• 0

Overeenkomst tekenen maar bedrijf nog niet opgericht

Beste allen,

 

Ik heb een vraag over hoe we het beste een contract kunnen ondertekenen dat later overgenomen moet worden door een onderneming welke nu nog opgericht moet worden. De situatie is als volgt.

  • Met z'n drieën (drie nationaliteiten, woonachtig in Nederland en Oostenrijk) hebben we een app ontwikkeld.
  • Deze app willen we binnenkort op AppSumo (een platform dat Lifetime Deals voor software aanbiedt voor early adopters) publiceren. Zij willen graag dat we ons contract morgen tekenen. (Als we dat niet doen missen we de Black Friday periode op dat platform.)
  • Het probleem is dat we nog geen gezamenlijke onderneming hebben namens welke dat contract ondertekend kan worden.
  • Verder weten we ook nog niet in welk land de gezamenlijke onderneming officieel gevestigd gaat zijn.

 

Nu heb ik zelf wel een eenmanszaak, en heeft een partner in Oostenrijk ook een bedrijf als zzp'er. Nu vroeg ik me af, wat zijn juridische en fiscale complicaties als ik namens mijn eenmanszaak (of de partner via zijn bedrijf) het contract in eerste instantie ondertekenen, en het contract zodra de gezamenlijke ondernemingis opgericht overhevelen naar die gezamenlijke onderneming? Met ook de vraag, kan dit contract überhaupt simpelweg ingebracht worden in de gezamenlijke onderneming of dat daarbij ook rekening gehouden moet worden met een waardering van het contract? Wellicht is deze laatste vraag ook afhankelijk van de officiële locatie van onze gezamenlijke onderneming.

 

Als we het contract ondertekenen zal AppSumo onze software in november beginnen te verkopen. Uitbetalingen richting ons zullen plaatsvinden vanaf februari volgend jaar.

 

Nogal kort dag allemaal, ik weet het.. hopelijk kan iemand enig inzicht verschaffen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1
9 uur geleden, AnneAlbert zei:

Nogal kort dag allemaal, ik weet het.. hopelijk kan iemand enig inzicht verschaffen.

Wat dacht je van een jaartje wachten en in de tussentijd eens alle zaakjes eens goed op een rijtje zetten?

 

9 uur geleden, AnneAlbert zei:

Als we het contract ondertekenen zal AppSumo onze software in november beginnen te verkopen. Uitbetalingen richting ons zullen plaatsvinden vanaf februari volgend jaar.

Hannibal Heyes (Alias Smith and Jones) would say … That's a good deal?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Wat dacht je van een jaartje wachten en in de tussentijd eens alle zaakjes eens goed op een rijtje zetten?

Goede vraag, de reden is dat over een jaar de markt voor dit type software (AI gerelateerd) naar alle waarschijnlijkheid al een heel eind verzadigd is.

 

 

1 uur terug, Cosara zei:

Hannibal Heyes (Alias Smith and Jones) would say … That's a good deal?

Heeft te maken met 60 dagen refund dat wordt aangeboden via dat platform. De bedoeling voor ons is vooral exposure krijgen, en feedback van early adopters. En natuurlijk wat omzet.

Link naar reactie
  • 0

Waarom tekenen jullie niet alle drie en laten jullie in het contract al opnemen dat jullie de overeenkomst mogen omzetten naar een andere nog op te richten onderneming?

Een jurist kan dit goed voor jullie regelen.

En voor jullie 3 moet een korte onderlinge samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld met de nodige opties, escapes, overdracht IE enz enz.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, AnneAlbert zei:

Goede vraag, de reden is dat over een jaar de markt voor dit type software (AI gerelateerd) naar alle waarschijnlijkheid al een heel eind verzadigd is.

Snel geld pakken is dus de insteek ...

Al eens nagedacht waar je met de onderneming naar toe wilt ?

 

1 uur geleden, AnneAlbert zei:

De bedoeling voor ons is vooral exposure krijgen, en feedback van early adopters. En natuurlijk wat omzet.

Voor elke ondernemer in spe ... de duivelsdriehoek

 

Als het product goed is, dan maakt het niet zoveel uit wanneer je instapt.

Als het product slecht is, dan zit je niet op negatieve exposure te wachten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, UwJurist zei:

Waarom tekenen jullie niet alle drie en laten jullie in het contract al opnemen dat jullie de overeenkomst mogen omzetten naar een andere nog op te richten onderneming?

Een jurist kan dit goed voor jullie regelen.

En voor jullie 3 moet een korte onderlinge samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld met de nodige opties, escapes, overdracht IE enz enz.

Dank, dat klinkt als een goed idee. Het is sowiso al in het contract opgenomen dat deze overgenomen kan worden door een andere partij zolang alle bijbehorende plichten etc gewaarborgd blijven.

