Ga naar inhoud

Kan de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) worden meegenomen naar volgend jaar?

Geplaatst:

simbah

Hoi,

Heb 2 redelijke grote investeringen gedaan voor mijn zaak dan.

Nu, heb ik 28% ex btw bedrag die ik van mijn  mag aftrekken

Ook heb ik afschrijving. 

Het lijkt erop dat ik niet alles kan benutten, want moet nog innoveren

Mag je dan schuiven, want is zonde anders.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
37 minuten geleden, simbah zei:

Het lijkt erop dat ik niet alles kan benutten, want moet nog innoveren

Welkom Simbah

Wat bedoel je met deze zin?

Mag ook in het Engels als dat makkelijker is.

gr. Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

simbah

• Auteur

Bedankt voor de reactie.

Ik ben gewoon hier in Nl op de basisschool geweest. Typ misschien te snel.

Ik geef een voorbeeld.

Als je een bedrijfsmiddel aanschaft dan mag je 28% van de ex btw bedrag aftrekken van je belastbare winst.

Dus ik koop iets voor 100k ex btw

Dan mag ik 28k aftrekken van de belastbare winst. 

Maar wat als ik slechte jaar heb en 40k winst draai, dan is de eerste 32k al belastvrij verdienen. En dus kan ik 8k optellen en hou ik 20k over alsnog van die investeringsaftrek.

Mag ik dat dus meenemen *maar het volgend jaar? Me Engels is nog slechter :P

Edit:*maar = naar 

aangepast door simbah

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

😄, was niet lullig bedoeld, ik snapte alleen niet wat je bedoelde met innoveren. 

Ik snap je nu.

Op zich is het niet per se 28% kia. Vanaf ruwweg 70k is het een vast bedrag, zie tabel hier.

En helaas, je kunt daar niet naar eigen inzicht mee schuiven. Dus als een deel van de kia niks oplevert omdat het onderin je belastbare winst zit waar je toch al niks over betaalt, dan is dat helaas pech

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

simbah

• Auteur

Hehe vat het  niet lullig op hoor

Vind het Jammer dat ik zelf dan schrijvend niet sterk ben.

Wel jammer dan... weggegooid geld verdomme zeg of toch proberen fulltime uren te maken

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Meer omzet maken, of de investering uitstellen of in delen in gebruik nemen (als dat kan)

Geplaatst:

Paul van Minderhout

Of misschien, als de inkomsten van de voorgaande 2 belastingjaren hoger waren een middeling aanvragen over 2022,2023 en 2024. 

misschien bespaar je dan nog wat belasting over 2022 en 2023

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/hoe-kan-ik-mijn-inkomen-middelen-en-geld-terugkrijgen

• Ward van der Put changed the title to Kan de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) worden meegenomen naar volgend jaar?
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

simbah

• Auteur

Bedankt!

Mag je de afschrijving wel uitstellen? Dus je mag bedrijfsmiddel in 5 jaar afschrijven. Mag ik dan beginnen met volgend jaar?

Want heb 29k ex btw geïnvesteerd en daar 28%. Helaas merk ik dat het wat rustiger is voor me dit jaar of het moet nog komen!

Tijdens en na Corona draaide ik zo goed dat ik misschien te snel heb geïnvesteerd nu. Mensen hebben geen geld meer of welk reden dan ook. Merk dat het rustiger is voor de tijd van het jaar

aangepast door simbah

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
32 minuten geleden, simbah zei:

Mag je de afschrijving wel uitstellen? Dus je mag bedrijfsmiddel in 5 jaar afschrijven. Mag ik dan beginnen met volgend jaar?

nee, de wet is niet zo dat je die naar eigen voordeel kunt inzetten

Geplaatst:

simbah

• Auteur

Bedankt, Joost!

Lekker zeg. Loop ik 1000en belasting voordeel mis. 

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
1 uur geleden, simbah zei:

Lekker zeg. Loop ik 1000en belasting voordeel mis

Als je starter bent (eerste vijf jaar) dan mag je nog wel willekeurig afschrijven, dus ook niks of heel weinig. 

Toch je dag weer goed gemaakt?

Geplaatst:

simbah

• Auteur

Lol, thanks Jaap. 

Helaas ben ik geen starter meer.

Ik was op 1 april 2019 begonnen en dus net over 5 jaar heen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.