• 0

Administratie uit balans na betalen factuur

Beste community,

 

Ik heb 100 euro gestort van mijn prive rekening naar mijn zakelijke rekening en dit in mijn bankboek geboekt op 'Eigenaarstegoeden' zodat dit onder eigen vermogen komt te staan.

 

Echter, als ik dan een factuur inboek van 50eur op bijvoorbeeld 'Verkoopkosten' en deze vervolgens van mijn zakelijke rekening betaal en netjes afletter raakt mijn administratie uit balans en heb ik een verschil van 50eur omdat eigen vermogen onaangetast blijft .

 

Kan iemand me vertellen hoe ik dit kan oplossen zodat activa en passiva weer gelijk zijn?

 

---

 

Activa

Liquide middeken

- 1100 Bank: 50,00 (debet)

 

Passiva

Eigen vermogen

- 0600 Eigenaarstegoeden: 100,00 (credit)

 

Resultaat

- Periode 1-12: 50,00 (debet)

 

Winst & Verliesrekening

Overige bedrijfskosten

- 5540 Verkoopkosten: 50,00 (debet)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1454

je balans is altijd uit evenwicht als je alleen de balans draait. Het bedrag van de onbalans is het resultaat van het lopend boekjaar. (saldo van de winst en verliesrekening)

 

In jouw geval omdat je alleen 50 euro verkoopkosten heb je een bedrijfsresultaat van -50.

 

Als je uit privé iets stort dan muteren 2 balansposten, het banksaldo (debet)  en het eigen vermogen. (Credit) en daardoor veranderd dan het verschil niet. Wat ook logisch is want je wilt niet dat een privé storting of een prive onttrekking tot hogere of lagere winst lijdt.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Roel J zei:

je balans is altijd uit evenwicht als je alleen de balans draait. Het bedrag van de onbalans is het resultaat van het lopend boekjaar. (saldo van de winst en verliesrekening)

 

In jouw geval omdat je alleen 50 euro verkoopkosten heb je een bedrijfsresultaat van -50.

 

Als je uit privé iets stort dan muteren 2 balansposten, het banksaldo (debet)  en het eigen vermogen. (Credit) en daardoor veranderd dan het verschil niet. Wat ook logisch is want je wilt niet dat een privé storting of een prive onttrekking tot hogere of lagere winst lijdt.

Bedankt voor je reactie Roel,

 

ik weet niet of ik het goed begrijp, maar ondanks dat je uitleg erg logisch klinkt, moet de activa en passiva niet altijd in evenwicht zijn?

Link naar reactie
  • 0

Wat je mist is het feit dat je verlies (50,-) ook bij het eigen vermogen hoort.

Dus je EV is geen 100,- maar 50,-

 

Geen bloedstollende cijfers overigens, is dit misschien een studievraag?

Geen omzet, 50 euro aan kosten -  en dan vastlopen...

 

Succes!

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Wat je mist is het feit dat je verlies (50,-) ook bij het eigen vermogen hoort.

Dus je EV is geen 100,- maar 50,-

 

Geen bloedstollende cijfers overigens, is dit misschien een studievraag?

Geen omzet, 50 euro aan kosten -  en dan vastlopen...

 

Succes!

 

 

 

 

Hi shoptillyoudrop,

 

dit is even een voorbeeld administratie om erachter te komen wat ik fout heb gedaan in m’n échte administratie. 
 

maar ik was hier al bang voor. 
enig idee hoe ik het verlies nu correct kan boeken in het EV?

 

any help is very much appreciated. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

In een beetje programma wordt het verlies (of winst) gewoon in het EV meegenomen.

Bij de balans dus.

 

Daar hoef je verder niets voor te doen, als het goed is (als het programma goed is dus).

Ik maak gebruik van exact online, en als ik de factuur afletter dan gaat het meeste automatisch  behalve het in mindering brengen van het ev. 
 

nu kan ik natuurlijk wel handmatig een boeking doen in het memoriaal met de kostenrekening als tegenboeking, maar dan verdwijnt deze ook uit de winst & verliesrekening. 

Link naar reactie
  • 1
Retired Mod     7,5k 32 1454
41 minuten geleden, danema zei:

 

maar ik was hier al bang voor. 
enig idee hoe ik het verlies nu correct kan boeken in het EV?

 

Je bent bang voor paars behang, er is niks met je boekhouding en je hoeft nu niets te doen.

Het resultaat van een boekjaar wordt maar 1x per jaar overgeboekt naar je eigen vermogen.

In exact online zit daarvoor een jaarafsluitingsproces.
Gedurende het boekjaar is altijd je balans in onevenwicht. En als je al wilt controleren dan kun je controleren of de onbalans precies gelijk is aan de onbalans in je winst en verlies rekening.

 

die onbalans in de winst en verliesrekenig heet resultaat.

En slechts 1x per jaar breng je dat resultaat over naar de balans, je eigen vermogen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

 

Je bent bang voor paars behang, er is niks met je boekhouding en je hoeft nu niets te doen.

Het resultaat van een boekjaar wordt maar 1x per jaar overgeboekt naar je eigen vermogen.

In exact online zit daarvoor een jaarafsluitingsproces.
Gedurende het boekjaar is altijd je balans in onevenwicht. En als je al wilt controleren dan kun je controleren of de onbalans precies gelijk is aan de onbalans in je winst en verlies rekening.

 

die onbalans in de winst en verliesrekenig heet resultaat.

En slechts 1x per jaar breng je dat resultaat over naar de balans, je eigen vermogen.

Top Roel!

 

ik ben je zeer erkentelijk, bovenstaande was natuurlijk een voorbeeldje, maar na het afsluiten van 2023 bleek m’n administratie helemaal in orde te zijn. 
 

Nogmaals bedankt, beste antwoord!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.