• 0

Inkopen EU - facturen

Beste HigherLevel leden,

 

Ik heb hier al heel wat rond geneusd en veel opgestoken. Toch blijven er vragen, zoals bij veel ondernemers het geval lijkt te zijn.

 

Momenteel zit ik in de KOR, maar door onvoorzien groot succes, zal ik daar waarschijnlijk niet lang in blijven (Yay!) Ik wil nu alvast helder hebben hoe de BTW regels exact in elkaar zitten.

 

Ik handel via een Europees platform, waar ik zowel mijn inkopen en verkopen doe. Nu valt mij op dat de buitenlandse ondernemers op dit platform de BTW niet naar mij verleggen (wat mij nu wel goed uitkomt in de KOR) en dat de één buitenlandse BTW en de ander Nederlandse BTW in rekening brengt. Hoe kan dit? Ik heb bijna het idee dat ze het als particuliere verkoop beschouwen. Waar moet ik op letten als ik straks de KOR uitga, qua BTW op deze facturen. 

 

Wat doe ik met een factuur die na lang aandringen veel te laat binnenkomt en een veel latere factuurdatum noemt dan zou moeten? Stel nu bijvoorbeeld dat deze hiermee in een ander kwartaal valt dan wanneer de prestatie geleverd is.

 

Dank voor het lezen en hopelijk een antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien helpt het als je je vraag specifieker stelt....welke vragen gaan om je eigen verkoop en welke om inkoop?

 

Ik weet niet om welke platform het gaat, maar ik kan me voorstellen dat die het standaard als particuliere handel behandelt.

 

Je zegt "Wat doe ik met een factuur die na lang aandringen veel te laat binnenkomt en een veel latere factuurdatum noemt dan zou moeten?"

bedoel je als je inkoopt? dat als je in februari hebt betaald en dan eentje krijgt met maart? ik denk gewoon inboeken, alsof het een vooruitbetaling was.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Sandra,

 

Dank voor je reactie en je feedback.

 

Alle vraagstukken draaien om de inkoop. 

 

Je hebt gelijk dat sommige ondernemers in hun voorwaarden hebben opgenomen dat ze iedere verkoop als particuliere verkoop beschouwen. De ondernemers waar ik inkoop, geven aan B2B services te verrichten. Stel nu dat er toch ondernemers tussen zitten die het particulier afhandelen en BTW vanuit hun eigen land berekenen ipv Nederlandse BTW. Hoe ga ik hier dan in de toekomst mee om in mijn BTW aangifte? Ik zit nu in de KOR en vooralsnog zit ik onder het drempelbedrag van 10.000 aan buitenlandse inkopen. Volgens mij maakt het nu dan nog niet uit, of zit ik fout?

 

Voor facturen geldt, meen ik, dat deze dezelfde maand of uiterlijk de 15e van de maand daarna opgemaakt moeten worden. In mijn geval heeft een ondernemer zich niet aan deze termijn gehouden. Is dat op watvoor manier dan ook een probleem en ben ik in dat geval nog steeds "gedwongen" de factuurdatum aan te houden bij de BTW aangifte.

aangepast door Jamica
Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Jamica zei:

Is dat op watvoor manier dan ook een probleem en ben ik in dat geval nog steeds "gedwongen" de factuurdatum aan te houden bij de BTW aangifte.

De factuurdatum is en blijft leidend, niet de datum van vooruitbetaling of de datum van levering. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Jamica zei:

Stel nu dat er toch ondernemers tussen zitten die het particulier afhandelen en BTW vanuit hun eigen land berekenen ipv Nederlandse BTW. Hoe ga ik hier dan in de toekomst mee om in mijn BTW aangifte?

Het brutobedrag (artikel + buitrnlandse btw) als kosten in de boekhouding opnemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Sandra. zei:

Wat je vraag 'hoe kan dit' dat de ene Nederlandse btw rekent en de ander buitenlandse btw: grote buitenlandse bedrijven hebben vaak wel een Nederlandse btw nummer geregeld.

Er is hier al meer dan genoeg geschreven over correcte facturen, zoek bijvoorbeeld maar eens op "DDP" en uit vragen/discussies blijk toch wel, zeker bij e-commerce, dat veel verkopers het simpelweg verkeerd doen.

 

17 uur geleden, Jamica zei:

Stel nu dat er toch ondernemers tussen zitten die het particulier afhandelen en BTW vanuit hun eigen land berekenen ipv Nederlandse BTW. Hoe ga ik hier dan in de toekomst mee om in mijn BTW aangifte?

Kort antwoord: Niet. Je Nederlandse BTW aangifte is voor het aangeven van Nederlandse BTW die je zelf ontvangen hebt van klanten of betaald hebt aan leveranciers. Daar hoort geen Belgische, Duitse, Franse, Grieks-Cypriotische (of van welke andere lidstaat dan ook) BTW in te staan.

 

Als je een factuur met buitenlandse BTW ontvangt zou je kunnen proberen om 1) van de leverancier een correcte factuur voor een intra-communautaire levering te krijgen of 2) de BTW bij de belastingdienst van de betreffende lidstaat terug te vragen. Vanwege de complexiteit daarvan zal, als 1) niet werkt, het wel uitdraaien op de BTW als kosten in te boeken, zoals Cosaraal geschreven had.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor alle input. Het is mij een stuk helderder. Nog even voor de zekerheid: In de KOR hoef ik mij er nu nog niet druk om te maken dat sommige ondernemers het wellicht verkeerd doen? Omdat ik alle facturen volledig als kosten opneem?

 

En: Als ik de BTW niet kan aftrekken, wordt het daarmee dan een margegoed?

aangepast door Jamica
Link naar reactie
  • 0
Op 26-1-2024 om 16:28, Jamica zei:

En: Als ik de BTW niet kan aftrekken, wordt het daarmee dan een margegoed?

Nee. Waarom verwacht je dat dit een margegoed wordt? Er is gewoon BTW over geheven. Dat jij die BTW niet af kan trekken doet niet ter zake (voor een margegoed).

 

Quote

Margegoederen zijn gebruikte goederen die u hebt ingekocht zonder btw. Onder voorwaarden zijn ook als margegoederen aan te merken: kunst, antiek en verzamelvoorwerpen die u met btw koopt of invoert.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wat_zijn_margegoederen

 

Of jij Nederlandse BTW of buitenlandse BTW moet betalen zal liggen aan de leverancier. Soms kan het zijn dat een buitenlandse leverancier geregistreerd is in Nederland voor de BTW en dan kan het Nederlandse BTW zijn. Anders kan het buitenlandse BTW zijn. Maakt verder niet uit want in de KOR zijn het gewoon totaal kosten voor jou.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.