• 0

Margeregeling bij montage en demontage

(aangepast)

De margeregeling, simpel, maar heel complex als het om montage en demontage gaat. Ik wil graag computers bouwen door combinatie van gebruikte en nieuwe onderdelen. Ik vind het erg onlogisch om btw te rekenen over gebruikte onderdelen waar al BTW over betaald is, dus ik wil graag de margeregeling (21% btw over winstmarge) toepassen.

 

Er zijn 2 manieren hoe zo'n computer tot stand komt.

  • Methode 1: opkopen 2e handse computer -> demontage voor onderdelen -> gebruik van onderdelen voor "nieuwe" computerbouw
  • Methode 2: opkopen losse 2e handse onderdelen -> bouw "nieuwe" computer

 

Volgens deze publicatie (art 3.14) vallen onderdelen van gebruikte goederen niet onder de margeregeling. Maar onder deze voorwaarden, mag dat dan weer wel:

  1. de te demonteren goederen komen op zichzelf voor toepassing van de margeregeling in aanmerking  -> Tjah, een processor of videokaart komt op zichzelf in aanmerking voor margeregeling zou ik zeggen, dus [check]
  2. de onderdelen zijn daadwerkelijk te gebruiken overeenkomstig de bestemming waarvoor zij oorspronkelijk zijn vervaardigd; -> Voorbeeld: processor. Een processor is na demontage prima te gebruiken voor de bestemming waarvoor het vervaardigd is dus, weliswaar in een nieuwe PC [check]
  3. Dit gaat over globalisatieregeling, dus die sla ik even over.

 

Ik heb de volgende concrete vragen:

  1. Vervalt de margeregeling zodra een gebruikte computer gedemonteerd wordt en de onderdelen gebruikt voor nieuwe diensten / goederen?
  2. Indien deze inderdaad vervalt, komt dat omdat er een "nieuw" product onstaat?
  3. Wat als ik nou een PC verkoop met alle gebruikte individuele onderdelen apart vermeld met nul of weinig winst (met margeregeling) en vervolgens de montage op een aparte regel zet met volle 21% btw? Is dat geen oplossing? Heb ik hiermee de hoofdprijs "cosmetisch boekhouden" gewonnen?

 

Er zijn zeer succesvolle computerbouwers actief die PC's adverteren met margeregeling, waarin gebruikte en nieuwe onderdelen verwerkt zijn. Ik weet 99% zeker dat deze PC's niet in getoonde staat ingekocht zijn, maar de onderdelen verkregen los of via demontage. Of deze heren hebben de oplossing gevonden of er staat een fiscale crisis op ze te wachten.

 

aangepast door HokVanHandel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

3.14 ziet enkel op demontage en verkoop daarna van het gedemonteerde goed zelf. 

 

Doordat je vervolgens iets nieuws bouwt, kom je bij 3.15 en 3.16 uit: ik ben al snel geneigd te stellen dat hier sprake is van een nieuw goed, dus geen margeregeling.

 

Maar daar kun je over discussiëren, nu de losse onderdelen wel eerder al een computer hadden gevormd....

 

Interessant vraagstuk waarvoor vooroverleg met de fiscus een goede oplossing is

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Doordat je vervolgens iets nieuws bouwt, kom je bij 3.15 en 3.16 uit: ik ben al snel geneigd te stellen dat hier sprake is van een nieuw goed, dus geen margeregeling.

 

[knip]

 

Interessant vraagstuk waarvoor vooroverleg met de fiscus een goede oplossing is

 

Ik was al een poos op zoek naar bronnen van info over "vervaardigen nieuw product" uit tweedehandse onderdelen. Ik had niet gezien dat ik gewoon iets verder moest scrollen bij mijn eigen geplaatste link, genant.

 

Met artikel 3.16 in acht genomen is er bijna geen twijfel meer aan: een nieuwe PC bestaande uit gebruikte onderdelen is geen margeproduct. Zou vooroverleg aanvragen uberhaupt nog grondslag hebben?

 

Vraag 3 blijft wel nog erg interessant. De onderdelen liggen hier vaak los en worden pas gemonteerd als een klant een samenstelling kiest. Wat als ik nou losse onderdelen verkoop (margeregeling) + een assemblage dienst (21% btw)?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou willen stellen dat … eens marge, altijd marge. 
Met de assemblage van een computer met uitsluitend tweedehands onderdelen, blijft het een tweedehands computer.

 

Daar staat tegenover …

“Als u handelt in margegoederen, kunt u de btw berekenen over de winstmarge in plaats van over de verkoopprijs.

U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.”

 

Toepassing van de margeregeling is geen verplichting.
Administratie gezien lijkt mij dat btw in rekening brengen een stuk makkelijker is. Daarmee kan je arbeid, gebruikte en nieuwe  onderdelen onder één noemer zetten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
6 minuten geleden, Cosara zei:

Toepassing van de margeregeling is geen verplichting.

Administratie gezien lijkt mij dat btw in rekening brengen een stuk makkelijker is. Daarmee kan je arbeid, gebruikte en nieuwe  onderdelen onder één noemer zetten.

Bij verkoop aan consumenten valt de prijs lager uit met margeregeling en dat werkt nogal in mijn voordeel.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, HokVanHandel zei:

omdat de onderdelen eerder een computer gevormd hebben, zou het kunnen gaan om "opknappen" in plaats van "vervaardigen van nieuwe goed"?

Nee, mijn stelling is dat er geen nieuwe goed vervaardigd is, omdat het vóor jouw demonteren en assembleren al een computer was. Niet per se dat het om opknappen gaat.

 

Zie ook de definitie van nieuw goed in de regeling:

 

"Een ‘nieuw’ goed is in dit verband een goed dat als zodanig nog niet eerder bestond."

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, HokVanHandel zei:
1 uur terug, Cosara zei:

Toepassing van de margeregeling is geen verplichting.

Administratie gezien lijkt mij dat btw in rekening brengen een stuk makkelijker is. Daarmee kan je arbeid, gebruikte en nieuwe  onderdelen onder één noemer zetten.

Bij verkoop aan consumenten valt de prijs lager uit met margeregeling en dat werkt nogal in mijn voordeel.

Het blijft een keuze … en een kwestie van rekenen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Heel fijn gesprek gehad met adviseur bij lokale belastingkantoor.

 

Het is vrij duidelijk nu:

  • Opkopen gebruikte computer en vervolgens repareren met gebruikte of nieuwe onderdelen: margeregeling blijft van toepassing
  • Opkopen gebruikte computer en demonteren voor onderdelen -> combineren met nieuwe of gebruikte onderdelen: margeregeling niet van toepassing, want er is een nieuwe goed geproduceerd
Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je het terugkoppelt!

 

Ben wel benieuwd of je hier nou echt mee geholpen bent. Ik denk dat je altijd nog een discussie kan voeren waar de grens ligt tussen iets repareren met gebruikte of nieuwe onderdelen, en wanneer het gaat om het opbouwen van een nieuwe computer. Stel dat je een werkende kast+voeding koopt en vervolgens alle andere onderdelen vervangt, is er dan sprake van een nieuwe computer? (rhetorische vraag).

 

Hoewel het niet hetzelfde is, doet het een beetje denken aan het Schip van Theseus:

Quote

Stel, er is een schip, en dat schip heeft een naam en dus een bepaalde identiteit. Dat schip is onderhevig aan slijtage en de onderdelen worden stuk voor stuk vervangen. Honderd jaar later wordt het laatste onderdeel vervangen en is niets aan het schip nog origineel. De vraag is nu: Is het nog wel het originele schip? Juridisch gezien wel en gevoelsmatig wellicht ook, maar materieel gezien niet meer. Als geconcludeerd wordt dat het schip niet meer origineel is, wanneer trekt men die conclusie dan? Als één onderdeel vervangen is, bij de helft van de onderdelen of pas als het laatste onderdeel vervangen is?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.