• 0

Factuur aan Belgische school

Ik heb een offerte aanvraag van een Belgische school. Ik ben zelf in Nederland gevestigd en zal de producten van Nederland naar België leveren.

Een school is niet BTW-plichtig. Hoe zit het voor de offere/factuur nu met de BTW?

 

Aan consumenten reken ik gewoon 21% Belgische BTW en geef dit in OSS aan.

 

Aan bedrijven normaal is het 0% en ICP levering.

Hoe regel ik dit juist bij een Belgische school?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 minuten geleden, bvd zei:

Aan bedrijven normaal is het 0% en ICP levering.

Mits ze een BTW-nummer kunnen aanleveren dat door de VIES checker heen komt. Zonder ook maar iets af te weten van de fiscaliteit van Belgische onderwijsinstellingen, kan ik me voorstellen dat je hen ook gewoon om een BTW-nummer kan vragen. Leveren ze dat en komt 'ie door de VIES check heen, dan kan je de BTW verleggen. Hebben ze dat niet of komt 'ie niet door de VIES check heen, dan belast je het gewoon met het reguliere BTW-tarief alsof het een Belgische consument is, denk ik. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Freeaqingme zei:

Mits ze een BTW-nummer kunnen aanleveren dat door de VIES checker heen komt. Zonder ook maar iets af te weten van de fiscaliteit van Belgische onderwijsinstellingen, kan ik me voorstellen dat je hen ook gewoon om een BTW-nummer kan vragen. Leveren ze dat en komt 'ie door de VIES check heen, dan kan je de BTW verleggen. Hebben ze dat niet of komt 'ie niet door de VIES check heen, dan belast je het gewoon met het reguliere BTW-tarief alsof het een Belgische consument is, denk ik. 


Uiteraard bij ICP met geldig btw-nummer.

Een school is niet btw-plichtig en heeft om die reden ook geen BTW-nummer. Dus btw verleggen kan niet.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Freeaqingme zei:

Daarmee heb je dan toch je eigen vraag beantwoord?

 

Nee want vraag me af of het dan misschien btw-vrij word om dat een school een 'speciaal' geval is. 

In Nederland is een school vrijgesteld van btw. Particulier 

Buiten EU hebben ze ook geen Europees btw nummer en word het ook btw-vrij bijv. Dus dat is meer mijn vraag. Ik weet wel het geen ICP levering is.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, bvd zei:

 

Nee want vraag me af of het dan misschien btw-vrij word om dat een school een 'speciaal' geval is. 

In Nederland is een school vrijgesteld van btw. Particulier 

Buiten EU hebben ze ook geen Europees btw nummer en word het ook btw-vrij bijv. Dus dat is meer mijn vraag. Ik weet wel het geen ICP levering is.

Oke, dan snap ik waar je 'probleem' zit. Maar heb ik er tegelijkertijd ook geen flauw idee over. Gelukkig hebben anderen dat op dit forum ongetwijfeld wel :)

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, bvd zei:

In Nederland is een school vrijgesteld van btw. 

Ook in Nederland moeten scholen gewoon de BTW betalen hun leveranciers in rekening brengen. Dat scholen zelf vrijgesteld zijn voor de producten en diensten die zij leveren, is wat anders. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.