• 0

Zelf computer bouwen, aftrekken zonder afschrijven?

Dit is mijn eerste post hier en verder voer ik nog niet zo lang een eenmanszaak.

 

Voor klanten maak ik dashboards in Power BI en Tableau, hiervoor wil ik graag een nieuwe, degelijke en sterke PC aanschaffen, deze PC wil ik zelf bouwen. Ik zie het echter niet zo zitten om te moeten afschrijven, zeker omdat ik niet weet hoelang ik doorga met het voeren van een onderneming. Ik zou graag willen weten hoe het zit met afschrijven op losse onderdelen, mocht ik alle onderdelen los kopen, kan ik deze dan stuk voor stuk aftrekken bij de OB en kan ik deze direct afschrijven? Of is er ook een optie om ze niet af te schrijven, dit omdat de onderdelen per stuk minder dan €450 kosten. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Jan359459 zei:

Dit is mijn eerste post hier en verder voer ik nog niet zo lang een eenmanszaak.

Ik zie het echter niet zo zitten om te moeten afschrijven, zeker omdat ik niet weet hoelang ik doorga met het voeren van een onderneming.

Is het echt omdat je de intentie hebt om binnen niet al te lange tijd te stoppen of is het meer de angst en onwetendheid om te moeten afschrijven ? 
 

Als stoppen een serieuze overweging is, dan zou ik helemaal niets meer investeren. Als overgangsfase zou je ook kunnen overwegen om de bestaande computer een klein beetje te upgraden. Deze kosten kan je meestal wel direct ten laste van de winst brengen, zonder te moeten afschrijven.

 

Dat afschrijven is overigens ook weer niet zo moeilijk en mocht je dat wel vinden dan zijn hier op HL genoeg capabele personen die je daarbij kunnen en willen helpen.

 

Mocht je besluiten om toch voor een volledig nieuwe computer te gaan - compleet gekocht of zelf gebouwd - dan zou ik een stapje verder gaan en ervoor zorgen dan je ook in aanmerking komt voor de KIA, de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Bij een investering van € 2.601 t/m € 63.716 is de investeringsaftrek (belastingvoordeel) 28% van het investeringsbedrag (ex btw).

Dat bedrag heb je sneller bij elkaar geharkt dan je denkt met moederbord, processor, flink wat geheugen, één of of twee SSD’s, één of twee monitoren (recht of gebogen) … en natuurlijk afschrijven vanaf het moment van ingebruikname.

 

Dat is dan toch een koopje … 21% BTW + 28% KIA.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Gewoon even om het helder te krijgen, zijn de mogelijkheden van startersaftrek en willekeurig afschrijven tijdens deze startjaren al volledig uitgewerkt?

 

Je zegt zelf en verder voer ik nog niet zo lang een eenmanszaak.

 

Dat doet me vermoeden dat je nog in de start fase zit waarbij willekeurig afschrijven de oplossing kan bieden

aangepast door Paul van Minderhout
Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Dat doet me vermoeden dat je nog in de start fase zit waarbij willekeurig afschrijven de oplossing kan bieden

Als dat zo is, dan hier nog wat aanvullende informatie.

Startende ondernemer
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/willekeurige_afschrijving/startende_ondernemer


Als de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) niet van toepassing is.

U koopt bijvoorbeeld in een jaar als enige bedrijfsmiddel een computer van € 2.000, dan krijgt u geen KIA op die computer, omdat uw totale investering te laag is.

U mag de computer echter wel willekeurig afschrijven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook nog kunnen kijken of je een laptop of pc kan huren of leasen ergens. De kosten die je dan maakt zijn ook daadwerkelijk kosten. En als je na een paar maanden zeker weet of je je onderneming wilt voortzetten, kan je ofwel je huur opzeggen, ofwel koop je alsnog een eigen computer (en zeg je vervolgens de huur op).

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Is het echt omdat je de intentie hebt om binnen niet al te lange tijd te stoppen of is het meer de angst en onwetendheid om te moeten afschrijven ? 

De angst en onwetendheid met betrekking tot de levensvatbaarheid van de onderneming. De vraag of er over een aantal jaar nog genoeg klanten zijn etc. 

3 uur geleden, Cosara zei:

 

Dat afschrijven is overigens ook weer niet zo moeilijk en mocht je dat wel vinden dan zijn hier op HL genoeg capabele personen die je daarbij kunnen en willen helpen.

Neem ik mee, dankjewel!

 

3 uur geleden, Cosara zei:

 

Mocht je besluiten om toch voor een volledig nieuwe computer te gaan - compleet gekocht of zelf gebouwd - dan zou ik een stapje verder gaan en ervoor zorgen dan je ook in aanmerking komt voor de KIA, de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Bij een investering van € 2.601 t/m € 63.716 is de investeringsaftrek (belastingvoordeel) 28% van het investeringsbedrag (ex btw).

Dat bedrag heb je sneller bij elkaar geharkt dan je denkt met moederbord, processor, flink wat geheugen, één of of twee SSD’s, één of twee monitoren (recht of gebogen) … en natuurlijk afschrijven vanaf het moment van ingebruikname.

 

Dat is dan toch een koopje … 21% BTW + 28% KIA.

De investering is helaas niet zo groot en zo ver kom ik helaas ook niet, de PC is iets minder dan €1.000. Dank voor de tip. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Gewoon even om het helder te krijgen, zijn de mogelijkheden van startersaftrek en willekeurig afschrijven tijdens deze startjaren al volledig uitgewerkt?

 

Je zegt zelf en verder voer ik nog niet zo lang een eenmanszaak.

 

Dat doet me vermoeden dat je nog in de start fase zit waarbij willekeurig afschrijven de oplossing kan bieden

Ik zit nog in het eerste jaar en willekeurig afschrijven is volgens mij nog mogelijk. Heb verder ook geen ondernemingen gehad etc. Hoe zou dit de oplossing kunnen zijn, oftewel hoe ziet dit er in de praktijk uit voor mij?

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Jan359459 zei:

De angst en onwetendheid met betrekking tot de levensvatbaarheid van de onderneming. De vraag of er over een aantal jaar nog genoeg klanten zijn etc. 

Voor velen onder ons geldt: eens ondernemer, altijd ondernemer.

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, zal je er alles aan doen om ondernemer te blijven.

Je moet van beide werelden - produceren en verkopen - wel iets in huis hebben, anders wordt het  leven als ondernemer wel erg moeilijk.

19 minuten geleden, Jan359459 zei:

De investering is helaas niet zo groot en zo ver kom ik helaas ook niet, de PC is iets minder dan €1.000.

Dan is een tweedehands computer kopen die aan jouw specificaties voldoet misschien ook een optie. Nieuw is niet altijd beter.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Jan359459 zei:

Ik zit nog in het eerste jaar en willekeurig afschrijven is volgens mij nog mogelijk. Heb verder ook geen ondernemingen gehad etc. Hoe zou dit de oplossing kunnen zijn, oftewel hoe ziet dit er in de praktijk uit voor mij?


Dan gaat de grote hamvraag worden of je dit jaar startersaftrek mag toepassen. 

Daarvoor moet je recht hebben op de zelfstandigenaftrek. Waarvan de grootste horde het urencritium zal zijn. Ik weet niet wanneer je begonnen bent en of 1225 uur realistisch is dit jaar.

 

Mocht het antwoord zelfstandigen aftrek ja zijn, dan mag je dit jaar ook de startersaftrek toepassen. 
 

Je neemt dan gewoon de factuur of facturen van de computer in de kosten.

 

als je niet in klein onderneming regeling (KOR) zit dan vraag je de btw terug in het tijdvak dat de factuur is uitgereikt als betaalde voor belasting. En neem je bedrag ex BTW

 

zit je wel in de KOR. Dan vraag je uiteraard geen BTW terug en neem je het bedrag incl. BTW. 

Kom je niet in aanmerking voor startersaftrek dit jaar, dan rest nog uitstellen van de investering 

 

of gebruik maken van de tijdelijke regeling 50% in 2023

 

https://www.kvk.nl/geldzaken/willekeurig-afschrijven-tijdelijke-regeling/?gclid=EAIaIQobChMIr6zkg4HsgAMVtJKDBx2CKwX1EAAYASAAEgIi6fD_BwE

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Cosara zei:

Dan is een tweedehands computer kopen die aan jouw specificaties voldoet misschien ook een optie. Nieuw is niet altijd beter.

Zonder het verhaal heel technisch te maken, hier heb ik inderdaad ook naar gezocht, maar gezien de eisen die ik minimaal nodig heb, haast niet mogelijk. Ik houd mij bezig met dashboarding, zit al gauw op 32-64GB RAM.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:


Dan gaat de grote hamvraag worden of je dit jaar startersaftrek mag toepassen. 


Daarvoor moet je recht hebben op de zelfstandigenaftrek. Waarvan de grootste horde het urencritium zal zijn. Ik weet niet wanneer je begonnen bent en of 1225 uur realistisch is dit jaar.

 

Mocht het antwoord zelfstandigen aftrek ja zijn, dan mag je dit jaar ook de startersaftrek toepassen. 
 

Je neemt dan gewoon de factuur of facturen van de computer in de kosten.

 

als je niet in klein onderneming regeling (KOR) zit dan vraag je de btw terug in het tijdvak dat de factuur is uitgereikt als betaalde voor belasting. En neem je bedrag ex BTW

 

zit je wel in de KOR. Dan vraag je uiteraard geen BTW terug en neem je het bedrag incl. BTW. 

Kom je niet in aanmerking voor startersaftrek dit jaar, dan rest nog uitstellen van de investering 

 

of gebruik maken van de tijdelijke regeling 50% in 2023

 

https://www.kvk.nl/geldzaken/willekeurig-afschrijven-tijdelijke-regeling/?gclid=EAIaIQobChMIr6zkg4HsgAMVtJKDBx2CKwX1EAAYASAAEgIi6fD_BwE

Startersaftrek zal 'm niet worden, ik heb de 1.225 uur niet en zal deze ook niet halen. De omvang is zo'n 4 tot 8 uur per week. 

 

Ik zit niet in de KOR, van de 50%-regeling gebruik maken zit er nu ook niet in begrijp ik, want ik voldoe niet aan het urencriterium?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Jan359459 zei:

Startersaftrek zal 'm niet worden, ik heb de 1.225 uur niet en zal deze ook niet halen. De omvang is zo'n 4 tot 8 uur per week. 

 

Ik zit niet in de KOR, van de 50%-regeling gebruik maken zit er nu ook niet in begrijp ik, want ik voldoe niet aan het urencriterium?

 

Volgens mij is die tijdelijke regeling niet afhankelijk van zelfstandigenaftrek.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
4 minuten geleden, Jan359459 zei:

Met het oog op continuïteit van de onderneming.

Dat is toch geen argument? Mocht je de onderneming staken, dan moet je toch afwikkelen en juist dan valt het voordeel van willekeurig afschrijven of direct aftrekken als kosten weg, omdat je dan tegen de werkelijke waarde moet vervreemden, ongeacht met welke fiscale regeling, truc of toverformule je die pc in je boekhouding hebt verwerkt. 

Versnelde afschrijving of direct in de kosten boeken heeft alleen invloed op het moment waarop het fiscale voordeel materialiseert, niet op de economische waarde, die van belang is wanneer je zou stoppen met je onderneming.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Jan359459 zei:

Mocht ik gaan afschrijven op de losse onderdelen, welke levensduur dien ik dan aan te houden? Kan dat met drie jaar?

Van de belastingdienst niet, 20% per jaar is het maximum.

Van de belastingdienst mag je dus

20% in het eerste jaar,

20% in het tweede jaar,

20% in het derde jaar

Als de computer het na 3 jaar begeeft schrijf je hem dan af naar 0, maar houd je hem toch langer in gebruik dan 20% in het vierde jaar, 20% in het vijfde jaar

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor de tot nu toe geboden hulp. Als ik kies voor willekeurig afschrijven, kan ik 50% van de waarde direct afschrijven en de andere 50% met 20% van de waarde (de overgebleven 50%). Mocht dit onder €450 zijn, geldt dan ook dat dit weer over meerdere jaren moet?

 

Is de willekeurige afschrijving eenmalig of meerdere keren te gebruiken?

 

Mocht het in een keer moeten en niet vaker mogelijk zijn, kan ik de investering dan eventueel combineren met een monitor?

aangepast door Jan359459
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Jan359459 zei:

Dank voor de tot nu toe geboden hulp. Als ik kies voor willekeurig afschrijven, kan ik 50% van de waarde direct afschrijven en de andere 50% met 20% van de waarde (de overgebleven 50%). Mocht dit onder €450 zijn, geldt dan ook dat dit weer over meerdere jaren moet?

 

Is de willekeurige afschrijving eenmalig of meerdere keren te gebruiken?

 

Mocht het in een keer moeten en niet vaker mogelijk zijn, kan ik de investering dan eventueel combineren met een monitor?

Bij mij zou het er als volgt uitzien als ik een computer van 900 euro ex BTW nu zou aanschaffen

Afschrijving = 15 euro per maand zonder willekeurige afschrijving over 5 jaar

Maar neem ik in 2023 50% willekeurig afschrijving dan nog 7,5 euro per maand over 5 jaar

 

Door willekeurig afschrijven mag ik in 2023 450 euro extra afschrijven, de overige 450 schrijf ik in 60 maanden af.

 

Fiscaal jaar Afschrijving Boekwaarde einde boekjaar
2023 480 420
2024

90

330
2025 90 240
2026 90 150
2027 90 60
2028 60 0

 

Gaat het eerder kapot of wordt het eerder verkocht dan onstaat op dat moment de verlies/winst afhankelijk van boekwaarde en verkoopwaarde.

 

Dat er na het willekeurig afschrijven minder dan 450 euro overblijft betekent niet dan je het dan wel ineens in de kosten mag nemen.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Op alle bedrijfmiddelen die je voor 1-1-2024 in gebruik neemt, of later maar dan beperkt tot het bedrag dat je in 2023 betaald hebt.

 

Maar in jouw geval zal de computer met randappatuur waarschijnlijk als 1 vast activum op je balans komen.

 

 

 

 

Dank voor de verhelderende uitleg met het voorbeeld. 
 

Als ik het goed begrijp kan ik het willekeurig afschrijven dus ook op meerdere momenten in het jaar gebruiken?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Paul van Minderhout zei:
1 uur geleden, Jan359459 zei:

Mocht ik gaan afschrijven op de losse onderdelen, welke levensduur dien ik dan aan te houden? Kan dat met drie jaar?

Van de belastingdienst niet, 20% per jaar is het maximum.

Van de belastingdienst mag je dus

20% in het eerste jaar,

20% in het tweede jaar,

20% in het derde jaar

De afschrijving van een bedrijfsmiddel start vanaf de datum van ingebruikname. De koopdatum is niet altijd gelijk aan de datum van ingebruikname.


Een bedrijfsmiddel dat je op 1 december in gebruik neemt, mag je dus slechts voor 1 maand (31 dagen) afschrijven. Je schrijft een bedrijfsmiddel fiscaal dus vrijwel nooit in 5 jaar af. Een beetje in het 1e jaar, daarna 4 volle jaren, en het restant in het 6e jaar.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.