• 0

Voorlopige aanslag verlagen ivm rente spaarrekening

(aangepast)

Goedendag,

 

Ik vraag mij af of ik als IB ondernemer de voorlopige aanslag kan verlagen of zelfs naar 0 kan wijzigen en daardoor het hele jaar rente op dit bedrag op mijn prive spaarrekening kan ontvangen.

 

Mijn boekhouder vraagt altijd uitstel aan voor de aangifte dus kan ik misschien zelfs langer dan 1 jaar de rente ontvangen?

 

Is dit geoorloofd?

 

Hartelijk dank, Dave

 

 

aangepast door davegrohl
Info over uitstel toegevoegd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2
Retired Mod     7,5k 32 1450

Hallo Davegrohl

 

Welkom!

 

Vergeet  de belastingrente die je moet betalen volgend jaar ook niet mee te wegen

De belastingrente is per 1 januari verhoogd naar 10 procent.

de toprente op een spaarrekening is op moment 3,5% als je 1000 euro per maand spaart levert dat in 12 maanden 226 euro op. tel er nog een half jaar bij zit je op ~350 euro.

 

Stel je moet 13 weken rente betalen over je aanslag inkomstenbelasting (toevallig) ook 12000 euro.

12000 x 10% = 1200 / 4 = 300 euro

En dit is even de versimpelde berekening.. kortom je 1,5 jaar "rendement" verdampt net zo hard aan de andere kant door de hoge belastingrente.

 

Mijn advies? Betaal je voorlopige aanslag en als je in de uitstelregeling zit betaal dan liever elke maand paar tientjes teveel dan te weinig want ook over een teruggave krijg je meestal ook 10% rente vergoed.

 

Mijn mening:

Het is en blijft gerommel in de marge.. zelfs als je aanslag 20 of 30K bedraagt. Focus je op ondernemen dat geeft vele malen meer rendement dan een paar duiend euro belasting te gaan zitten oppotten een spaarrekening.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je antwoord. Als IB ondernemer betaal ik voor zover ik kan zien 4% belastingrente. Aangezien er spaarrekeningen zijn met vooralsnog hogere rente kan er wellicht nog iets op verdiend worden. Maar ik snap dat het gerommel in de marge is.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-1-2024 om 16:47, davegrohl zei:

ik snap dat het gerommel in de marge is.

Het enigste wat voor vermindering van de voorlopige aanslag in aanmerking komt is als je het vrijgekomen geld investeert in andere zaken die in korte tijd meer opleveren dan de belastingrente. 

 

Spaargeld is dood geld. De enigsten die daar beter van worden, zijn de Overheid en de Banken. Geld is boven alles een betaalmiddel.

 

Op 17-1-2024 om 20:30, Joost Rietveld zei:

Dat kun je éen keer doen, maar als achteraf blijkt dat je willens en wetens de VA telkens terug zet naar nul, terwijl je weet dat dat onjuist is, dan zal er ongetwijfeld een keer een briefje komen van de fiscus. 

Vroeger wel, maar tegenwoordig niet meer. 
De Belastingdienst treedt tegenwoordig op als een soort van kredietverstrekker … tegen een forse en niet aftrekbare belastingrente (kredietrente).  Voor de Belastingdienst is het veel makkelijker te verwerken en het levert veel meer op.
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.