Het afgelopen jaar heb ik een product gemaakt en verkocht vanuit Nederland. Hierbij bleek dat ongeveer 95% van mijn klanten uit de Verenigde Staten kwamen. Voor mijn volgende product wil ik de verzending vanuit de Verenigde Staten laten plaatsvinden om de verzendkosten voor mijn klanten te verlagen. De mogelijke constructie:
Productie van het product binnen de EU.
Directe verzending vanuit de fabriek naar de VS, facturering aan mij binnen de EU.
Een contactpersoon in de VS slaat het product op.
Ik verkoop het product via mijn webshop.
De contactpersoon verstuurt de producten naar de klanten binnen de VS.
Ik heb hierbij de volgende vragen:
Moet ik 21% btw betalen voor het product uit de fabriek als mijn factuuradres binnen de EU is, maar mijn verzendadres buiten de EU ligt?
Moet ik btw betalen in de VS als ik de producten verkoop en verstuur binnen de VS, terwijl mijn bedrijf niet in de VS gevestigd is?
Is deze constructie belastingtechnisch mogelijk?
Het is ook een mogelijkheid om het product naar mijn contactpersoon te versturen, die het vervolgens verkoopt, waarna ik hem factureer voor het bedrag. Echter, aangezien ik verwacht dat de bedragen na verloop van tijd hoog zullen oplopen, bestaat het risico dat, indien hij mijn factuur niet betaalt, ik mijn geld kwijt ben. Daarom geef ik de voorkeur aan eigen beheer, waarbij ik hem enkel factureer voor de verzendkosten en service.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Frank5521
Frank5521
Geachte allen,
Het afgelopen jaar heb ik een product gemaakt en verkocht vanuit Nederland. Hierbij bleek dat ongeveer 95% van mijn klanten uit de Verenigde Staten kwamen. Voor mijn volgende product wil ik de verzending vanuit de Verenigde Staten laten plaatsvinden om de verzendkosten voor mijn klanten te verlagen. De mogelijke constructie:
Het is ook een mogelijkheid om het product naar mijn contactpersoon te versturen, die het vervolgens verkoopt, waarna ik hem factureer voor het bedrag. Echter, aangezien ik verwacht dat de bedragen na verloop van tijd hoog zullen oplopen, bestaat het risico dat, indien hij mijn factuur niet betaalt, ik mijn geld kwijt ben. Daarom geef ik de voorkeur aan eigen beheer, waarbij ik hem enkel factureer voor de verzendkosten en service.
Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76717-btw-vraag-bij-warenhuis-vs-maar-verkoop-vanuit-eu/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
26 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen