• 0

Winst uit VOF uitkeren

Beste mensen,

 

Ik heb met twee vrienden een tijdje terug een bedrijfje gestart. Op dat moment was het meer voor de lol en de ervaring, maar het heeft in de tussentijd toch al wat vormen aangenomen. Nu is het zo dat we gewoon in onze vrije tijd met het bedrijf bezig zijn (buiten werk om) en die uren ook niet opschrijven enzo. We vinden het allemaal heel leuk zo.

 

Nu hebben we dit boekjaar een redelijke winst gedraaid, en die willen we op een fiscaal zo'n aantrekkelijk mogelijke manier uitkeren. Kunnen jullie me hier tips over geven? Ik kan de winst gewoon in 3en delen en dat op m'n IB formulier vermelden, maar met welk percentage wordt dat dan belast door de fiscus?

 

Kan iemand me van advies voorzien? Erg bedankt!

 

Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De winst van een VOF is altijd belast. Aangenomen dat alle vennoten evenredig deelnemen in de VOF moet elk van jullie sowieso een derde van die winst aan de belasting opgeven.

 

Daarnaast kun je er inderdaad voor kiezen een deel van die winst op te nemen. Dat heeft verder geen financiele consequenties. Je hebt het geld namelijk al verdiend, en je mag nu kiezen of je het op de rekening van de VOF laat staan of overhevelt naar je prive-rekening.

 

Houdt er ook even rekening mee dat de VOF ook nog BTW moet afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reply! BTW staat hier los van, de berekende winst is puur excl. BTW. Nog een vraag, iedereen moet dus sowieso 1/3 van de winst opgeven als inkomsten? Dus ook als we het zakelijk blijven gebruiken? En welke belastingschaal val je dan, is dat automatisch de hoogste (52%) of gewoon de schaal waar je in combinatie met je gewone werk in valt?

 

Jammer dat het niet gewoon als winstbelasting wordt gezien, dat percentage is stuk lager dacht ik...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martijn,

 

De winst in een vof wordt door de 'vennoten' zelf afgesproken, en meestal vastgelegd in een vennotschap-overeenkomst. De verdeling is afhankelijk van de inbreng van kapitaal en tijd van de vennoten, maar men is vrij dat zelf af te spreken.

 

De winst die een VOF maakt is belast voor de inkomstenbelasting. Ieder voor zijn/haar aandeel in de vof.

 

Als je daarnaast nog een dienstbetrekking hebt, telt het vof inkomen boven op het inkomen in dienstbetrekking in de schaal waar je dienstbetrekkingsinkomen eindigt.

 

Met winstbelasting bedoel je neem ik aan vennootschapsbelsting, daar moet je een BV of NV voor oprichten..

 

Hopelijk is het je wat duidelijker op deze mooie dag ;-)

 

Groeten, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0
Dus ook als we het zakelijk blijven gebruiken?

 

Ja, ook dan. Je kiest er dan namelijk voor het geld beschikbaar te houden voor de VOF in plaats van het op te nemen. Zie het al seen soort bankrekening - er is geld op binnengekomen waarvoor je belasting meot betalen, en of je het laat staan of niet verandert daar niets aan.

 

Wat trouwens een andere vraag oproept waar ik even geen antwoord op weet - zou je het bedrag dat je niet opneemt als investering mogen beschouwen, en dus af mogen trekken van je belastbaar inkomen?

 

edit - na even nadenken het antwoord zelf bedacht: nee. Pas als de VOF dat geld daadwerkelijk ergens in investeert zou dat gaan spelen.

Link naar reactie
  • 0

Mja, ik wil het echter niet investeren, voor investeringen is nog wel genoeg geld. Ik wil het gewoon zo aantrekkelijk mogelijk eruit halen ;)

 

Ander vraagje, aangezien ik hier omringd wordt door mensen met verstand van zaken ;)

 

Waarschijnlijk val mijn bedrijfje 250 euro onder de BTW grens bij de kleine ondernemersregeling. Dit betekent dat ik dat bedrag 2,5 x als korting krijg op de af te dragen BTW. Hoe moet ik dit geld zien, is dit extra winst en kan ik dit gewoon uitkeren (waarnaar er uiteraard belasting over betaald moet worden)?

Link naar reactie
  • 0

Hoe moet ik dit geld zien, is dit extra winst en kan ik dit gewoon uitkeren (waarnaar er uiteraard belasting over betaald moet worden)?

 

Volgens mij is dit simpelweg een belastingvoordeel en hoef je daar geen inkomstenbelasting over te betalen, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Hmm, maar dan is het toch een belastingvoordeel voor de VOF? Als ik het dan wil uitkeren, dan moet ik toch alsnog als inkomsten voor de vennoten op zich rekenen?

Link naar reactie
  • 0

Is de winst na afloop van het boekjaar dan gewoon uit te keren zonder daar nog een keer belasting over te betalen?

 

Heh, als het zo makkelijk was... Bij een BV krijg je te maken met het salaris dat je aan de directeur-groot aandeelhouder(s) (DGA) moet betalen - jezelf dus. Daar betaal je weer gewoon inkomstenbelasting over...

 

Daarnaast kun je jezelf natuurlijk ook nog dividend uitkeren (als er winst gemaakt is natuurlijk), maar daar betaal je dan ook weer 25% dividendbelasting over en de BV of NV heeft hier ook al vennootschap belasting over betaald......

Link naar reactie
  • 0

Voordeel uit KO regeling moet je wel degelijk bij je inkomen optellen.

 

De afweging VOF / BV is niet eenvoudig. Daar is niet zo 1 2 3 antwoord op te geven, is ook afhankelijk van de situatie van de vennoten lijkt me. Naast de bedrijfsmatige en fiscale aspecten.

OK, dus het KO voordeel kan gewoon als extra winst gezien worden...? Dus bij uitkeren moet er gewoon IB over betaald worden...

 

Even verder op het dividend verhaal. Ik kan dus winst uitkeren met enkel 25% belasting? Of heb je het hierbij enkel over een NV/BV?

Link naar reactie
  • 0

Om aan te vullen. Het zal er dan op neer komen voor je dat er geen aantrekkelijke manier is geld uit je vof te halen.

 

Zoals je aan geeft kan je de KO regeling gebruiken. Iets anders is dat je wel de reiskosten kunt declareren á 0,18 per kilometer. Wordt nog wel eens vergeten.

Link naar reactie
  • 0

Zoals je aan geeft kan je de KO regeling gebruiken. Iets anders is dat je wel de reiskosten kunt declareren á 0,18 per kilometer. Wordt nog wel eens vergeten.

Hmm, die reiskosten is wel interessant... Ik heb afgelopen boekjaar een vijftiental benzinebonnetjes gewoon vergoed, maar daarbij niks met 18 cent per km gedaan... Kan ik dat gewoon verrekenen? Dus aantal km * 0,18 - uitgekeerde benzinebon?

 

Dan nog wat anders, is het fiscaal toegestaan op kosten van de zaak eens lekker te gaan eten ;D? Zou deze week wel goed uitkomen 8) 8)

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, het is 1 van beide. Die 18 cent is een vergoeding voor de gemaakte reiskosten, dus daar valt ook benzine onder.

 

Dan nog wat anders, is het fiscaal toegestaan op kosten van de zaak eens lekker te gaan eten ;D? Zou deze week wel goed uitkomen 8) 8)

 

Yep. Jaarlijks tot maximaal 4000 euro (geloof ik) aftrekbaar voor 75%. Wel een BTW-bonnetje vragen, kan in de horeca soms problemen opleveren. Eet smakelijk! ;D

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord, ik kan het dus gewoon als kosten in de boeken zetten en de BTW voor 75% terugvorderen?

