• 0

Een extra BV buiten Europa

(aangepast)

Dag High Levelers,

 

ik zit met het volgende casus: ik heb sinds een jaar een BV in Nederland. Ik heb (naast mezelf dan) geen werknemers en kan werken waar ik wil zolang er stroom en internet is. Het afgelopen half jaar heb ik vanuit Azie gewerkt en dat is me uitstekend bevallen en sindsdien vraag ik me af: kan ik eigenlijk niet voor een groot deel vh jaar vanuit daar werken? En zou het daarmee niet verstandig zijn om daar lokaal een bedrijf te registreren en daarvandaan te factureren, tenminste voor werkzaamheden die daadwerkelijk verricht zijn vanuit Azie? Naast dat de belastingdruk er lager is ben ik ook oprecht geïnteresseerd om wellicht in de toekomst er officieel naartoe te emigreren.

 

Ik weet alleen niet wat de Nederlandse fiscus hiervan gaat zeggen. Zouden ze me kunnen “dringen” om vanuit mn NLse BV te factureren? Vanwege de verdragen die dubbele belastingen voorkomen heeft de NLse fiscus in principe dan toch niks met mijn activiteiten daar te maken, behalve dan dat een eventuele priverekening daar mee moet tellen voor de  vermogenbelasting?

 

Ik wil graag voorlopig mijn BV hier aanhouden omdat van een permanente verhuizing naar het buitenland (nog) geen sprake is. Als ik deze nu zou opheffen zou ik gelijk een hoop belasting moeten betalen omdat ik het dan uit moet keren naar prive. Waarschijnlijk wil ik toe naar jaarlijks ongeveer 8 maanden in NL, 4 maanden in Azië

aangepast door PearlGrey
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
41 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Nee

 

Dank voor de reactie ;).  Maar wat ik met de hele verhaal eigenlijk wil vragen: kleven er eigenlijk nog flinke nadelen aan zo’n constructie? Zo ver ik zie:

 

Nadelen:

- extra kosten voor bijv oprichting en jaarlijkse aangifte

- extra administratie voor de boekhouder in NL

 

Voordelen:

+ over enkele maanden omzet in het jaar betaal ik in HK de omzetbelasting en die is lager dan in NL

+ belasting over inkomen uit salaris is veel lager

+ ik kan mezelf als dga daar een werkvisum geven en officieel mogen werken ipv op een toeristenvisum, plus een (prive) bankrekening openen

aangepast door PearlGrey
Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, PearlGrey zei:

+ belasting over inkomen uit salaris is veel lager

 

Nu ken ik het belastingverdrag tussen NL en HK niet, maar ik denk dat jij en IB in HK gaat betalen en in NL het verschil tussen HK en NL als jij 'tax resident' in NL bent (8 maanden hier, 4 maanden in HK).

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, PearlGrey zei:

En zou het daarmee niet verstandig zijn om daar lokaal een bedrijf te registreren en daarvandaan te factureren, tenminste voor werkzaamheden die daadwerkelijk verricht zijn vanuit Azie?

 

Volgens mij loop je hierbij tegen iets in de NL belastingwetgeving aan. Feitelijke leiding in NL. Joost Rietveld: Jouw 'cup of tea'?

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, PearlGrey zei:

Het afgelopen half jaar heb ik vanuit Azie gewerkt en dat is me uitstekend bevallen en sindsdien vraag ik me af: kan ik eigenlijk niet voor een groot deel vh jaar vanuit daar werken

Jeroen Kisters RPLU ARe ik ging op bovenstaande af, waardoor imho de NL fiscus niks te maken heeft met deze vennootschap, als die in Azië is opgericht en vanuit daar bestuurd wordt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, PearlGrey zei:

Sorry, wat ik bedoelde te schrijven is vennootschapsbelasting 

 

Nederland: 19% tm 200k

Daar: 0% tm 70k

 

Ben je nu niet bedragen in EUR met bedragen in HKD aan het vergelijken?

 

https://www.gov.hk/en/residents/taxes/taxfiling/taxrates/profitsrates.htm

 

Quote

Two-tiered rates

Year of Assessment    Tax Rates

2018/19 onwards    8.25% on assessable profits up to $2,000,000; and 16.5% on any part of assessable profits over $2,000,000

 

Note

(1) 100% of the 2022/23 profits tax is waived subject to a ceiling of $6,000 per case.

 

 

Met een belastingtarief van 8,25% en een heffingskorting van 6000 HKD, zou je met 70.000 HKD winst inderdaad net geen belasting betalen.

 

Maar met euro's wordt het een ander verhaal...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.