• 0

Kantoorunit uit China importeren, hoge kosten op de inklaring's factuur.

Hallo, Ik heb in mijn enthousiasme een kantoor unit besteld in China welk ik ga gebruiken als home studio.

Ik heb 6000 dollar betaald voor de unit. Er kwam 300 dollar verpakkingskosten bij. De leverancier zou FOB leveren.

Ik heb aan de freight forwarder 486,82 dollar betaald. 

 

Nu krijg ik de rekening van de partij die hier in Nederland de kantoorunit ontvangt:

 

Unloading charges EUR 681.72 **
Terminal handling charges EUR 399.86 **
Delivery order fee EUR 125.00 **
Gas measurement EUR 59.00 **
ERS exchange rate surcharge EUR 419.52 **
China import service fee EUR 308.09 **
Handling charges EUR 28.46 **
USD 30.00 exchange rate 1.05400
Delivery charges EUR 110.06 **
USD 116.00 exchange rate 1.05400

Bunker Adjustment Factor EUR 124.38 **
USD 131.10 exchange rate 1.05400
equipment repositioning fee EUR 72.14 **
USD 76.04 exchange rate 1.05400
Handling charges EUR 72.14 **
USD 76.04 exchange rate 1.05400
Customs clearance EUR 75.00 **
Oncarriage naar Hooglanderveen EUR 327.60 **
Fuel surcharge 21% EUR 68.79 **
Import duties EUR 173.03
Import VAT EUR 1,382.15
Prepayment provision 3% EUR 46.65 **
4,473.59

** Transport from a non EU-Member country free of V.A.T.

Total amount
Exclusive VAT EUR 4,473.59

EUR

 

Ik heb het idee dat ik enorm een poot wordt uitgedraaid, en dat ik behoorlijk naïef een unit uit china heb besteld. 

Kan iemand zijn/haar licht hier over laten schijnen, wellicht dat ik nog het e.e.a. kan aanpassen.

 

Vriendelijke groet Arjan.

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL

 

Bij FOB betaal je als koper de kosten van zeevrachttransport, verzekering, lossing en transport van de aankomsthaven naar de eindbestemming.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
12 minuten geleden, Adrians Garden Music zei:

 

 

Ik heb het idee dat ik enorm een poot wordt uitgedraaid, en dat ik behoorlijk naïef een unit uit china heb besteld. 

Dat eerste denk ik ook. De prijs was FOB. Heb je een Nederlandse transporteur opdracht gegeven het transport vanaf de haven in China te regelen of heeft een Chinese transporteur dat in opdracht van de leverancier gedaan? Ik vermoed het laatste omdat er CISF en allerlei andere onzinnige posten berekend worden. Neem altijd een Nederlandse transporteur voor zendingen FOB en vraag vooraf een prijsopgave. Alleen dan kun je dat soort verrassingen voorkomen. Hetzelfde probleem kun je krijgen bij CIF leveringen. Je kunt niet bepalen wie de afwikkeling doet zodra het schip in Rotterdam aankomt. Wie heeft de import voor je afgewikkeld?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0

De opdracht voor het transport is door de fabrikant gedaan en ik kon inderdaad niet bepalen wie de afwikkeling zou doen. De import wordt afgewikkeld door dezelfde Nederlandse transporteur. EV cargo.

  • 1

Ik ben bang, dat je hier niets meer aan kunt doen maar misschien heeft een van de andere HL-ers een idee. Bert misschien. Je kunt in ieder geval een review bij Trustpilot schrijven. Ik hoop, dat jouw schade toch nog beperkt kan worden en tevens een les voor andere beginnende en incidentele importeurs is. Iedereen mag me altijd een pm sturen voor kosteloze informatie of advies. Doe dat dan wel voordat je iets in China bestelt. Er zijn zoveel haken en ogen aan, dat je ALLE facetten van import uit China moet kennen voordat je iets bestelt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0

Buiten het feit dat ik dus beter een Nederlandse transporteur de opdracht had moeten geven om vanuit China te zenden, heeft dat dan ook invloed op deze prijzen:

Unloading charges EUR 681.72
Terminal handling charges EUR 399.86
Delivery order fee EUR 125.00
Gas measurement EUR 59.00
ERS exchange rate surcharge EUR 419.52

 

1685 euro alleen al aan kosten van het unloaden.

M.a.w. Zijn dat reguliere tarieven voor een package van: 
1 stc

Weight 760 kg

Volume 13.11 m3

  • 0

Terminal handling charges zijn normaal. Over de hoogte daarvan kan men nog discussiëren., De rest is (in mijn ogen) volledige onzin. Mijn klanten krijgen nooit een rekening daarvoor. Ik zal morgen, ter vergelijking, eens een offerte bij onze partner aanvragen. Stuur me in een PM even je postcode. Dan krijg je een 1 op 1 vergelijking van me.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 1

Ik heb besloten om deze factuur ''aan te vechten'' en juridische consequenties aan te gaan. Ik heb de volgende mail opgesteld:

 

Hallo Evelien, 

 

Ik heb toch wat op- en aanmerkingen over deze factuur.

 

Ten eerste: uw collega heeft gevraagd om het EXW bedrag, het blijkt echter dat het hier gaat om een FOB zending. Wat mij bevreemd is dat de Chinese freight forwarder u daar niet van op de hoogte heeft gesteld. Deze firma: SHANGHAI SEASON INTERNATIONAL LOGISTICS. heeft EV Cargo Global Forwarding B.V. aangewezen als ontvanger.

 

Ten tweede: Oncarriage naar Hooglanderveen EUR 327.60  Fuel surcharge 21% EUR 68.79. Is dit inclusief het lossen van de Office pod? Het ontvangstadres betreft een woonhuis, dus er is geen heftruck of iets dergelijks aanwezig. 

 

Dan inhoudelijk de factuur:

 

Unloading charges EUR 681.72 

Terminal handling charges EUR 399.86

Delivery order fee EUR 125.00

ERS exchange rate surcharge EUR 419.52

 

Totaal EUR 1626,10 voor 1 pakket van 13,11 m3 van 760 kg. 

Het pakket van 13,11 m3 is op een volledige 40 ft container (welke een inhoud heeft van 76 m3, mijn zending is dus 13/76) 17% van de totale container inhoud. 

Wat betekent dat een volle container EUR 9577,14 zou kosten om te unloaden?

Het lijkt erop dat er 100% THC is gerekend, terwijl het een LCL betreft.

 

Daarnaast mis ik specificaties. ERS exchange rate surcharge: Met welk percentage over welk bedrag is dit gebaseerd? We hebben het hier over koersverschil opslag. 

 

China Import service fee: Over welk bedrag? Graag specificatie.

 

Handling charges EUR 28.46

USD 30.00 exchange rate 1.05400

Delivery charges EUR 110.06

USD 116.00 exchange rate 1.05400

 

Deze worden al berekend, wederom Handling charges en Delivery charges. Voor wie en wat over welk bedrag: Graag specificatie.

  

Bunker Adjustment Factor EUR 124.38. Hoe wordt dat berekend? Graag specificatie. 

Als we wederom van een volle container 40 ft uitgaan zou dat een bedrag van EUR 732,59 zijn.

Voor fluctuatie in brandstofprijzen per container? Ever Atop kan 12000 40 ft. containers vervoeren.

Dat zou betekenen een totale Bunker Adjustment fee van EUR 8.791.140?

 

Gas measurement EUR 59.00. Is deze daadwerkelijk uitgevoerd? Gasmeting wordt per container uitgevoerd, ook hier is niet de 17% over mijn container inhoud berekend. Graag een testrapport van deze gasmeting.

 

Equipment repositioning fee EUR 72.14. Specificatie graag. Welke percentages op welke bedragen zijn toegepast?

Normaliter wordt dit gecalculeerd per container en onderdeel van de normale shipping costs, die al betaald zijn bij de freight forwarder in China

 

Handling charges EUR 72.14. Handling waarvan? Wie heeft wat gedaan, graag een specificatie.

 

Import duties EUR 173.03  Waar zijn de douanepapieren, hoe is dit bedrag berekend?

 

Mijn conclusie is dat, zoals aangegeven, de factuur gebaseerd is op een 100% THC zending terwijl het een LCL zending betreft.

17% van de totale 40ft container inhoud. Ik word hierin bijgestaan door een firma die maandelijks vanuit China importeert. 

Deze firma heeft vorige week een container ontvangen uit China, zij betaalden EUR 385 aan Terminal handling charges voor de volle 20ft container. Dat lijkt niet in verhouding te staan met de kosten die jullie mij voorleggen. .

 

Ik heb tevens de fabrikant in China geïnformeerd over deze factuur en deze zal op zijn beurt weer contact opnemen met SHANGHAI SEASON INTERNATIONAL LOGISTICS.

over de FOB zending en uw factuur inhoudelijk. 

Uw factuur plus de factuur van SHANGHAI SEASON INTERNATIONAL LOGISTICS.(USD 468,82) komt op een totaal van USD 5168,82. aan verzending en inklaring op een product van USD 6000

Ik neem aan dat u het met me eens bent dat dit nogal uit verhouding is.

 

Graag ontvang ik van u een herziene factuur.

 

Met vriendelijke groet,

Arjan Beumer.

  • 0
Op 12-12-2024 om 22:29, ChinaTradeConsult zei:

Ik ben bang, dat je hier niets meer aan kunt doen maar misschien heeft een van de andere HL-ers een idee. Bert misschien. 

Nooit te beroerd om even mee te kijken 😊. V.w.b. betreft de logistieke kosten niet veel méér aan toe te voegen dan wat ChinaTradeConsultal gedaan heeft. Ik heb wel even gekeken naar de invoerrechten en inklaringskosten. 75 Euro voor een douaneaangifte is een vrij gangbaar bedrag.

 

Het bedrag aan invoerrechten wel twijfelachtig en mogelijk te hoog. Ik heb het even teruggerekend, ik kom aan een douanewaarde van 6.408,64 Euro. Dat betekent dat er 2,7% invoerrechten over dit product betaald zijn. Ik kan niet zien wat het product precies is maar als ik even google op "office pods" kom ik bij "privacy booths" en dergelijke. Deze worden doorgaans v.w.b. douane ingedeeld als "andere meubelen" (HS post 9403),  met een percentage invoerrechten van 0%.  Je zou dus nog kunnen proberen om 173,03 Euro + 5,19 Euro voorschotprovisie terug te vragen omdat men (mogelijk)  een foutieve douaneaangifte heeft gedaan. 

  • 1

Ik heb met de gegevens die TS me in een PM gestuurd had eens een prijs opgevraagd bij de transporteur die wij altijd inzetten. Weliswaar een Duitse Transporteur maar die handelt voor ons ook de import voor Nederland via Rotterdam af. De offerte die ik kreeg was Euro 2.851,93 exclusief de te betalen invoerrechten (Euro 173,03). Een verschil van maar liefst Euro 2.143,86 ! Degene die die boeking gedaan heeft, heeft beslist een leuke bonus gekregen van de transporteur.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0

Dit is een bekend fenomeen en je kunt er helaas niets aan doen. Je kunt nog een poging wagen op de invoerrechten, daar werken ze wel aan mee.

 

Ik ben wel heel benieuwd wat voor kantoor unit je hebt gevonden in China. Zou je een linkje kunnen delen?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.