• 0

Medewerker uit Malta in Malta laten werken

Hi! Nieuw hier, natuurlijk al wel gezocht maar de topics die ik kreeg zagen op ondernemen in Malta etc., niet op Maltees personeel... Vandaar maar een eigen topic :). 

Ik heb een medewerker met Maltese nationaliteit aangenomen. Hij woont tijdelijk in NL met werkvergunning en BSN. Hij zal volgend jaar terugverhuizen naar Malta, en ik ben de mogelijkheid aan het onderzoeken om hem in dienst te houden. Ik vind op internet én op dit forum veel informatie over bijvoorbeeld personeel uit het buitenland in Nederland laten werken, maar eigenlijk heel erg weinig over een Maltese medewerker IN Malta in dienst houden...

Mijn onderbuik zegt: Malta is EU dus het zou zonder idioot veel rompslomp mogelijk moeten zijn... Maar ik wil het wel volgens het boekje doen. Heeft iemand ervaring met deze situatie (of een ander EU land, wat dat betreft).

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 1
34 minuten geleden, Doublie zei:

Mijn onderbuik zegt: Malta is EU dus het zou zonder idioot veel rompslomp mogelijk moeten zijn... Maar ik wil het wel volgens het boekje doen. Heeft iemand ervaring met deze situatie (of een ander EU land, wat dat betreft).

Nou, dan kan je wel eens van een koude kermis thuiskomen. Je moet dan namelijk loonheffingen gaan afdragen bij de Maltese fiscus, en daar heb je dan weer een Maltese entiteit voor nodig, voor zover ik weet.

Ik heb zelf 1 werknemer in dienst die werkt vanuit Malta, en daarbij gaat dat via Remote.com . Formeel heeft die werknemer een contract met de Maltese entiteit van Remote.com, en factureren ze mij iedere maand alle salariskosten (+de Remote fee). Dit soort partijen zijn redelijk aan de prijs (helaas), en je merkt aan alles dat ze ingericht zijn voor enterprises/corporates, niet voor MKB'ers. 

Eén voordeel: Je krijgt dan wel een Account Manager, Customer Success Implementation Manager én een Account Executive.

• 0

Oh nice, dat zijn precies de drie managers die ik nodig heb om één administratief medewerker te behouden. 

Jammer dat je een Maltese entiteit nodig hebt voor loonheffingaangifte, dat is een aanzienlijk groter obstakel dan eenmalig inlezen en voortaan inloggen via een of ander Europees e-herkenning iets. 

Bedankt voor je richting in elk geval, ik waardeer het. Ik sta zéér open voor mensen die een andere (hopelijk eenvoudiger) ervaring hebben met Malta maar zoals het nu lijkt wordt behouden van het personeelslid erg lastig :(.

• 1
7 minuten geleden, Doublie zei:

Ik sta zéér open voor mensen die een andere (hopelijk eenvoudiger) ervaring hebben met Malta maar zoals het nu lijkt wordt behouden van het personeelslid erg lastig :(.

Of je huurt de Maltese medewerker in als freelancer. Kan met een minuut of tien worden opgezet door de freelancer via Xolo (hyperlink).

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0
10 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Of je huurt de Maltese medewerker in als freelancer.

Een dienstverband continueren als freelancer? Daar zijn regels voor... of tegen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
1 uur terug, Freeaqingme zei:

Je moet dan namelijk loonheffingen gaan afdragen bij de Maltese fiscus, en daar heb je dan weer een Maltese entiteit voor nodig, voor zover ik weet.

Ik wilde net gaan schrijven dat loon aan een buitenlandse medewerker die in het buitenland woont en werkt gewoon bruto uitbetaald kan worden en dat die medewerker in eigen land opgave moet doen voor de inkomstenbelasting.

Maar jij hebt hier ervaring mee. Hoe heeft Malta het dan geregeld dat je als buitenlandse werkgever je moet aanmelden als werkgever in Malta? 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
54 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Een dienstverband continueren als freelancer? Daar zijn regels voor... of tegen.

Ook als men remigreert naar Malta waarbij men geen Nederlands fiscaal ingezetene meer is en geen bsn-nummer?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0
2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ik wilde net gaan schrijven dat loon aan een buitenlandse medewerker die in het buitenland woont en werkt gewoon bruto uitbetaald kan worden en dat die medewerker in eigen land opgave moet doen voor de inkomstenbelasting.

Maar jij hebt hier ervaring mee. Hoe heeft Malta het dan geregeld dat je als buitenlandse werkgever je moet aanmelden als werkgever in Malta? 

Da's een goede suggestie(!). Ik heb die route niet onderzocht, en begreep online dat je op zo'n route met een lokale entiteit uitkwam. Maar als dit inderdaad kan dan zou dat wel een leuke optie zijn. Naast de tax zie ik ook een stukje Social Security op het loonstrookje staan. Dat zou dan ook via de eigen aangifte moeten.

Overigens, zelfs al zou de route van Joost werken, weet ik niet of ik 'm zelf zou gebruiken. Ergens vind ik het wel chill dat er een partij tussenzit die alle lokale compliance regelt. Maar geeft toch stof tot nadenken :grinning-face:

• 0
10 minuten geleden, Freeaqingme zei:

Overigens, zelfs al zou de route van Joost werken, weet ik niet of ik 'm zelf zou gebruiken. Ergens vind ik het wel chill dat er een partij tussenzit die alle lokale compliance regelt. Maar geeft toch stof tot nadenken :grinning-face:

Tja, zeker als je een kleine €7.000 per jaar kwijt bent als 'Employer of Record'. Had de optie Payroll van €27 per werknemer/per maand niet ook een oplossing geweest om aan de fiscale verplichtingen te voldoen?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

• 0
9 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Tja, zeker als je een kleine €7.000 per jaar kwijt bent als 'Employer of Record'. Had de optie Payroll van €27 per werknemer/per maand niet ook een oplossing geweest om aan de fiscale verplichtingen te voldoen?

In het geval van Remote.com gaan ze er van uit dat je dat dan doet vanuit een Maltese entiteit. Het is een product bedoeld voor partijen die op een gegeven moment 50-100 FTE in een bepaald land hebben en dan zelf een entiteit daar oprichten. Hun payroll product is dan feitelijk iets wat een Nmbrs/Employes/etc ook aanbiedt maar dan met een internationaal sausje.

• 1
7 uur geleden, Freeaqingme zei:

Overigens, zelfs al zou de route van Joost werken, weet ik niet of ik 'm zelf zou gebruiken. Ergens vind ik het wel chill dat er een partij tussenzit die alle lokale compliance regelt. Maar geeft toch stof tot nadenken

Zeker bij een enkele medewerker die in het buitenland woont en werkt vaak wel voordeliger

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar