Het volgende is ook al besproken in het volgende topic:
Ik ben er vandaag achter gekomen dat door een verkeerd kommaatje, mijn winst veel hoger is dan ik eerder had voorzien. Jammer genoeg is het nu niet meer mogelijk om betalingen naar een pensioenrekening te doen en deze als uitgaven aan lijfrente te verwerken in de aangifte van 2024. Echter ik heb recent ergens gelezen dat een oudedagsreserve die omgezet wordt een lijfrente meegenomen kan worden in de aangifte van het vorige jaar. De belastingtelefoon kon mij daar niets over vertellen. Ik meen het gelezen te hebben in de hulp-teksten bij het doen van de aangifte, maar ik kan het niet terugvinden. Gelukkig vond ik het bovengenoemde topic op Higherlevel. Enkele quotes uit dit topic:
Norbert Bakker:
Klopt. maar voor de IB-ondernemer met winst is er nog wel een achterdeurtje: pas over 2017 alsnog de oudedagsreserve toe, en stort deze vervolgens in 2018 af in een (bancaire) lijfrente.
Maxn:
En afstorten kan wel met terugwerkende kracht.
Is het zo dat wanneer ik de opgebouwde oudedagsreserve dit jaar nog omzet in een lijfrente, ik het omgezette bedrag met terugwerkende kracht als "uitgaven lijfrente" mag opgeven bij de aangifte van 2024? En de afname oudedagsreserve mag verwerken in 2025? Ik begrijp overigens dat ik in 2025 dan natuurlijk wel meer belasting moet betalen. Het kan mijn blunder dan ook niet ongedaan maken, maar wel verzachten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
bcastelijns
bcastelijns
Het volgende is ook al besproken in het volgende topic:
Ik ben er vandaag achter gekomen dat door een verkeerd kommaatje, mijn winst veel hoger is dan ik eerder had voorzien. Jammer genoeg is het nu niet meer mogelijk om betalingen naar een pensioenrekening te doen en deze als uitgaven aan lijfrente te verwerken in de aangifte van 2024. Echter ik heb recent ergens gelezen dat een oudedagsreserve die omgezet wordt een lijfrente meegenomen kan worden in de aangifte van het vorige jaar. De belastingtelefoon kon mij daar niets over vertellen. Ik meen het gelezen te hebben in de hulp-teksten bij het doen van de aangifte, maar ik kan het niet terugvinden. Gelukkig vond ik het bovengenoemde topic op Higherlevel. Enkele quotes uit dit topic:
Norbert Bakker:
Maxn:
Is het zo dat wanneer ik de opgebouwde oudedagsreserve dit jaar nog omzet in een lijfrente, ik het omgezette bedrag met terugwerkende kracht als "uitgaven lijfrente" mag opgeven bij de aangifte van 2024? En de afname oudedagsreserve mag verwerken in 2025? Ik begrijp overigens dat ik in 2025 dan natuurlijk wel meer belasting moet betalen. Het kan mijn blunder dan ook niet ongedaan maken, maar wel verzachten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77303-oudedagsreserve-lijfrente-met-terugwerkende-opgeven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen