Hallo allemaal,

Om te beginnen even een korte situatieschets: onze organisatie bestaat uit 7 medewerkers, allemaal WO opgeleid en jong (variërend van 26 tot 35 jaar). We maken een sterke groei door, waardoor we regelmatig in sollicitatieprocedures zitten om nieuwe medewerkers te werven.

Onze indruk in die procedures is dat we qua basissalaris relatief laag zitten t.o.v. de markt. Zowel de schaal als de inschaling zelf maakt het lastiger om mensen vast te leggen. We overwegen daarom de schalen te verhogen, en ons inschalingsbeleid iets te versoepelen.

Omdat we al 7 medewerkers hebben zitten, die zonder uitzondering goed presteren, speel ik met de gedachte om hun ook mee te nemen in deze ontwikkeling. Nieuw personeel zal relatief iets meer gaan verdienen, dus lijkt het me eerlijk om het loon van de huidige werknemers ook te verhogen. Ik denk aan een verhoging van 5 tot 10%. 

Doorrekenen wat dit betekent voor de loonsom en daarmee de marge is eenvoudig en al gedaan. Daarnaast zal het impact hebben op de premies die ik betaal voor pensioenopbouw en bijv. de verzuimverzekering.

Mijn vraag aan jullie is: Zijn er factoren waar ik, buiten de loonsom en premies, rekening mee moet houden? Wellicht zie ik dingen (qua kosten, dynamiek, communicatie, whatever) over het hoofd.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76593-loonsverhoging-voor-alle-medewerkers/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Mijn vraag aan jullie is: Zijn er factoren waar ik, buiten de loonsom en premies, rekening mee moet houden? Wellicht zie ik dingen (qua kosten, dynamiek, communicatie, whatever) over het hoofd.

Ik heb niet direct een antwoord op deze vraag. 

Maar, je schrijft wel:

Onze indruk in die procedures is dat we qua basissalaris relatief laag zitten t.o.v. de markt.

Je kan je afvragen of je op prijs wil concurreren. In mijn beleving kan je meer bereiken met dingen als vakantiedagen, een 3-daags weekend, mogelijkheid tot thuiswerken, flexibele uren, etc. Uiteraard doet het salaris er ook toe, maar mensen zijn het feit dat het verhoogd is al weer snel vergeten, en het creëert in mijn beleving weinig loyaliteit. Die andere aspecten doen dat veel meer.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe het totale pakket er uit ziet en wat verder je overwegingen zijn. Maar ook als je wat lagere salarissen betaalt, zou mijn suggestie zijn om eerst naar die andere factoren te kijken voordat je voor je huidige personeel + new hires het salaris verhoogt.

• 0

Het is - uiteraard - verplicht om het personeel gelijk te behandelen.
Kort door de bocht: 2 mensen die hetzelfde werk doen, horen hetzelfde uurloon, verloof etc. etc. te krijgen.
Dus misschien moet je wel meer verhogen dan het genoemde percentage.

Ik ben het overigens eens met voorgaande. Personeels vindt secundaire arbeidsvoorwaarden vaak erg belangrijk. Naast wat is aangedragen is er nog veel meer mogelijk, zoals een fietsenplan, stoelmassage, sportabonnement en ga zo maar door.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

• 0
16 uur geleden, Peter_online zei:

Zowel de schaal als de inschaling zelf maakt het lastiger om mensen vast te leggen. We overwegen daarom de schalen te verhogen, en ons inschalingsbeleid iets te versoepelen.

Valt het personeel onder een cao?

De inflatie had een recordhoogte van 11,6% in 2022. Als je dat niet hebt gecompenseerd, verdient je zittende personeel ondertussen effectief meer dan een maandsalaris minder. Zelfs als je inflatie niet volledig compenseert, zou ik jaarlijkse koopkrachtdaling toch wel meenemen in berekeningen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar