Wij zijn best wel fan van Coolblue; redelijke prijzen, snelle bezorging, groot assortiment en zo. De nieuwe Siemens oven werd dus daar besteld. Twee dagen later wordt hij geleverd via PostNL. We zien hoe de bezorger de oven uit zijn bus laat vallen op een punt van de verpakking. Hij heft ook geen steekkar en zet de oven op tilkracht in de gang. De verpakking is zichtbaar beschadigd, dus we pakken de oven niet eens uit en laten hem weer ophalen door Coolblue. Dat kost wat heen en weer bellen, maar drie dagen later wordt hij weer opgehaald (door Coolblue zelf) en weer drie dagen later hebben we ons geld terug. Voor 9 euro meer bestellen we een nieuwe oven rechtstreeks bij BSH Home Appliances Group. Vier dagen later wordt die bezorgd door twee mannen van Vonk transport en tot in de keuken afgeleverd. 
 

Wat gaat er mis. De oven weegt met verpakking 32 kilo. Arbotechnisch mag die dus niet door één persoon getild worden. Dat maakt de bezorging duurder, want hij moet daardoor  met twee personen gedaan worden of er moeten duurdere technisch voorzieningen gebruikt worden. Is dat de reden dat Coolblue de bezorging uitbesteed aan PostNL? PostNL besteed de bezorging weer uit aan een arme ZZP-er, die in zijn eentje dus de te zware oven moet tillen. Moet? Ja want de vergoeding dekt eigenlijk de kosten van die ene persoon al niet. Ik ben er van overtuigd dat in alle contracten die Coolblue, PostNL en de ZZP-er staat dat er volgens alle wettelijke normen gewerkt moet worden. Of misschien niet, want iedereen moet zich sowieso aan de wet houden. Op papier klopt de keten, maar het ‘systeem’ leidt wel tot dit soort toestanden. Tegengaan van schijnzelfstandigheid lijkt me in dit soort gevallen gewenst. Al zal het die oven wel een paar euro duurder maken.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben, zowel bij Coolblue als postnl gewerkt aan het veilig tillen met een hulpmiddel bij de bezorging. Technisch goed mogelijk en er kan met één man afgeleverd worden. Het neemt wel iets meer tijd en vraagt een investering, maar dit kan bij zwaardere pakketten verrekend worden in de tarieven. Dit is al in de huidige tarieven verwerkt. Bij beide bedrijven is de proef vanuit de directie gestopt. De reden kan ik niet aangeven, want die wordt niet aan de betreffende arbomensen van het bedrijf medegedeeld.

 Het laat zich wel raden als ik bovenstaande openingspost lees.

  • 0

De laatste keer dat Coolblue hier aan de deur was, waren ze met een eigen busje en met 2 man. Hier zat dan wel installatie service bij, wellicht dat ze het daarom zelf doen.

 

Uiteindelijk zijn wij zelf als consument de schuldige, "wij" willen alles goedkoper en sneller. 

  • 0
11 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Uiteindelijk zijn wij zelf als consument de schuldige, "wij" willen alles goedkoper en sneller. 

 

Victimblaming 101.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

  • 0
Quote

Werknemers depots PostNL en DHL fysiek uitgewrongen: te zwaar tillen en veel bukken

 

De grote pakketdiensten van ons land zorgen slecht voor hun medewerkers in de depots. Ze moeten te zwaar tillen en veel bukken, ontdekte de Arbeidsinspectie. Dat zorgt voor een groot risico op rug- en nekklachten en pijn in de schouders.

 

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5474472/werknemers-depots-postnl-en-dhl-fysiek-uitgewrongen-te-zwaar-tillen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.