cabrio, die een stuk minder stijf is dan de coupe versie bv)

 

En toen ik in de animatie zag hoe de lift werkt, viel me op dat dit niet in het midden is gemonteerd maar bijna achteraan. Wat betekent dat er flinke krachten op die lift komen.

 

Ben benieuwd naar de uitwerkingen, het heeft veel potentie volgens mij (iemand zonder kennis van de markt)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

En toen ik in de animatie zag hoe de lift werkt, viel me op dat dit niet in het midden is gemonteerd maar bijna achteraan. Wat betekent dat er flinke krachten op die lift komen.

 

 

Mwa, er passen 6 europallets in, twee rijen van 3.

Je moet wel iets met een héél zwaar soortelijk gewicht vervoeren wil dat écht heel problematisch worden, lijkt mij?

Link naar reactie
  • 0

Maak je maar geen zorgen, dat ontwerp is gemaakt door iemand met de nodige ervaring om dat te kunnen doen.

 

Het is overigens niet nieuw, de vliegtuig rangeertrekkers op shiphol rijden al jaren met een achtervork. Het nieuwe is dat het nu wordt toegepast in het < 3500 kg segment. klein rijbewijs.

 

Voor de stabiliteit maakt het weinig verschil met normale chassis cabine auto's, die hebben in onbeladen toestand ook geen gewicht op de achteras.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0
Voor de stabiliteit maakt het weinig verschil met normale chassis cabine auto's, die hebben in onbeladen toestand ook geen gewicht op de achteras.
Het ging me niet (alleen) om het gewicht, maar veel meer over de stijfheid. Er is geen verbinding dus de kans van zwabberen om het zo te zeggen is groter. Vandaar die cabrio vergelijking.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Nu even artikeltje livewire lezen. Zijn dit overigens bekende ondernemers? Enkele namen kwamen me bekend voor, maar dat kan ook komen omdat het algemene namen zijn natuurlijk :P

 

Overigens maak ik hieruit op dat er nog niets daadwerkelijk rijdt, terwijl uit het stuk van Zibb wel bleek dat de eerste bestellingen binnen zijn. Wat ik me ook afvraag is in hoeverre dit idee is afgeschermd, om zodoende geen problemen te hebben met andere grote fabrikanten. Ze hebben als doelstelling om op termijn 100 van dit soort auto's per jaar te maken, dat lijkt me eigenlijk zo weinig. Iemand een idee daarover? (mss de ondernemers zelf maar eens vragen bedenk ik me nu)

 

dit was een ouder artikel over Netras, ik wilde even laten zien dat ze in het begin voor gek werden verklaard

 

ze hebben al wat auto's verkocht en er is ook wereldwijde interesse en hier is het nieuwere artikel

http://www.livewire.nl/case.php3?casenr=3&casesid=38

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Doet ook mee met Livewire. Is overigens niet heel erg nieuw. Bij Bayer reden er 25 jaar geleden jaar geleden al truck's rond zonder achteras die de laadvloer helemaal tot op de grond konden laten zakken.

 

Ik wou net zeggen, die ken ik. Volgens mij bestaan er ook van dat soort opleggers van een andere fabrikant. Bij de AH hier in het dorp zie ik wel eens een type staan. zal er de volgende keer op letten.

Link naar reactie
  • 0

Het is overigens niet nieuw, de vliegtuig rangeertrekkers op shiphol rijden al jaren met een achtervork. Het nieuwe is dat het nu wordt toegepast in het < 3500 kg segment. klein rijbewijs.

 

Circa 30 jaar geleden reden op het terrein van het Academisch Ziekenhuis Leiden Citroen HY-bussen rond met een achtervork (< 3500 kg segment). Vanwege de lage vloer konden bedden en rolcontainers met bijvoorbeeld wasgoed hier zo in gereden worden.

Het draagvermogen van onderhavig produkt is veel groter, hetgeen grote engineeringinspanningen zal hebben gekost en waarbij innovatieve oplossingen uiteindelijk de realisatie mogelijk zullen hebben gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

dit was een ouder artikel over Netras, ik wilde even laten zien dat ze in het begin voor gek werden verklaard
Waar kan ik die reacties zien dan? Eerst klikte ik op de button "forum" om te kijken hoe er over gediscussieerd werd, 1 keer raden waar ik toen uitkwam :P

 

dat vertellen ze zelf in het eerste artikel

 

hier is dat gedeelte

Als ik zie hoe enthousiast er in Brabant op het idee van de City-L is gereageerd, dan moet dat ook daarbuiten lukken.’

Maar dat enthousiasme kwam niet vanzelf. ‘Aanvankelijk werden we voor gek verklaard. Wie gaat er in Nederland nu een nieuwe auto ontwikkelen? Die markt zou al helemaal afgetimmerd zijn. Wij hebben af en toe door muren moeten gaan, maar we zijn steeds in onze ideeën blijven geloven. Dat laatste wil ik elke ondernemer aanraden. Twijfel niet aan jezelf, want dan zal het je nooit lukken om anderen te overtuigen.’

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.