Wij zijn best wel fan van Coolblue; redelijke prijzen, snelle bezorging, groot assortiment en zo. De nieuwe Siemens oven werd dus daar besteld. Twee dagen later wordt hij geleverd via PostNL. We zien hoe de bezorger de oven uit zijn bus laat vallen op een punt van de verpakking. Hij heft ook geen steekkar en zet de oven op tilkracht in de gang. De verpakking is zichtbaar beschadigd, dus we pakken de oven niet eens uit en laten hem weer ophalen door Coolblue. Dat kost wat heen en weer bellen, maar drie dagen later wordt hij weer opgehaald (door Coolblue zelf) en weer drie dagen later hebben we ons geld terug. Voor 9 euro meer bestellen we een nieuwe oven rechtstreeks bij BSH Home Appliances Group. Vier dagen later wordt die bezorgd door twee mannen van Vonk transport en tot in de keuken afgeleverd.
Wat gaat er mis. De oven weegt met verpakking 32 kilo. Arbotechnisch mag die dus niet door één persoon getild worden. Dat maakt de bezorging duurder, want hij moet daardoor met twee personen gedaan worden of er moeten duurdere technisch voorzieningen gebruikt worden. Is dat de reden dat Coolblue de bezorging uitbesteed aan PostNL? PostNL besteed de bezorging weer uit aan een arme ZZP-er, die in zijn eentje dus de te zware oven moet tillen. Moet? Ja want de vergoeding dekt eigenlijk de kosten van die ene persoon al niet. Ik ben er van overtuigd dat in alle contracten die Coolblue, PostNL en de ZZP-er staat dat er volgens alle wettelijke normen gewerkt moet worden. Of misschien niet, want iedereen moet zich sowieso aan de wet houden. Op papier klopt de keten, maar het ‘systeem’ leidt wel tot dit soort toestanden. Tegengaan van schijnzelfstandigheid lijkt me in dit soort gevallen gewenst. Al zal het die oven wel een paar euro duurder maken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
insparcom
insparcom
Wij zijn best wel fan van Coolblue; redelijke prijzen, snelle bezorging, groot assortiment en zo. De nieuwe Siemens oven werd dus daar besteld. Twee dagen later wordt hij geleverd via PostNL. We zien hoe de bezorger de oven uit zijn bus laat vallen op een punt van de verpakking. Hij heft ook geen steekkar en zet de oven op tilkracht in de gang. De verpakking is zichtbaar beschadigd, dus we pakken de oven niet eens uit en laten hem weer ophalen door Coolblue. Dat kost wat heen en weer bellen, maar drie dagen later wordt hij weer opgehaald (door Coolblue zelf) en weer drie dagen later hebben we ons geld terug. Voor 9 euro meer bestellen we een nieuwe oven rechtstreeks bij BSH Home Appliances Group. Vier dagen later wordt die bezorgd door twee mannen van Vonk transport en tot in de keuken afgeleverd.
Wat gaat er mis. De oven weegt met verpakking 32 kilo. Arbotechnisch mag die dus niet door één persoon getild worden. Dat maakt de bezorging duurder, want hij moet daardoor met twee personen gedaan worden of er moeten duurdere technisch voorzieningen gebruikt worden. Is dat de reden dat Coolblue de bezorging uitbesteed aan PostNL? PostNL besteed de bezorging weer uit aan een arme ZZP-er, die in zijn eentje dus de te zware oven moet tillen. Moet? Ja want de vergoeding dekt eigenlijk de kosten van die ene persoon al niet. Ik ben er van overtuigd dat in alle contracten die Coolblue, PostNL en de ZZP-er staat dat er volgens alle wettelijke normen gewerkt moet worden. Of misschien niet, want iedereen moet zich sowieso aan de wet houden. Op papier klopt de keten, maar het ‘systeem’ leidt wel tot dit soort toestanden. Tegengaan van schijnzelfstandigheid lijkt me in dit soort gevallen gewenst. Al zal het die oven wel een paar euro duurder maken.
Hans Damen - Insparcom
Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster
Laatste blogs
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76991-alles-voor-een-logistieke-glimlach%C2%A0/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen