• 0

Notariskantoor Blunder - Hoe Nauwkeurig Is Online Bankieren en Notariswerk?

Beste forumleden,

 

Ik wil graag een complexe en leerzame ervaring delen die ik onlangs heb meegemaakt, waarbij verschillende elementen samenkomen - online bankieren, notariswerk en zakelijke belangen. Deze situatie roept belangrijke vragen op over de nauwkeurigheid van online bankieren, de verantwoordelijkheden van notariskantoren en hoe we kunnen zorgen voor een betere controle en precisie bij financiële transacties.

 

Op 30 augustus 2023, als bestuurder van ons bedrijf X B.V., ging ik persoonlijk naar een notariskantoor om de levering van een eigendom af te ronden. De notaris was verantwoordelijk voor het verwerken van de verkoopopbrengst en het overmaken naar ons bedrijf. Dit was een eenvoudige transactie, waarbij het enige dat nodig was, was om ervoor te zorgen dat het geld op de juiste rekening terechtkwam. 

 

Het begon echter fout te gaan toen ik me realiseerde dat de notaris het geld naar het verkeerde rekeningnummer had overgemaakt, namelijk 00000001, dat toebehoorde aan een ander (de andere aandeelhouder van X b.v.) bedrijf genaamd Y B.V. De medebestuurder van ons bedrijf had eerder, op 14 augustus 2023, de bankgegevens van zijn Y B.V. verstrekt, toen hij een volmacht had getekend omdat hij op 30 augustus op vakantie zou zijn. Vandaag bleek dat dit niet de juiste rekening was voor onze transactie.

 

Wat deze situatie nog verontrustender maakte, was het feit dat de notaris de akte niet nauwkeurig had gelezen en daardoor niet had opgemerkt dat de verkoper X B.V. was, niet Y B.V. Dit had duidelijk moeten zijn, vooral omdat er twee verschillende bestuurders betrokken waren. 

 

In veel online bankieromgevingen is er een functie die probeert te achterhalen welk bedrijf bij een bepaald rekeningnummer hoort op basis van de IBAN die wordt ingevoerd in de database van de bank. Dit is bedoeld om fraude of fouten te voorkomen, omdat het systeem een waarschuwing geeft als de ingevoerde rekening niet overeenkomt met de naam die aan dat rekeningnummer is gekoppeld.

 

Ondanks deze functie heeft de notaris blijkbaar de bedrijfsnaam genegeerd die was gekoppeld aan het rekeningnummer. Dit roept vragen op over de effectiviteit van deze controles en de mate van vertrouwen die we kunnen hebben in geautomatiseerde systemen voor financiële transacties.

 

Deze situatie benadrukt het belang van nauwkeurigheid en dubbel controleren, vooral bij financiële transacties van dergelijke omvang. Het roept ook vragen op over de verantwoordelijkheden van notariskantoren bij het uitvoeren van hun taken en de noodzaak van duidelijke instructies en verificatieprocedures.

 

Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad? Hoe kunnen we zorgen voor een betere controle en precisie bij financiële transacties, vooral in situaties met meerdere betrokken partijen? Ik ben benieuwd naar uw inzichten en ervaringen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daarnaast wil ik benadrukken dat mijn bezoek op 30 augustus volledig tevergeefs was, aangezien het geld nog niet op de rekening van de notaris was ontvangen van de koper. Dit terwijl ik eerder had gebeld en geïnformeerd of alles in orde was voor de transactie op die dag. Sterker nog, ik had op 30 augustus persoonlijk een document ingevuld met het juiste rekeningnummer, dat de eerdere foutieve rekening moest vervangen, voor de geplande transactie. Helaas ging de verkoop op 30 augustus niet door vanwege deze betalingskwestie. In plaats daarvan moest ik op een later moment een nieuwe volmacht ondertekenen voor de verkoop. Als de verkoop wel was doorgegaan op 30 augustus, had ik de fout tijdens het passeren van de akte direct kunnen corrigeren, waardoor de betaling soepel zou zijn verlopen. Nu bevind ik me in onzekerheid over de teruggave van het geld door mijn partner, omdat ik weet dat er al enkele achterstallige betalingen waren. Het is zelfs mogelijk dat het geld automatisch is afgeschreven en niet meer beschikbaar is. De notaris lijkt mij de schuld te geven omdat ik niet expliciet had aangegeven dat het rekeningnummer dat op de nota van afrekening stond vermeld, niet correct was. Blijkbaar hadden ze deze nota op een online platform geüpload, waar ik geen toegang toe had vanaf mijn vakantiebestemming via mijn smartphone. Hoe dan ook, op 30 augustus, vóór het passeren van de akte, heb ik de notaris persoonlijk het juiste rekeningnummer verstrekt. Echter, de notaris beweert dat het niet hun verantwoordelijkheid is om de juistheid van rekeningnummers te controleren. Wat denken jullie? Had de notaris niet samen met mij de rekeningnummers moeten verifiëren, gezien we gezamenlijk bevoegd zijn binnen de B.V.?

Link naar reactie
  • 2

Beste Vondel

 

Even als moderator inhaken:

 

Wat hier gebeurd is, lijkt vooral op misverstand, miscommunicatie en onoplettendheid te zijn gebaseerd. Ik maak nergens uit op dat dit een structureel probleem is, waarover een discussie gestart zou kunnen worden op HL.

 

We laten het topic nog even open om te zien of er herkenning is bij anderen, maar zo niet dan houden we het hier bij. HL is op zich geen platform om te ventileren over individuele gevallen. Als u rechtsvragen heeft over uw situatie (wie is aansprakelijk, hoe kan ik...?) dan zijn die uiteraard welkom.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als X B.V. zich in een situatie bevindt waarin Y B.V. nalatig is met het terugstorten van geld op de derdenrekening van het notariskantoor, welke juridische verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid rust er dan op beide partijen, met name bedrijf X B.V.? Hoe kan bedrijf X B.V. voorkomen dat zij onterecht de schuld krijgen in deze situatie? Daarnaast, welke juridische stappen kunnen bedrijf X B.V. en het notariskantoor ondernemen om ervoor te zorgen dat het geld correct wordt teruggevorderd van bedrijf Y B.V.? Het notariskantoor heeft tot op heden aangegeven dat zij geen actie zullen ondernemen in deze kwestie, dus welke mogelijkheden zijn er om het geld terug te krijgen en eventuele geschillen op te lossen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als BV Y niet de verkoper was, dan is er geen enkele logische verdediging van de notaris tav de overboeking naar het rekeningnummer van BV Y.

 

De notaris heeft immers zelf de onderliggende akte opgesteld. Dan kun je je niet verweren zoals ze dat nu doen.

 

Vanaf de comfortable afstand die ik hier heb, zou ik de notaris aansprakelijk stellen. Als het verweer blijft dat de fout bij jullie ligt, dan kun je naar de KNB

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als de notaris de spreekwoordelijke hakken in het zand blijft zetten en geen actie onderneemt dan begin maar eens met het opvragen van de klachtenregeling van de notaris zelf en dien een klacht in en als dat niet helpt dan heb je meerdere mogelijkheden via de KNB (Klachten over de notaris) en de civiele rechter.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook wel eens een akkefietje gehad met een notaris. Dat was weliswaar een priveaangelegenheid (koop van een woning). Daarbij had de beste man in eerste instantie de verdeling van het eigendom niet goed in de akte gezet (wat toevallig opviel op het moment van tekenen en kon dus nog last-minute gecorrigeerd worden). Ook werd de mutatie niet goed doorgegeven aan het kadaster.

 

Vele emails en telefoontjes later was daar ook geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk heb ik toen een tuchtklacht ingediend van 4 kantjes waarin het hele relaas uiteengezet werd en een aantal bewijsstukken bijgevoegd. Toen had ik wel volop de aandacht van de notaris, en heeft 'ie 't alsnog (~8 maanden na dato) rechtgezet.

 

Ik heb er te weinig voor om zomaar aan iedereen deze route te adviseren. Maar wat ik wel weet is dat notarissen liever geen tuchtzaken hebben waarbij ze het risico berispt te worden (of erger...). Daarnaast kostte het indienen van zo'n klacht 50 euro, waarbij je dat geld ook nog terug zou krijgen als je in het gelijkgesteld werd. Een vrij veilige stap en lage drempel dus.

Link naar reactie
  • 0

Beste medeforumleden,

Ik wil graag mijn dank uitspreken voor jullie inzichten en adviezen met betrekking tot deze complexe situatie.

 

Het lijkt erop dat het notariskantoor inderdaad een 'blunder' van formaat heeft begaan, en de naam is zeker toepasselijk!

 

Het indienen van een tuchtklacht kan soms wonderen doen, zoals eerder werd genoemd.

Maar laten we hopen dat er morgen een oplossing komt voor deze situatie.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.