• 0

Investeringsaftrek softwareontwikkeling

Mijn BV heeft software laten ontwikkelen om onze klanten te assisteren bij diverse financiele bedrijfsprocessen. Onze klanten betalen een maandelijkse fee voor deze software (saas), maar wij gebruiken de software ook voor dienstverlening aan onze klanten.

Kan ik de ontwikkelde software als bedrijfsmiddel aanmerken en gebruik maken van de investeringsaftrek?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, Johan1001 zei:

Mijn vraag heeft vooral te maken met het feit dat we onze software als saas ter beschikking stellen aan klanten. Of dit gevolgen heeft voor het recht op investeringsaftrek.

Ik denk dat je doelt op:

1 uur terug, Johan1001 zei:

Onze klanten betalen een maandelijkse fee voor deze software (saas), maar wij gebruiken de software ook voor dienstverlening aan onze klanten.

Je maakt hier een onderscheid, maar in beide genoemde situaties is het een bedrijfsmiddel en geen voorraad. Je verhuurt de software alleen en verkoopt deze niet. Voor de investeringsaftrek zou dit dan ook niet uit moeten maken (maar ik ben geen fiscalist en Joost wel).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Bedrijfsmiddelen die bestemd zijn om hoofdzakelijk (voor meer dan 70%) ter beschikking te worden gesteld (via verhuur bijv.!) aan derden komen niet in aanmerking voor investeringsaftrek.

Stel nou dat TS zijn software iedere maand exclusief zou leasen aan een derde partij zodat die deze software kon exploiteren als SaaS-product dan geldt deze beperking wellicht.

Als je echter software laat ontwikkelen en deze zelf exploiteert door bepaalde functionaliteit van deze software tegen betaling ter beschikking aan te bieden aan eindgebruikers dan kan ik me niet voorstellen dat deze beperking van toepassing zou zijn. Dat lijkt me dan echt een veel te brede uitleg van die beperking.

 

De analogie van 'verhuur' geldt hier mijns inziens ook niet. Als je een object aanschaft en je verhuurt het, dan kan je er op dat moment niet zelf over beschikken. Dat geldt niet bij SaaS-producten. Enerzijds kan je meerdere klanten hebben die tegelijkertijd gebruikmaken van dezelfde software. Anderzijds krijgt niemand de software tijdelijk 'in bezit'.

 

Een betere analogie zou bijv. zijn dat je een bus laat bouwen, en vervolgens zitplaatsen in de bus 'verhuurt'. Zolang je betaalt mag je gebruik van de zitplaats maken, maar er is geen sprake van verhuur van de bus als zodanig.

aangepast door Freeaqingme
Link naar reactie
  • 1
8 uur geleden, Johan1001 zei:

Mijn vraag heeft vooral te maken met het feit dat we onze software als saas ter beschikking stellen aan klanten. Of dit gevolgen heeft voor het recht op investeringsaftrek

Zoals Freeaqingme al aangeeft, kan de volledige verhuur inderdaad de investeringsaftrek in de weg staan. Oftewel, als de software maar een functie heeft binnen jullie bedrijf, en dat is het ter beschikking stellen aan derden 

 

Dat is niet zo als er sprake is van software die opgaat in een breder aanbod van diensten. Vergelijk ook verbouwingsinvesteringen voor een b&b aan huis. Hoewel daar een kamer ter beschikking gesteld wordt aan derden, is de ruimte zelf slechts een onderdeel van de totale dienst en is investeringsaftrek aan de orde

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.