Onderlinge samenwerkingsovereenkomst lukt waarschijnlijk niet meer om vandaag te regelen, maar als we dat morgen regelen is dat allicht alsnog geen heel groot probleem?

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Snel geld pakken is dus de insteek ...

Al eens nagedacht waar je met de onderneming naar toe wilt ?

Zeker. Al houden we verschillende opties open, mede afhankelijk van hoe het gaat met de producten die we op de markt willen brengen. In eerste instantie alleen dit product, overigens.
 

 

6 uur geleden, Cosara zei:

Voor elke ondernemer in spe ... de duivelsdriehoek

 

Als het product goed is, dan maakt het niet zoveel uit wanneer je instapt.

Als het product slecht is, dan zit je niet op negatieve exposure te wachten.

Dank voor de link. Gelukkig is dit niet onze eerste launch, en we hebben al het een en ander aan feedback gekregen. Het zou me verrassen als mensen het ronduit slecht zouden vinden. Maar wel goed punt, als het product goed is (of in ieder geval beter dan concurrerende producten) zou het inderdaad minder uit moeten maken wanneer we instappen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, AnneAlbert zei:

Dank, dat klinkt als een goed idee. Het is sowiso al in het contract opgenomen dat deze overgenomen kan worden door een andere partij zolang alle bijbehorende plichten etc gewaarborgd blijven.

Onderlinge samenwerkingsovereenkomst lukt waarschijnlijk niet meer om vandaag te regelen, maar als we dat morgen regelen is dat allicht alsnog geen heel groot probleem?

 

'zolang alle bijbehorende plichten etc. gewaarborgd blijven' is veel te vaag.
'als we dat morgen regelen' is een duidelijke onderschatting.

Schakel (alsnog!)  een jurist in, de belangen zijn groot. Bezuinig niet op een paar honderd euro, want je kunt voor tienduizenden euro's het schip in gaan....

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, UwJurist zei:

 

'zolang alle bijbehorende plichten etc. gewaarborgd blijven' is veel te vaag.
'als we dat morgen regelen' is een duidelijke onderschatting.

Schakel (alsnog!)  een jurist in, de belangen zijn groot. Bezuinig niet op een paar honderd euro, want je kunt voor tienduizenden euro's het schip in gaan....

Dank voor het duidelijke advies. Als ik nog iets kan vragen, kan je iets zeggen over waar de risico's liggen of is dat lastig zonder verdere context?

Link naar reactie
  • 1
3 minuten geleden, AnneAlbert zei:

Dank voor het duidelijke advies. Als ik nog iets kan vragen, kan je iets zeggen over waar de risico's liggen of is dat lastig zonder verdere context?


Waar? Waar niet, zou je je moeten afvragen!
Gedoe met de andere partij, gedoe onderling? En dat op vele terreinen, waarvan ik er hierboven al een paar heb genoemd.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, UwJurist zei:

Waar? Waar niet, zou je je moeten afvragen!
Gedoe met de andere partij, gedoe onderling? En dat op vele terreinen, waarvan ik er hierboven al een paar heb genoemd.

Snap ik. Met een beter inzicht in de concrete risico's kan ik wel beter afwegingen maken welke risico's ik niet moet willen nemen en waarom.
 

 

34 minuten geleden, UwJurist zei:

Ik zie nu de vragen die je eerder hebt gesteld op dit forum. Ik wil je niet beledigen, maar je vragen getuigen van een grote naïviteit op zakelijk gebied.


Het is daarom extra zaak deskundige hulp in te schakelen.

Geen belediging hoor ;) maar goed, er blijft ook een trade-off tussen deskundige hulp inschakelen en in de relatieve beginfase al te veel geld daaraan besteden lijkt me. Wel zou ik die trade-off graag goed geïnformeerd doen.
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 uur geleden, AnneAlbert zei:

er blijft ook een trade-off tussen deskundige hulp inschakelen en in de relatieve beginfase al te veel geld daaraan besteden lijkt me. Wel zou ik die trade-off graag goed geïnformeerd doen.

 

De bedoeling is dat je ook zelf iets uitzoekt. Als je op dit forum 'samenwerkingsovereenkomst' intypt, kom je informatie tegen, bijvoorbeeld een opsomming van mij, zie hieronder. En je kunt pas een afweging maken als je een jurist hebt gesproken en informatie hebt uitgewisseld en weet wat de kosten zijn .... 

Denk aan onderwerpen als: voor hoe lang sluiten jullie een samenwerkingsovereenkomst, wat houdt deze precies in, stilzwijgende verlenging of niet, opzeggingsmogelijkheden, intellectuele eigendom van de naam/het merk, financiële afspraken, tijdsbesteding, overdracht(on)mogelijkheid, aansprakelijkheid, wat te doen bij verliezen, geschillen, toepasselijk recht en rechter, enz.

aangepast door UwJurist
woordje vergeten

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.