 

Dan weer wat anders, ik heb een hoop zitten lezen over afschrijvingen. Nu kan ik dmv afschrijvingen dit jaar de winst wel wat drukken (bedragen < 450 euro mogen meteen afgeschreven worden en heb ik uitgesmeerd), dus hoef ik minder IB te betalen, echter, hoe krijg ik het geld dan uit de organisatie? Kan dan toch nog steeds niet zonder evenveel IB te betalen of wel? Dan heb ik er in feite niks aan om nu meer af te schrijven zodat de winst lager wordt...

Link naar reactie
  • 0

Afschrijven kan alleen op zaken met een waarde van meer dan 450.- Stel:

je hebt 10.000 omzet; 5.000 kosten (allemaal aankopen van minder dan 450) en je hebt 1 pc van 1500 euro. De pc heb je nooit van je winst afgetrokken. Je schrijft hem af in 3 jaar dus 500 per jaar. Die 500 trek je dan af van je winst dus is je resultaat 10.000-(5000 + 500) =4500

 

Je winst wordt lager, maar je kan er niet iets "uit halen".

Link naar reactie
  • 0

Voordeel uit KO regeling moet je wel degelijk bij je inkomen optellen.

 

De afweging VOF / BV is niet eenvoudig. Daar is niet zo 1 2 3 antwoord op te geven, is ook afhankelijk van de situatie van de vennoten lijkt me. Naast de bedrijfsmatige en fiscale aspecten.

OK, dus het KO voordeel kan gewoon als extra winst gezien worden...? Dus bij uitkeren moet er gewoon IB over betaald worden...

 

Even verder op het dividend verhaal. Ik kan dus winst uitkeren met enkel 25% belasting? Of heb je het hierbij enkel over een NV/BV?

 

die 25% is dividendbelasting bij een BV

dat betaal je nadat de ib is betaald..dus nog eens extra....

 

Bij een vof is het zo dat je zowiezo je IB moet betalen over de winst, iedere vennoot apart over zn eigen deel hiervan.

Dus niet pas bij het uitkeren van de winst, maar zowiezo bij het behalen van de winst....!!

 

Link naar reactie
  • 0

OK, even ter samenvatting. Een paar manieren om 'meer' uit de 'winst' te halen:

 

1. Kilometervergoeding

2. Goederen kopen op VOF onder de 450 (ex of inc BTW???) euro

3. Kleine Ondernemersregeling wat betreft BTW

4. Keertje uit eten gaan ;D

 

Zo ongeveer juist?

 

Ik realiseer me nu dat ik in de eerste 2 jaar meer willekeurig had kunnen afschrijven wat het verlies toentertijd had verhoogd, maar de winst nu ook... Dat had waarschijnlijk verstandiger geweest... Een afgesloten boekjaar kan niet meer heropend worden neem ik aan, om meer afschrijving erin te knikkeren ...? ;) ;)

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat kan niet meer. Dan ging ik ook nog een keer met terugwerkende kracht eten. :)

Hahaha, mja ;D

 

Maar m'n samenvatting klopt wel ongeveer? Trouwens, MAG je zaken van onder de 450 euro wel afschrijven in bijv. 36 maanden? Dat is (door onwetendheid) wel gebeurd namelijk...

 

Het is niet de bedoeling, maar ik denk niet dat de belastingdienst er problemen mee heeft. Je haalt namelijk het betalen van belasting naar voren door minder kosten te nemen. Bij de zaken waar je dit wel hebt gedaan en nog niet volledig zijn afgeschreven => schrijf het restant dit jaar gewoon volledig af.

 

Trouwens, de KO-regeling verhoogt je winst en zal dus tot meer te betalen IB leiden. Daarentegen krijg je wel, meer dan deze verhoging in de ib, btw terug van de belastingdienst. Per saldo ga je er dus op vooruit.

Link naar reactie
  • 0

Bij de zaken waar je dit wel hebt gedaan en nog niet volledig zijn afgeschreven => schrijf het restant dit jaar gewoon volledig af.

Als ik dat dus doe, dan heb ik dit boekjaar dus minder winst, en het komende boekjaar meer... Maakt dan toch niet uit... Of zeg je het alleen in de trant van, 'zo zou het moeten' ;)...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.