• 0

OV-abonnement combinatie privé/zakelijk aftrekbaar?

Ivm mijn zzp werk heb ik een daluren abbonement van NS aangeschaft die gebruik ik naast voor woon-werk verkeer  voor mijn huidige zzp -opdracht ook voor prive reizen en  voor het bezoeken van netwerken en congressen.

Alleen die laatste categorie mag ik aftrekken volgens mij, dat komt niet maandelijks  voor.

 

Alleen hoe doe ik dat?

Moet ik per maand gaan berekenen hoeveel % van de reizen aftrekbaar is en dat percentage van de abbonementsprijs aanhouden?  Dat wordt een hoop rekenwerk .

Of kan ik tot een gemiddeld en redelijk percentage vast percentage komen van bijv. 10% van de reizen is voor de zaak en aftrekbaar.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
Retired Mod     7,5k 32 1454

nee niet een percentage gewoon de feitelijke reizen aanmerken als prive.

in de app van de ns business card kun je volgens mij aangeven welke  rit zakelijk en welke prive is. of je kunt een lijst exporteren en het dan zelf in excel aangeven welke ritten prive waren.

Link naar reactie
  • 2
3 uur geleden, feniks zei:

naast voor woon-werk verkeer  voor mijn huidige zzp -opdracht ook voor prive reizen en  voor het bezoeken van netwerken en congressen.

Alleen die laatste categorie mag ik aftrekken volgens mij, dat komt niet maandelijks  voor.

Als het adres van je onderneming je woonadres is, is de reis van je woonadres naar je opdrachtgever ook zakelijk, dus aftrekbaar. 

 

3 uur geleden, feniks zei:

Alleen hoe doe ik dat?

Voor alle openbaar vervoer gebruik ik al meer dan tien jaar een NS Businesscard. Hoef je niet op te laden, gewoon elke maand een factuur achteraf. Ben ik erg blij mee.

 

Ik boek de facturen van NS Businesscard in eerste instantie elke maand volledig in. Op de site van NS Businesscard geef ik periodiek per reistransactie aan of het zakelijk of privé was. Dat lijkt veel werk, maar met de agenda erbij gaat het vrij snel. Het verandert echter niets aan de facturen, de NS doet daar verder niets mee. 

 

Aan het einde van het jaar exporteer ik alle reistransacties van de site van NS Businesscard naar Excel. Ik krijg dan alle transacties onder elkaar, het aangegeven label privé/zakelijk en de kosten per transactie. Daar maak ik een eenvoudige draaitabel op en dan krijg ik het totaal te zien hoeveel kosten en btw ik in één keer kan corrigeren in mijn administratie voor het hele jaar. Met de laatste btw aangifte en de aangifte inkomstenbelasting klopt het dan helemaal, en de Excel sheet bewaar ik ter onderbouwing. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Roel J zei:

nee niet een percentage gewoon de feitelijke reizen aanmerken als prive.

in de app van de ns business card kun je volgens mij aangeven welke  rit zakelijk en welke prive is. of je kunt een lijst exporteren en het dan zelf in excel aangeven welke ritten prive waren.

Ja , dat kan ook bij privé abbo...facturen van de ns zijn gedetailleerd uitgesplitst.

 

Bij alle treinreizen staat de prijs op 0 euro ivm mijn abbonement. Dus welke waarde hang ik aan de zakelijke treinritten? De prijs van een los treinkaartje? Dat wordt vele malen duurder dan de prijs van mijn abbonement. Ik kan toch alleen werkelijk gemaakte kosten opvoeren?

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1454
18 uur geleden, feniks zei:

Bij alle treinreizen staat de prijs op 0 euro ivm mijn abbonement.

 

Ah, Ik dacht dat je een daluren kortingskaart had, maar ik begrijp dat je een daluren vrij reizen abbo hebt.

Ja dan is het zoals Joost aangeeft op basis van de reizen de verhouding zakelijk / prive aangeven.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.