• 0

bestuursfunctie vergoeding en zzp'er

sinds enige jaren heb ik naast mijn vaste baan een bestuursfunctie bij een cooperatie.

voor deze functie ontvang ik een vergoeding, deze bedraagt meer dan de vrijwilligersvergoeding van ongeever 1800 euro welke vrijgesteld is van belastingen.

Nu is het ook zo dat de cooperatie tijdens de eerste jaren de bestuursvergoeding niet uit kon keren, het beschikbare geld ( in goed overleg met de bestuurders en leden) bleef in de cooperatie om zo door te kunnen en geen geld te hoeven lenen.

De cooperatie draait goed en er is nu geld om de achtergestelde bestuursvergoedingen uit te keren.

 

Nu is het zo dat ik overweeg om naast mijn vaste baan een eigen bedrijf te starten in oldtimer restauratie en  handel.  Ik doe dit nu als hobby maar wil dit uitbreiden. 

Ook zou ik mij eventueel kunnen verhuren als zzp er.

 

Vraag is nu: kan ik voor de bestuursvergoeding ook een factuur sturen naar de cooperatie en de vergoeding op deze manier ontvangen? 

Want als ik het ontvang als particulier betaal ik er veel belasting over.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Goedenavond,

 

Ik snap de relatie niet tussen je opmerking over vrijwilligersvergoeding en de bestuursfunctie.

Een coöperatie is VpB- plichtig en kan daarom niet gebruik maken van de vrijwilligersregeling.

Is het echt een onderneming of meer een vereniging? Is er vrijstelling voor de VpB?

Mocht je functie als bestuurder niet als dienstverband te zijn aanmerken dan komt de vergoeding op de grote hoop naast je werkzaamheden in vaste dienst en je bedrijf (IB- ondernemer). Daar worden dan de nodige heffingen over berekend.

Waarom zou je over die vergoeding meer belasting betalen?

Denk niet dat zomaar een factuurtje sturen kan. Dan moet de coöperatie een overeenkomst aangaan met je bedrijf voor je bestuursfunctie. Dan kan je factuur sturen. Da's wel heel simpel maar denk ook aan de risico's die behoren bij je functie. Die worden dan wel verlegt naar jouw onderneming. Heb je daar een verzekering voor?  

Account no. 3 van Ferry. Inlog weer eens kwijt en niet te herstellen. https://www.higherlevel.nl/profile/222432-ferry/

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, natuurlijk kan dat niet. Of tenminste, het kan technisch gezien wel, maar het is fiscaal en juridisch niet houdbaar en de factuur die je dan zou maken zou zelfs als 'valsheid in geschrifte' of iets van die strekking gekwalificeerd kunnen worden.

Waarom zo moeilijk doen. Er is toch een vordering voor die vergoeding, dan wordt die toch onder die titel uitbetaald. 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, arj zei:

de vrijwilligersvergoeding van ongeever 1800 euro welke vrijgesteld is van belastingen

(...)

 

Want als ik het ontvang als particulier betaal ik er veel belasting over.

Je ontvangt het nu toch ook als particulier en je hoeft nu toch ook geen belasting te betalen over de vrijwilligersvergoeding? Waarom dan op zoek naar een constructie? Waarom denk je veel belasting te moeten betalen over de vrijwilligersvergoeding?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd is er een achterstallige uitbetaling van de bestuursvergoeding.

Omdat dit al enkele jaren niet uitbetaald is, is het een aanzienlijk bedrag.

De vrijstelling van een bestuursvergoeding is 1800 euro per jaar, kom je echter boven dit bedrag dan wordt het gehele bedrag belast, het is dus niet zo dat de 1800 belastingvrij is en de rest belast wordt.

 

Ik vindt het nogal zuur dat er zeker 40% belasting geheven wordt over de uitgekeerde vergoeding, dan blijft er niet veel over.

Het voelt gewoon niet rechtvaardig, maar goed, dat is in mijn ogen het hele belasting gebeuren toch al niet.

 

Ik zoek dus een manier om binnen de wettelijke mogelijkheden zo veel mogelijk over te houden van deze uitgekeerde vergoeding, mijn lasten zijn ook gestegen zoals bij alle nederlanders.

Ik wil graag weten wat de mogelijkheden binnen de wettelijke kaders zijn

Link naar reactie
  • 1

beste arj

 

Fairry zei het al: (citaat belastingdienst):

Quote

 

U bent vrijwilliger als u aan alle volgende 4 voorwaarden voldoet:

 

1. U verricht werkzaamheden voor:

  • een organisatie die niet is onderworpen aan vennootschapsbelasting of daarvan is vrijgesteld;
  • een sportvereniging of sportstichting
  • een ANBI

2. U bent niet in dienst bij de organisatie, sportvereniging of sportstichting.

3. U doet de werkzaamheden niet voor uw beroep.

4. U doet het werk niet voor uw beroep. Dat betekent dat een vergoeding zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk. U krijgt dan een vrijwilligersvergoeding.

 

 

Dan is dus de eerste vraag: voldoet de Coop aan de eisen van nummer 1 in het citaat?

Zo niet dan houdt het hele feest van "vrijwilligersvergoeding" op.

 

Los daarvan vroeg je of je kunt factureren vanuit je EMZ. Dat lijkt me haaks staan op voorwaarde 3. Je kunt niet én een beroep doen op de vrijwilligersvergoeding én daarnaast voor dezelfde functie facturen sturen vanuit je EMZ.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, arj zei:

Ik vindt het nogal zuur dat er zeker 40% belasting geheven wordt over de uitgekeerde vergoeding, dan blijft er niet veel over.

Het voelt gewoon niet rechtvaardig, maar goed, dat is in mijn ogen het hele belasting gebeuren toch al niet.

 

En toch zoek je je heil op een forum dat rechtstreeks vanuit die belastingen betaald wordt. Voelt dat dan wel rechtvaardig?

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, StevenK zei:

En toch zoek je je heil op een forum dat rechtstreeks vanuit die belastingen betaald wordt. Voelt dat dan wel rechtvaardig?

Dat voelt zeker rechtvaardig, zo leverd mijn betaalde belasting tenminste nog informatie op.

Goed, nu graag weer terug naar de vraag: op wat voor manier kan ik van mijn bestuursvergoedi g die uitgekeerd wordt zoveel mogelijk overhouden?

 

De cooperatie voldoet niet aan de 4 genoemde voorwaarden, we zijn nl geen ANBI.

Wel vreemd dat onze accountant ( gerennomeerde partij, grote accountant met meerdere kantoren in heel nl) hier voorgaande jaren niets over gezegd heeft toen er wel enkele keren de vrijwilligers vergoeding van 1800 uitgekeerd is aan het bestuur

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
12 minuten geleden, arj zei:

Dat voelt zeker rechtvaardig, zo leverd mijn betaalde belasting tenminste nog informatie op.

Goed, nu graag weer terug naar de vraag: op wat voor manier kan ik van mijn bestuursvergoedi g die uitgekeerd wordt zoveel mogelijk overhouden?

 

De cooperatie voldoet niet aan de 4 genoemde voorwaarden, we zijn nl geen ANBI.

Wel vreemd dat onze accountant ( gerennomeerde partij, grote accountant met meerdere kantoren in heel nl) hier voorgaande jaren niets over gezegd heeft toen er wel enkele keren de vrijwilligers vergoeding van 1800 uitgekeerd is aan het bestuur

Dat is wel wat slordig, ja. Belastingen voorkom je niet, zeker niet als de werkzaamheden al verricht zijn.

 

Hadden ze wel verteld dat die grens geldt voor *alle* vergoedingen die iemand ontvangt en dat dat niet organisatie is en dat voor die grens ook vergoedingen van gemaakte kosten (ingeleverde bonnetjes etc) meegeteld moeten worden?

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, arj zei:

De cooperatie voldoet niet aan de 4 genoemde voorwaarden, we zijn nl geen ANBI.

Wel vreemd dat onze accountant ( gerennomeerde partij, grote accountant met meerdere kantoren in heel nl) hier voorgaande jaren niets over gezegd heeft toen er wel enkele keren de vrijwilligers vergoeding van 1800 uitgekeerd is aan het bestuur

 

Dat is dus niet goed gegaan. Buiten de verwijzing naar de site van de belastingdienst door Joost kan je de accountant ook nog eens verwijzen naar artikel 18.20 van het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst. Daar staat het nog iets specifieker. 

 

2 uur geleden, arj zei:

 

Goed, nu graag weer terug naar de vraag: op wat voor manier kan ik van mijn bestuursvergoedi g die uitgekeerd wordt zoveel mogelijk overhouden?

 

 

De bestuursvergoeding is loon. Geen spelt tussen te krijgen. Dus de reeds ontvangen netto €1800,- per jaar zou de coöperatie moeten bruteren en corrigeren en alsnog afdragen of die €1800,- kan je zelf nog als inkomsten opgeven aan de BD en afrekenen. 

 

Laat het idee varen dat je je genaaid voelt als je 1 euro meer dan die €1900 ontvangt en over het hele bedrag belasting moet betalen. Die gedachte is hier niet van toepassing. 

Account no. 3 van Ferry. Inlog weer eens kwijt en niet te herstellen. https://www.higherlevel.nl/profile/222432-ferry/

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.