• 0

Machine importeren van Alibaba (3100 euro)

Wij twijfelen om een landbouw machine te importeren via Alibaba. Dit is helaas nergens te koop hier. 

Deze kost 3100 euro excl. 400 euro transportkosten. Heeft iemand al besteld voor dit bedrag, en waar hebben we ons nog aan te verwachten?

Dit zou geleverd worden tot in de haven, en vanaf daar moeten we het zelf regelen. 

 

Omdat dit voor ons de eerste keer zou zijn, hoop ik dat er hier mensen zijn met ervaring.

Ik ben bang voor torenhoge extra kosten. En het risico dat we geen machine gaan zien... 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, Anna_T zei:

Ik ben bang voor torenhoge extra kosten. En het risico dat we geen machine gaan zien


De torenhoge extra kosten en het risico van geen machine zien kun je beperken door gebruik te maken van een expediteur in eigen land die het hele transport verzorgt en regelt dat er pas betaald wordt bij ontvangst van de machine af fabriek.

 

Maar - net als Herman -  vrees ik dat jouw grootste risico een machine is die niet voldoet aan Europese veiligheidsnormen en niet voldoet aan jouw verwachtingen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Norbert Bakker zei:


De torenhoge extra kosten en het risico van geen machine zien kun je beperken door gebruik te maken van een expediteur in eigen land die het hele transport verzorgt en regelt dat er pas betaald wordt bij ontvangst van de machine af fabriek.

 

Maar - net als Herman -  vrees ik dat jouw grootste risico een machine is die niet voldoet aan Europese veiligheidsnormen en niet voldoet aan jouw verwachtingen.

Dat laatste is relatief eenvoudig te controleren. 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:
43 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Dat laatste is relatief eenvoudig te controleren. 


Hoe ChinaTradeConsult


Heb jij een betere, eenvoudigere en vooral goedkopere oplossing dan inspectie door een deskundige tecbnicus ter plaatse die kan checken of de machine en de gebruikte componenten ook overeenkomen mef de certificering? 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

@NorbertBakker

 

Ja, je zou kunnen beginnen met het vragen naar referenties binnen de EU die een dergelijke machine aangeschaft hebben en deze om hun ervaring vragen. Daarnaast kun je de certificaten bij de leverancier aanvragen en deze op echtheid controleren bij de uitstellende autoriteiten. De kosten van een inspectie hangen sterk af van de complexiteit van de betreffende machine. Bij een puur mechanische machine zullen de kosten lager zijn dan bij een elektrisch functionerende machine. Aangezien het hier een enkele machine betreft zou zoiets, zonder te weten om wat voor een machine het gaat, in de meeste gevallen binnen 1 dag door 1 inspecteur gedaan kunnen worden. De kosten hiervoor variëren van Euro 200 - 300, afhankelijk van het vereiste opleidingsniveau van de inspecteur. Ter info: ik heb laatst een kleine brouwerij-installatie van USD 90.000,- intensief laten inspecteren. Die hiervoor benodigde tijd was 3 dagen. Kosten USD 900,-.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de toelichting ChinaTradeConsult; +1.

 

In aanvulling daarop: vertrouw nooit op geverifieerde certificaten alleen: die zeggen nog niets over de specifieke machine en de gebruikte componenten: een inspectie van de machine zelf is een basisvoorwaarde. Goed om te weten dat de kosten meevallen!

 

En Anna_T: wellicht een suggestie om contact op te nemen met ChinaTradeConsult voor verdere begeleiding

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond, 

 

Bedankt voor jullie zinvolle reacties!

Het is een machine om kleine pakjes te persen met bijvoorbeeld pulp of mais. Dan hebben jullie wellicht een beter beeld van wat we willen. 

 

Het belangrijkste voor ons is om de machine thuis te krijgen.  De kwaliteit is onze minste zorg, omdat mijn man hem verder zal aanpassen moest dit nodig zijn. Dan hebben we de basis toch om verder te ontwikkelen.  Ook is hij voor eigen gebruik. Er wordt geen werk mee uitgevoerd voor andere mensen.  

 

Ik neem aan dat de veiligheidsnormen geen probleem kunnen zijn bij de invoer? 

 

Ik ben met 2 verkopers bezig, en beide hebben nog nooit naar Europa verkocht helaas.

 

Link naar reactie
  • 0

@Anna: Dank voor je toelichting. In dit geval zou ik Norbert zijn raad volgen en een Nederlandse vervoerder inschakelen. Vraag je leverancier om een Prijs FOB haven China. Dan krijg je van je Nederlandse vervoerder een "all in" offerte en kom je niet voor verrassingen te staan. Verzekeringstechnisch denk ik dat Norbert je alles kan vertellen betreffend eventuele bedrijfs- of persoonlijke schade, mocht de machine schade veroorzaken. 

 

Mocht je nog vragen hebben kun je graag contact met me opnemen. Dat kost niet altijd geld. :slightly-smiling-face:

 

Veel succes!

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

Verzekeringstechnisch denk ik dat Norbert je alles kan vertellen betreffend eventuele bedrijfs- of persoonlijke schade, mocht de machine schade veroorzaken. 

 

 

Van productaansprakelijkheid is mogelijk geen sprake omdat het product niet "in het verkeer is gebracht" als het alleen voor eigen gebruik bestemd blijft. Voor de aansprakelijkheid bij eventuele schade maakt dat verder niet uit: die is voor dit soort "proefmachines" doorgaans niet verzekerbaar, behalve eventueel op een design & construct-achtige polis. 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor aspirant importeurs nog even wat opmerkingen met betrekking tot betalingen aan Chinese leveranciers.

