• 0

Goedenmorgen,

Vrij veel gegoogled ook hier en niet echt een duidelijk antwoord gevonden.

Als zzp'er/eenmanszaak wordt mij sinds jaar en dag verteld. Genoeg sparen voor je "pensioen" nu vraag ik mij af aangezien bij een ieder ook (werknemers in loondienst) er vermogensbelasting wordt geheft boven een spaargeld van 57k.

Kortom hoe voorkom ik dat mijn pensioen al verdampt ? 😅 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76584-zzp-spaargeld-ook-belast-vanaf-57k/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 1

Hey Zakel,

Goeie vraag! Ik weet niet precies hoe het zit met belasting op spaargeld, maar je doet er sowieso goed aan om een deel te belegen in een pensioenfonds (als je dat niet al doet!). Dan betaal je er nu sowieso geen belasting over. Sinds dit jaar mag je een vrij groot bedrag hier elk jaar voor opzij zetten. Je kan dit bijvoorbeeld doen bij De Giro of Brand New Day. Hoop dat dat al een beetje helpt!

• 2
1 uur terug, zakel zei:

Kortom hoe voorkom ik dat mijn pensioen al verdampt ? 😅 

Zelfs als je gewoon spaart (dus niet via pensioen of lijfrente) gaat dat echt zo snel niet.

De Belastingdienst gaat er vanuit dat je 0,92% rente krijgt op je spaargeld. Daarover heffen ze 36% belasting, als je vermogen groter is dan 57.000. 

Er verdampt dus niks, tenzij je je spaargeld in een sok bewaart

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
1 uur geleden, Jasper Schöpping zei:

maar je doet er sowieso goed aan om een deel te belegen in een pensioenfonds (als je dat niet al doet!).

Voor de goede orde: bancaire instellingen zoals de Giro, Bright en Brand New Day  die lijfrente(rekeningen) aanbieden voor sparen en/of beleggen zijn uitdrukkelijk geen pensioenfondsen. 

Dit is o.a. relevant voor  de spelregels van het depositogarantiestelsel 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
Op 28-5-2024 om 10:05, Norbert Bakker zei:

Voor de goede orde: bancaire instellingen zoals de Giro, Bright en Brand New Day  die lijfrente(rekeningen) aanbieden voor sparen en/of beleggen zijn uitdrukkelijk geen pensioenfondsen. 

Dit is o.a. relevant voor  de spelregels van het depositogarantiestelsel 

Bovenstaande partijen hebben wel pensioenrekeningen. Dit kan fiscaal voordelig zijn als je pensioenopbouw wilt doen. Google maar op reserveringsruimte en pensioen om een idee te krijgen.

Het lijkt me wel verstandig  om bij interesse hier eerst advies over in te winnen. 

• 0
12 uur geleden, dinges zei:

Bovenstaande partijen hebben wel pensioenrekeningen

Dat zijn lijfrentes “…Voor een extra pensioenpotje😀

“Pensioenrekening” is een leuk bedachte marketingterm, maar komt in de Wet  op de inkomstenbelasting én de Pensioenwet niet voor. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar