• 0

Boekhouding BV's - Vraag eigen vermogen

Hi allen,

 

Persoonlijk vind ik het belangrijk mijn boekhouding te begrijpen en grotendeels zelf te kunnen doen. In het verleden heb ik dit voor een eenmanszaak gedaan en nu voor een BV. Ik ben mijn kennis wat aan het opfrissen maar kom niet uit het volgende: 

 

Stel ik richt een nieuwe BV op met 100 aandelen van 1 euro die ik direct volstort, dan ziet de balans er zo uit: 

 Bank - 100

EV: Aandelenkapitaal 100

 

Wanneer ik prive vervolgens 500 euro inbreng komt er 500 euro bij op de bank, stijgt het aandelenkapitaal dan of moet er een ander grootboek tegenoverstaan? 

 

Waarschijnlijk denk ik hier veel te ingewikkeld en ben benieuwd naar jullie antwoorden! 

 

 

Thanks!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey Paul, 

 

Dank voor het antwoord! 1 zaak waar ik mijn hoofd niet omheen krijg: 

 

Stel je deze balans voor: 

Activa

bank 600

——

600

 

Passiva

rc 500

 

Eigen vermogen

gestort aandelen kapitaal 100

——

600

 

En ik koop een dienst in bij een freelancer, mijn bedrijf verkoopt een eigen software product, het meeste wat we doen zijn dus kosten of opbrengsten met relatief weinig balansposten. Stel dat kost 400 euro, dan zakt de bank ook met 400, wat is de tegenrekening aan de passiva kant dan? Bij een eenmanszaak zou ik dit verrekenen met eigen vermogen, kan ik de RC hetzelfde zien en neemt die dus met 400 af tot het onderstaande plaatje?

 

Activa

bank 200

——

200

 

Passiva

rc 100

 

Eigen vermogen

gestort aandelen kapitaal 100

——

200

Link naar reactie
  • 1

Hmm die uitleg mist een paar stappen. Laat ik eens een poging wagen.


 

Balans, Winst en verlies rekening na storten aandelenkapitaal en lening uit privé

 

afbeelding.thumb.png.65c9842da9bd6178eedd78df16d7c8b6.png

 

Balans, Winst en verliesrekening na inhuur freelancer, nog geen omzet

afbeelding.thumb.png.08a46897c8683f98cacdce6ab8154964.png

 

Elke keer dat je kosten of omzet maakt veranderd het saldo van resultaat lopend boekjaar zowel op de balans als in de winst en verliesrekening

 

Als je ook 1000 euro omzet hebt gemaakt maar de klant heeft nog niet betaald dan slaat in dit voorbeeld het verlies om in een winst voor lopend jaar. Maar op je balans ontstaat ook een debiteurenvordering totdat de klant betaald heeft dan verschuift dat naar bank.

 

afbeelding.thumb.png.86d5584ad3a177f010c750f463317d8d.png

 

Ik zou er bijna een huiswerk opdracht van maken om zelf de balans aan te passen zodra het geld ontvangen is. Maar dit is in de basis wat er gebeurd bij elke transactie muteren er altijd 2 grootboekrekeningen. Vaak 1 op de balans en 1 in de resultaten rekening.
En soms kan de transactie ook alleen binnen de balans gebeuren, zoals bij je privestorting.

maar er zal nooit 2 rekeningen alleen in de Winst en verliesrekening plaatsvinden.

(tenzij je een correctie maakt voor betere presentatie van de cijfers maar dat laat ik maar even buiten beschouwing)

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.