• 0

Fictieve dienstbetrekking - meewerkend kind

Mijn dochter van 17 komt mij als bijbaantje helpen in mijn eenmanszaak. Ik wil graag gebruikmaken van de vereenvoudigde regeling met een fictieve dienstbetrekking en heb daarom het formulier ‘Melding Loonheffingen Werkgever van meewerkende kinderen’ ingevuld en opgestuurd. 

De regeling is denk ik niet moeilijk uitvoerbaar er is alleen 1 voorwaarde die ik niet goed begrijp:

Vóór de eerste uitbetaling van het loon neem je de naam, het adres en het burgerservicenummer van het meewerkende kind in de administratie op.

Waar neem ik dit in de administratie op? In mijn boekhoudprogramma zie ik hier geen mogelijkheden voor en ik moet pas in januari 2025 voor het eerst loonaangifte doen, ervan uitgaande dat de Belastingdienst mijn verzoek inwilligt. 

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 1

Het valt nog mee dat de eis niet is:  leg het vast in de administratie op een blaadje met 2 gaatjes erin (zodat het in een ordner kan)

Als je het formulier Melding loonheffingen bewaard dan heb je het feitelijk ook vastgelegd in je administratie.

Begrijpelijke taal zou zijn: Stuur ons formulier X en bewaar een kopie daarvan in uw administratie.

• 0

Graag zou ik nogmaals een beroep op jullie willen doen. Het is inmiddels namelijk tijd voor de eerste loonbelastingaangifte onder de vereenvoudigde regeling met een fictieve dienstbetrekking. 

Ik vind de uitleg van de belastingdienst en op andere websites heel summier en niet duidelijk op dit onderwerp. Ik heb de aangifte nu klaar staan en vraag me af of iemand dit voor mij zou kunnen controleren.  Zie https://www.joomla-website-designer.nl/images/Zwartgemaakt2.pdf.

Ik gebruik Acumulus voor mijn boekhouding. Zij geven het volgende aan: 

De eenvoudige methode

U besteedt de loonadministratie uit. Elke maand krijgt een van de loonadministrateur te horen wat u moet uitbetalen aan salaris en wat u moet betalen aan loonbelasting aan de belastingdienst.

U boekt de uitbetaalde netto salarissen als zakelijke uitgave (zonder BTW) op de kostensoort: Personeelskosten - Lonen en salarissen.

U boekt de betaalde loonheffingen als zakelijke uitgave (zonder BTW) op de kostensoort Personeelskosten - Sociale lasten.

Ik heb in totaal in 2024 € 4.360 uitbetaald aan mijn dochter en weggeboekt als personeelskosten zoals Acumulus aangeeft. Ik heb nog geen loonheffingen of ZVW geboekt. Ik ga ervan uit dat ik dit moet doen in januari als ik de aangifte heb verzonden en de bedragen heb betaald aan de Belastingdienst. 

Kloppen de bedragen die ik in tabellen heb opgezocht en verwerk ik het op deze manier correct in mijn administratie? 

• 0
5 uur geleden, chaldama zei:

Ik vind de uitleg van de belastingdienst en op andere websites heel summier en niet duidelijk op dit onderwerp.

In paragraaf 18.11.1 van het Handboek loonheffingen staat precies omschreven hoe je dit moet doen.

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)

Bedankt voor uw reactie. Dit heb ik uiteraard allemaal doorgelezen maar geeft geen antwoord op bijv. welke codes ik moet gebruiken bij de diverse vragen en hoe ik de loonbelasting en ZVW bijdrage bereken. Ook de helpfunctie in de aangifte zelf vind ik niet echt duidelijk. 

U houdt de loonbelasting/premie volksverzekeringen 1 keer per jaar in op de 1e werkdag van het nieuwe kalenderjaar, door gebruik te maken van 4x de kwartaaltabel van het oude jaar over ¼ deel van het totale loon. U betaalt dan ook de werkgeversheffing Zvw met het tarief van het oude jaar. Heeft het kind niet het hele kalenderjaar gewerkt, dan rekent u het loon alleen toe aan de kalenderkwartalen waarin het kind in de onderneming heeft gewerkt.

Helder dat ik het op 2-1-2025 inboek maar kloppen de bedragen die ik heb ingevuld in de aangifte? 

aangepast door chaldama
  • 0
Op 5-1-2025 om 14:53, chaldama zei:

Ik ga ervan uit dat ik dit moet doen in januari als ik de aangifte heb verzonden en de bedragen heb betaald aan de Belastingdienst. 

Je moet natuurlijk de verschuldigde loonheffingen meenemen in je jaarstukken (balans en resultaat) over 2024.

(Want het betreft loon uit 2024 en niet uit 2025 wanneer je de verschuldigde belasting overmaakt.)

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar