• 0

BTW vraag bij warenhuis VS, maar verkoop vanuit EU.

Geachte allen,

Het afgelopen jaar heb ik een product gemaakt en verkocht vanuit Nederland. Hierbij bleek dat ongeveer 95% van mijn klanten uit de Verenigde Staten kwamen. Voor mijn volgende product wil ik de verzending vanuit de Verenigde Staten laten plaatsvinden om de verzendkosten voor mijn klanten te verlagen. De mogelijke constructie:

• Productie van het product binnen de EU.
  • Directe verzending vanuit de fabriek naar de VS, facturering aan mij binnen de EU.
  • Een contactpersoon in de VS slaat het product op.
  • Ik verkoop het product via mijn webshop.
  • De contactpersoon verstuurt de producten naar de klanten binnen de VS.
  • Ik heb hierbij de volgende vragen:

1. Moet ik 21% btw betalen voor het product uit de fabriek als mijn factuuradres binnen de EU is, maar mijn verzendadres buiten de EU ligt?
  2. Moet ik btw betalen in de VS als ik de producten verkoop en verstuur binnen de VS, terwijl mijn bedrijf niet in de VS gevestigd is?
  3. Is deze constructie belastingtechnisch mogelijk?

Het is ook een mogelijkheid om het product naar mijn contactpersoon te versturen, die het vervolgens verkoopt, waarna ik hem factureer voor het bedrag. Echter, aangezien ik verwacht dat de bedragen na verloop van tijd hoog zullen oplopen, bestaat het risico dat, indien hij mijn factuur niet betaalt, ik mijn geld kwijt ben. Daarom geef ik de voorkeur aan eigen beheer, waarbij ik hem enkel factureer voor de verzendkosten en service.

Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

• 1

Beste Frank

Dit zou ik niet via een forum doen. Er zijn te veel variabelen van invloed hier. In derhalve gebrekkig antwoord: 

1. Soms zelfs 0% bij een ABC transactie. Soms niet. Hangt ook van het product af.

2. Waarschijnlijk niet, maar kan per staat verschillen. 

3. Ja

Vervolgens kom je nog in aanraking met de vervoersvoorwaarden (incoterms). Ook dat kan van invloed zijn op de BTW. (Ik weet dat overigens ook niet allemaal)

Als je internationaal wilt ondernemen, dan hoort daar internationaal advies bij, met helaas dito prijskaartje. Je komt namelijk veelal bij de duurdere advieskantoren uit.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Omdat er niet binnen de EU geleverd word zou de fabriek jou normaal gesproken kunnen factureren met 0% (export). 

De VS heeft een bizar (voor ons) systeem van state en local taxes, die zul je, als je uit de VS levert, moeten afdragen. Daar is wel software voor, mogelijk ook fulfillment bedrijven die je hierbij kunnen helpen.

Belastingtechnisch is dit allemaal wel mogelijk, duizenden Chinese FBA bedrijven opereren zo, maar goede ondersteuning kan (op termijn) nodig zijn.

• 0
17 uur geleden, Joost Rietveld zei:

1. Soms zelfs 0% bij een ABC transactie. Soms niet. Hangt ook van het product af.

Sorry Joost, dit is geen ABC transactie zoals wij die hier kennen voor de BTW. De verzending naar de VS is export (0-tarief), gevolgd door een lokale levering.

BTW volgt de goederen. De verkoop in de VS is lokaal en out-of-scope voor de BTW in NL, een Amerikaanse klant gaat dus ook nooit 21% betalen.  Ik vraag me hierbij overigens wel af wat de situatie nu is? Ik heb een licht vermoeden dar de klant nu misschien ook BTW betaalt?, aangezien Frank er geen melding van maakt dat zijn verkoop voor de klant 21% duurder wordt terwijl het wel de bedoeling is om zijn verzendkosten te verlagen?

De VS kennen inderdaad geen BTW maar GST, het beste is inderdaad om daar advies over te vragen, lokaal of bij een internationaal advieskantoor. 

• 1
48 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat weet ik. Ik doelde op deze, laatste kopje

Dat is een heel andere situatie, een verkoop van A aan B, die het verkoopt aan C buiten de EU maar waarbij A de exporteur is. De factuur van A naar B kan dan met het nul-tarief. 

• 0
1 uur geleden, Bert. zei:

Ik vraag me hierbij overigens wel af wat de situatie nu is?

De situatie nu is dat ik wel 21% BTW over het product wat ik krijg van de fabrikant heb betaald, maar de klant betaalde 0% BTW. 

17 minuten geleden, Bert. zei:

Dat is een heel andere situatie, een verkoop van A aan B, die het verkoopt aan C buiten de EU maar waarbij A de exporteur is. De factuur van A naar B kan dan met het nul-tarief. 

Dit is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Op deze manier kan ik het exporteren en hoef ik de 21% BTW niet af te dragen uit de fabriek, waardoor ik de kosten van het verzenden naar de VS kan dekken. Op die manier kan ik zonder kosten verschil mijn verzendkosten enorm verlagen. 

• 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dank, zo zie je maar, ik had inderdaad gelijk toen ik schreef dat ik hier ook niet alles van weet 😄

Dank je wel Bert 

Graag gedaan maar blijkbaar heb je de vraag anders, dan wel beter, gelezen dan ik, gezien de laatste reactie van Frank. Ik was dankzij de eerste regel "heb ik een product gemaakt en verkocht" in de veronderstelling dat hij de "fabriek" was maar blijkbaar gaat het om een dropshipping constructie? 

Als vraag ik me dan nog wel af hoe 0% BTW op de factuur die Frank dan van zijn leverancier bijdraagt aan het verlagen van de verzendkosten want de BTW die nu betaalt wordt komt in aanmerking voor aftrek van voorbelasting, dus alleen een cash flow voordeel.

Volgens mij kun je alleen besparen op de verzendkosten als je in bulk naar de VS gaat verzenden en vandaaruit distribueert. Bulk is over het algemeen goedkoper dan losse pakketjes, alleen moet je dan wel investeren in voorraad, opslagkosten en komen er in de VS distributiekosten bij. 

• 1

Ik heb een internationale webshop waarbij het gros van de klanten uit de USA komt.

De verzending gebeurt vanuit Nederland.

Ik koop in binnen de EU waarbij de fabrikant mij een factuur met btw verlegd stuurt, een intracommunautaire verwerving dus.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/intracommunautaire_verwerving/intracommunautaire_verwerving

Voor alle verkopen buiten de EU reken ik 0% btw. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/btw_berekenen_bij_het_uitvoeren_naar_niet_eu_landen#:~:text=Als u goederen uitvoert naar,wel de uitvoer kunnen aantonen.

De bestelling worden verzonden met INCO term DAP waarbij ik de uitvoer en transport regel maar de klant verantwoordelijk is voor eventuele invoer kosten zoals lokale BTW

https://www.kvk.nl/internationaal/incoterms-2020-alles-wat-je-moet-weten/#dap

Voor de USA zijn er per staat aparte regels wat betreft afdracht van SALES TAX en gelden er ook drempel bedragen, ik dacht dat deze voor de meeste staten 100.000 dollar zijn

https://stripe.com/nl/guides/introduction-to-us-sales-tax-and-economic-nexus

Nu heb ik zelf ook wel eens zitten denken om een voorraad in de USA te leggen en van daaruit te verzenden maar op dit moment zie ik hier nog geen voordeel in. De klant betaalt bij mij altijd verzendkosten, ongeacht de hoogte van het aankoopbedrag en ze weten dat het een paar weken onderweg kan zijn. Kwestie van een klant goed informeren en kosten doorberekenen in je verkoop.

• 0
20 uur geleden, Derek-Jan zei:

Ik heb een internationale webshop waarbij het gros van de klanten uit de USA komt.

Ik koop in binnen de EU waarbij de fabrikant mij een factuur met btw verlegd stuurt, een intracommunautaire verwerving dus.

Dat is dus geen dropshipping zoals bij Frank blijkbaar wel het geval is.

Even los van waar de voorraad precies gehouden gaat worden (NL of de VS) is dat sowieso wel een heel ander business model waarbij het voordeel van het niet betalen van BTW aan de EU leverancier niet opweegt tegen extra investeringen. 

23 uur geleden, Frank5521 zei:

Op deze manier kan ik het exporteren en hoef ik de 21% BTW niet af te dragen uit de fabriek, waardoor ik de kosten van het verzenden naar de VS kan dekken. Op die manier kan ik zonder kosten verschil mijn verzendkosten enorm verlagen. 

Hoe zou dat dan moeten werken?

• 0
22 uur geleden, Bert. zei:

maar blijkbaar gaat het om een dropshipping constructie? 

Zo zou ik het niet zien. Ik geef een hypothetisch voorbeeld. Ik ben een schrijver en heb een boek laten drukken in de EU. Het is dus een product wat ik 'ontworpen' heb en dit in een fabriek binnen de EU laat maken.

Als vraag ik me dan nog wel af hoe 0% BTW op de factuur die Frank dan van zijn leverancier bijdraagt aan het verlagen van de verzendkosten want de BTW die nu betaalt wordt komt in aanmerking voor aftrek van voorbelasting, dus alleen een cash flow voordeel.

Stel ik bespaar 2.000 euro op btw van de fabriek, dan kan ik dat geld gebruiken om de gehele vracht naar de VS te versturen. De kosten van de BTW en in bulk versturen zullen ongeveer even hoog zijn. Het klopt dat het gaat om voorbelasting. Maar omdat ik vrijwel alles verkoop aan de VS en dus 0% BTW reken, kan ik de voorbelasting volgens mij niet terugverdienen.

Volgens mij kun je alleen besparen op de verzendkosten als je in bulk naar de VS gaat verzenden en vandaaruit distribueert. Bulk is over het algemeen goedkoper dan losse pakketjes, alleen moet je dan wel investeren in voorraad, opslagkosten en komen er in de VS distributiekosten bij. 

Ik heb een contactpersoon die dit voor mij wil doen voor een hele lage prijs. 

Waar het voor mij het voordeel in zit is dat:

• Ik kan de BTW kosten die zou afdragen over het product uit de fabriek gebruiken om mijn product te versturen naar de VS
  • Ik heb mijn product zonder extra kosten in de VS liggen
  • Mijn product heeft veel lagere verzendkosten vanuit de VS

De prijs van mijn product liggen tussen de 40-100 euro. mijn verzendkosten liggen tussen de €24,50 - €28,-.
Mijn verzendkosten in de VS zouden ~€7 zijn.

Dat maakt het kopen een stuk aantrekkelijker. 

21 uur geleden, Derek-Jan zei:

Dit is wat ik bij mijn vorige product heb gedaan. Misschien met bovenstaande uitleg is het logischer waarom ik het graag vanuit de VS wil versturen.

Het kan zijn dat ik het hele proces enorm versimpel en dat het niet zo makkelijk gaat als ik denk. Ik ben nog heel erg nieuw in de ondernemingswereld. Ik waardeer jullie input enorm en leer er heel veel van. 

• 0
3 uur geleden, Frank5521 zei:

Maar omdat ik vrijwel alles verkoop aan de VS en dus 0% BTW reken, kan ik de voorbelasting volgens mij niet terugverdienen.

TS heeft niet precies begrepen hoe het werkt, dus hij is in de veronderstelling dat er een 'voordeel' is.

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)
12 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

TS heeft niet precies begrepen hoe het werkt, dus hij is in de veronderstelling dat er een 'voordeel' is.

Ja ik denk dat ik ergens een denkfout maak.

Dit staat op de site van de belastingdienst.

Als u uitgaven doet voor uw onderneming, brengen leveranciers u btw in rekening. Deze btw kunt u aftrekken van de btw die u over uw omzet aan ons betaalt. Dit wordt 'aftrekken als voorbelasting' genoemd. Maar als u geen btw over uw omzet betaalt, dan mag u de aan u in rekening gebrachte btw niet aftrekken.

Ik betaal btw over het product uit de fabriek.

Maar als ik alles exporteer naar de VS betaal ik geen btw over mijn omzet toch? Omdat ik alles met 0% exporteer? 

Dan kan ik de btw over de producten uit de fabriek toch niet terugvragen? Of zie ik het helemaal verkeerd? 

aangepast door Frank5521
  • 0

Klein toelichtingkje:

23 minuten geleden, Frank5521 zei:

Maar als u geen btw over uw omzet betaalt, dan mag u de aan u in rekening gebrachte btw niet aftrekken.

Dit is natuurlijk weer zo'n simplistische stelling door de BD.

Het hoort eigenlijk te staan "als de omzet niet met BTW belast is", i.p.v. "betaalt".

Dat is dus wanneer de omzet vrijgesteld is van BTW (zoals b.v. bij medische diensten e.d.).

En export is gewoon belast, maar wel met 0%.

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)

De tekst van de BD is niet helemaal helder. De belastingdienst bedoelt met "geen BTW betalen"' (ik zou het overigens "afdragen" hebben genoemd...) producten/diensten die vrijgesteld zijn van BTW, 

Als je even verder had doorgeklikt op de pagina van de BD dan had je dit kunnen lezen:

Voorwaarden

U kunt btw over zakelijke uitgaven alleen aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U gebruikt de aangeschafte goederen en diensten voor omzet die belast is met 21%, 9% of 0% btw, of waarbij de heffing van btw is verlegd naar uw afnemer. Over uitgaven die u gebruikt voor vrijgestelde omzet mag u dus geen btw aftrekken.

Dus, 0% BTW (bij export) betalen is ook "betalen".

Edit: Ik sluit me dus aan met shoptillyoudrop,  hij was me net voor :).

aangepast door Bert.
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Frank5521 zei:

Zo zou ik het niet zien. Ik geef een hypothetisch voorbeeld. Ik ben een schrijver en heb een boek laten drukken in de EU. Het is dus een product wat ik 'ontworpen' heb en dit in een fabriek binnen de EU laat maken.

De fabrikant stuurt in opdracht van jou het boek rechtstreeks naar de klant, jij hebt geen voorraad en verzendt alleen een factuur, dat is dus gewoon dropshipping.

aangepast door Bert.
  • 0
16 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

En export is gewoon belast, maar wel met 0%.

14 minuten geleden, Bert. zei:

Dus, 0% BTW (bij export) betalen is ook "betalen".

Bedankt voor jullie reacties, volgens mij is het mij nu duidelijk.

Ik kan de BTW terugvragen, ook als ik het product voor 0% heb geëxporteerd. 

Dus het direct versturen naar de VS levert voor mij geen financieel voordeel op.

Het geeft mij enkel de mogelijkheid om mijn klanten lagere individuele verzending aan te bieden. 

• 0
7 uur geleden, Bert. zei:

De fabrikant stuurt in opdracht van jou het boek rechtstreeks naar de klant, jij hebt geen voorraad en verzendt alleen een factuur, dat is dus gewoon dropshipping.

Maar voor de btw verschilt dit volgens mij niet van mijn verhaal?

B2B in Europa is btw verlegd, export naar buiten de EU is 0%. 

Of zit hier nog verschil tussen dropshipping vanuit de EU en verzenden uit eigen voorraad vanuit de EU ?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar