• 0

Tuinkantoor zonder toilet - zelfstandige werkruimte of niet?

Ik heb een eenmanszaak en een eigen koopwoning en in onze tuin ga ik een tuinkantoor bouwen (bouwpakket blokhut). Dit kantoor heeft een eigen ingang en is direct vanaf de straat bereikbaar, zonder dat je langs ons huis hoeft. Maar er is geen toilet.

 

Nu was ik benieuwd in hoeverre ik de kosten kan aftrekken omdat ik het kantoor zakelijk ga gebruiken. Daarvoor is het belangrijk om te weten of deze ruimte als een 'zelfstandige werkruimte' kan worden aangemerkt.

 

Met de tool van de belastingdienst stuit ik op deze uitleg van een zelfstandige ruimte :

 

Quote

 

Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

  • een eigen opgang of ingang
  • andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)

De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

 

 

Ik lees deel 1 en deel 2 van de opsomming als of-of, maar helemaal duidelijk is het niet. 

Toen ben ik gaan chatten met de belastingdienst ('Goede start Belastingdienst'). Die konden mij niet echt verder helpen. De persoon die mij hielp zei eerst dat een toilet, eigen ingang én eigen energievoorziening verplicht zijn. Maar daarna linkte ze naar een uitleg over huisvesting van je onderneming, en daar stond dit:

 

Quote

Een bouwkundig splitsbaar pand is te herkennen aan een eigen in- of opgang of eigen voorzieningen, zoals een keuken en sanitair.


Hier staat heel duidelijk OF. Maar ik weet niet of 'bouwkundig splitsbaar' en 'zelfstandige werkruimte' inwisselbaar zijn.

Daarna linkte ze naar een andere pagina over werkruimte in de woning en daar stond exact hetzelfde als in de tool (zie eerste quote).

En toen wist de mevrouw het ook niet meer en stelde ze voor dat ik een videogesprek zou inplannen met de Belastingdienst met deze vraag. Ik vraag me echter af of ik daar dan verder mee kom. Het lijkt me dat toch veel meer mensen hier tegenaan lopen? Ik heb wel wat topics gelezen op dit forum, maar die gingen allemaal net over andere situaties, vandaar mijn eigen topic.

 

Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Joost Rietveld Ik denk dat ik wel aan de inkomenseis voldoe. Ik werk gemiddeld 36 uur per week, waarvan ik er ongeveer 5 buitenshuis werk (soms ook minder). 

 

shoptillyoudrop dat heb ik inderdaad ook gelezen. Vind het lastig om te overzien hoe ingewikkeld dat zou worden. Ik ben in ieder geval niet van plan te verhuizen binnenkort. Wat bedoel je met de btw die om de hoek komt kijken? Bedoel je op het moment dat we het huis zouden verkopen?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ik snap de discussie over het toilet, maar de spelregels omtrent de werkruimte aan huis zijn bedoeld voor niet zelfstandige werkruimte in of aan de woning vast!

Genoemde spelregels zijn ook van toepassing op een tuinkantoor.

Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk te onderscheiden is door uiterlijke kenmerken, zoals een eigen ingang en voorzieningen in de werkruimte, zoals een eigen toilet en watervoorziening, waardoor de werkruimte ook als zodanig verhuurt kan worden aan derden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

Genoemde spelregels zijn ook van toepassing op een tuinkantoor.

Ja, indien dat tuinkantoor vastzit aan het pand of de grond, zoals hier. Er zijn echter ook mobiele versies die je in feite overal neer kunt zetten. Daarvoor gaan deze spelregels niet op. Maar goed, dat was ook het hele punt van de berichtenwisseling met Michelle van gisteravond

 

Artikel 3.16IB: 

 

werkruimte, de inrichting daaronder begrepen, ten behoeve van de belastingplichtige zelf in zijn niet tot zijn ondernemingsvermogen behorende woning,

 

Een woning is fiscaal inclusief aanhorigheden, zoals een garage of ander gebouw op het perceel, maar dus in elk geval zodanig verbonden dat de aanhorigheid een onroerende zaak is.

 

Een verplaatsbaar kantoor voldoet hier niet aan. Je kunt bij wijze van spreken een caravan op je oprit zetten en daarin gaan werken. Exact hetzelfde als een mobiel kantoor.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 312 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.