• 0

DGA Salaris vs uitgaven aannemer

Hallo allemaal.

 

Ik overweeg om een klein bedrijf op te richten en ik heb een vraag over het minimum DGA-salaris.

Ik las de volgende informatie online:

 

"... het hoogste bedrag van de volgende drie bedragen:
1.- Het wettelijke minimum DGA-salaris, zijnde €51.000 in 2023
2.- 100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking
3.- Het hoogste loon van de werknemers die in dienst zijn van jouw BV (of van een BV die verbonden is aan jouw BV)".

 

Mijn vraag gaat over punt 3.

 

De vraag is: hoe zit het met geld dat wordt uitgegeven aan aannemers?

 

Het doel van het bedrijf is het ontwikkelen en verkopen van apps voor smartphones.
Als ik de enige werknemer ben (dus de enige ontwikkelaar) en ik besteed bijvoorbeeld 20k euro uit om een deel van het werk uit te besteden aan een externe aannemer, betekent het dan dat ik mezelf ook dat bedrag moet betalen?

 

Ik denk dat de hamvraag is, telt het geld dat ik uitgeef aan een externe aannemer als uitgaven (d.w.z. hetzelfde als huur voor kantoorruimte of het kopen van een computer) of telt het als salaris?

 

In principe zou ik verwachten dat het telt als een uitgave, maar ik weet het niet. Ik neem aan dat iemand hier het zeker weet.

 

Alvast bedankt.

 

Mvg,

 

JP

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een externe aannemer is niet jouw werknemer. Dus zolang jij geen medewerkers in loondienst hebt gaat punt 3 niet op. Daarbij is het niet punt 1, 2 en 3, maar 1,2 of 3 waarvan alleen het hoogste bedrag van die drie geldt. Dus al zou punt 3 wel valide zijn en jij een medewerker in loondienst hebben die 20k verdiend, dan nog is punt 1 hoger en dien je jezelf 51k uit te keren. 
 

Uitgaven als huur en externe diensten etc staan los van het DGA loon. 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ze zijn allemaal logisch.

 

Om verdere informatie te geven: dit is een zijproject en ik verwacht er geen groot inkomen van.
Het is belangrijk om op te merken dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het bedrijf genoeg geld zal verdienen om het minimum van 51k te halen. 

 

De reden waarom ik de vraag stelde is de volgende.

 

Ik schat een bruto-inkomen in de orde van 10-12k tijdens het eerste jaar. Ik verwacht in ieder geval niet dat de netto uitkeringen gelijk of hoger zullen zijn dan het 51.000 minimum DGA salaris.

 

Laten we aannemen dat het 12k is. 

 

Als ik alleen aan dit project werk, zal de voortgang traag zijn en moet ik mezelf die 12.000 betalen (laten we voor het gemak aannemen dat er geen andere uitgaven zijn).

 

Aan de andere kant, als ik 10.000 uitgeef aan een aannemer (parttime en/of uit een goedkoper land), kan ik meer vooruitgang boeken. Mijn salaris zou dat eerste jaar maar 2k zijn, wat erg laag is, maar ik zou het er wel mee eens zijn.

 

Ik heb in eerste instantie begrepen (of gegokt) dat ik dit niet met een werknemer zou kunnen doen.

 

De Belastingdienst zou niet accepteren dat ik mezelf 2k als DGA betaal terwijl ik 10k aan iemand anders betaal. Om aan de regels te voldoen zou ik 6k aan mezelf moeten betalen en 6k aan die werknemer. Dat betekent meer salaris voor mezelf maar minder werk voor het bedrijf. 

 

Daarom zou het hebben van een aannemer in plaats van een werknemer (in principe) beter voor mij kunnen zijn.

 

Mvg,

 

JP.

Link naar reactie
  • 0

Als reactie op Herman van der Helm,

 

Hoi, Herman. Eenmanszaak is zeker makkelijker, maar er zijn 2 belangrijke nadelen:

 

1) Verantwoordelijkheid met je eigen en familievermogen. 

 

Stel je voor dat een ander bedrijf denkt klanten te kunnen verliezen door jouw toedoen en besluit een reden te vinden om je aan te klagen. Ik zou al failliet zijn voordat de rechtszaak begint.

 

Dit soort dingen gebeuren. 

Ik wil mijn persoonlijke bezittingen niet op het spel zetten. En al helemaal niet die van mijn gezin.


2) Bescherming van bedrijfsactiva. Namelijk intellectueel eigendom (dat is de reden dat ik zelfs overweeg om een Holding BV op te richten bovenop het bedrijf).

 

Als er een faillissement komt, dan zou ik opnieuw kunnen beginnen op voorwaarde dat ik nog steeds het intellectuele eigendom van de broncode voor de apps bezit.


Is er een manier om gedekt te zijn tegen een van deze 2 met een eenmanzaak? (dit is een eerlijke vraag, ik probeer niet sarcastisch te zijn).

 

Mvg,

 

JP.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je hebt het over een klein bedrijf, weinig inkomsten, enkel project, geen DGA-salaris mogelijk. Dan geef je zelf al 4 punten om geen BV-structuur (1 BV is geen BV) te beginnen.

Of zoals Herman van der Helm al vroeg: 

Waarom geen eenmanszaak oprichten? Is eenvoudiger en je kunt altijd later over naar bv.

 

(inmiddels beantwoord door JP_256)

aangepast door DaMedia
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.