 

We kunnen te maken krijgen met verschillende betalingscondities van de leveranciers. De meest voorkomende zijn:

 

Volledige betaling van de order op het moment dat de order geplaatst wordt. Dit wordt voornamelijk verlangd als de goederen geen standaard product van de leverancier zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bijzondere specificaties (speciale verpakkingen, logos, speciale maten etc. etc.) waardoor de goederen niet aan een andere klant kunnen worden verkocht als de opdrachtgever, om welke reden dan ook, niet aan zijn verplichtingen voldoet. Ga hier niet op in als het een standaard product is.

 

Aanbetaling (Deposit) van 30% of 50% bij het plaatsen van een opdracht voor standaard producten en het restbedrag (Balance) bij eigendomsoverdracht. 30% is bij mij het meest voorkomend. 50% indien de grondstoffen die de leverancier moet inkopen relatief duur zijn. Met betrekking tot het moment van eigendomsoverdracht moeten we onderscheid maken tussen 2 leveringscondities: EXW en FOB. CIF laat ik buiten beschouwing omdat ik hier een absolute vijand van ben.

 

EXW: De koper verzorgt het vervoer vanaf de fabriek naar de haven. Zodra de goederen van zijn terrein zijn, heeft de leverancier hier geen enkele zeggenschap meer over. Hij zal dan ook betaling verlangen voordat de vervoerder de goederen meekrijgt. Bij EXW kun je het beste overeenkomen dat je de rest pas betaalt nadat de goederen door een onafhankelijke derde zijn geïnspecteerd en goedgekeurd of, als je geen inspectie laat doorvoeren, je foto's / video's van het product en de hele order hebt gezien.

 

FOB: In dit geval verzorgt de leverancier het transport naar de haven. Tot het moment dat de zending op het schip is, houdt hij zeggenschap over de zending en draagt hij ook alle risico's van verlies of beschadiging. Zodra de goederen op het schip staan, krijgt de leverancier een BL (Bill of Lading). Degene die de originele BL heeft, wordt beschouwd als eigenaar van de goederen. De leverancier stuurt per email een kopie van deze BL naar de koper als bewijs dat de goederen werkelijk verstuurd zijn. Zodra je deze kopie hebt, kun je de restbetaling doen. Als de leverancier de betaling binnen heeft, zal hij de BL vrijmaken / overdragen aan de koper. Het eenvoudigst en snelst is een “Telex Release”. Dan heb je de documenten op tijd en loop je ook geen risico dat ze onderweg verloren gaan.

 

Betaling dmv een Letter of Credit (LC), al dan niet met een aanbetaling. Dit wordt voornamelijk gedaan voor orders met een hoge waarde bij een nieuwe leverancier. Je bepaalt in overleg met de leverancier de voorwaarden waaraan hij moet voldoen. Dit kunnen bv uiterste levertijd, resultaat van een inspectie etc. zijn. Als je het over alle voorwaarden eens bent, “parkeer” je het gehele bij levering (nog) te betalen bedrag bij de bank die het pas aan de leverancier uitkeert als hij aan alle voorwaarden heeft voldaan.

 

De koopcontracten die mijn klanten afsluiten zijn meestal “FOB met XX% deposit en balance against copy of BL”.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

ík had de indruk ook dat het om een LCL of misschien wel stukgoed ging, de machine is waarschijnlijk niet erg groot? Dat het CIF aangeboden wordt is verder nergens uit af te leiden, het zou evengoed DAP (alhoewel in mijn ervaring nog niet wijd gebruikt in Azië) maar waarschijnlijk CFR zijn. Ik houd de vrachtkosten niet bij maar voor een LCL vanuit China lijkt me niet overdreven veel, zeker als je dan nog op zoek moet naar een expediteur die ook de zeevracht regelt. Met CFR hoeft TS alleen te zorgen voor afhandeling in de aankomsthaven (douaneaangifte en na-transport). En heeft uiteraard het transport risico.
 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil tussen CFR en CIF is, zoals je zelf al aangeeft, niet groot. Het enige verschil is dat bij CIF de kosten voor de verzekering tot de aankomsthaven voor de verkopende partij zijn en bij CFR voor de koper. Alle risico's, voornamelijk dat je het vel over de oren getrokken wordt met een CISF (China Import Service Fee) en de hoofdprijs betaalt voor ieder onderdeel van de importhandelingen, zijn hetzelfde. CFR of DAP heb ik in de meer dan 20 jaar dat ik dit werk doe nog niet meegemaakt.

 

Kosten van een LCL: Op het ogenblik betaal je voor de pure zeevracht van een LCL naar Rotterdam ca. USD 65,- per cbm. Per 1 November worden deze kosten waarschijnlijk verhoogd. Als je uitgaat van een LCL en de leverancier brengt Euro 400,- (USD 423,-) in rekening voor de pure zeevracht, zou het om een machine met een verpakkingsvolume van 6,5 cbm gaan. Bij dit volume kun je er van uitgaan, dat het inderdaad een LCL zending zal zijn.

 

Je hoeft zelf niet op zoek naar een expediteur die in China de zeevracht voor een LCL regelt. Dat kan ook een Nederlandse expediteur met een agent in China voor je regelen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.