• 0

oudedagsreserve -> lijfrente met terugwerkende opgeven

Het volgende is ook al besproken in het volgende topic:

Ik ben er vandaag achter gekomen dat door een verkeerd kommaatje, mijn winst veel hoger is dan ik eerder had voorzien.  Jammer genoeg is het nu niet meer mogelijk om betalingen naar een pensioenrekening te doen en deze als uitgaven aan lijfrente te verwerken in de aangifte van 2024. Echter ik heb recent ergens gelezen dat een oudedagsreserve die omgezet wordt een lijfrente meegenomen kan worden in de aangifte van het vorige jaar. De belastingtelefoon kon mij daar niets over vertellen. Ik meen het gelezen te hebben in de hulp-teksten bij het doen van de aangifte, maar ik kan het niet terugvinden. Gelukkig vond ik het bovengenoemde topic op Higherlevel. Enkele quotes uit dit topic:

Norbert Bakker:

Klopt. maar voor de IB-ondernemer met winst is er nog wel een achterdeurtje: pas over 2017 alsnog de oudedagsreserve toe, en stort deze vervolgens in 2018 af in een (bancaire) lijfrente.

Maxn:

En afstorten kan wel met terugwerkende kracht.

Is het zo dat wanneer ik de opgebouwde oudedagsreserve dit jaar nog omzet in een lijfrente, ik het omgezette bedrag met terugwerkende kracht als "uitgaven lijfrente" mag opgeven bij de aangifte van 2024? En de afname oudedagsreserve mag verwerken in 2025? Ik begrijp overigens dat ik in 2025 dan natuurlijk wel meer belasting moet betalen. Het kan mijn blunder dan ook niet ongedaan maken, maar wel verzachten.

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 1
29 minuten geleden, bcastelijns zei:

Is het zo dat wanneer ik de opgebouwde oudedagsreserve dit jaar nog omzet in een lijfrente, ik het omgezette bedrag met terugwerkende kracht als "uitgaven lijfrente" mag opgeven bij de aangifte van 2024? En de afname oudedagsreserve mag verwerken in 2025? Ik begrijp overigens dat ik in 2025 dan natuurlijk wel meer belasting moet betalen. Het kan mijn blunder dan ook niet ongedaan maken, maar wel verzachten.

Helaas, vanaf 2023 kun je geen FOR meer opbouwen. De mogelijkheid om alsnog over een vorig belastingjaar de winst te verlagen via FOR-lijfrente is daarmee komen te vervallen 

30 minuten geleden, bcastelijns zei:

Het kan mijn blunder dan ook niet ongedaan maken, maar wel verzachten.

Je kunt je "blunder" nu ongedaan maken door in 2025 optimaal gebruik te maken van de jaarruimte die berekend wordt over die hogere winst van  2024 en de eventuele inhaalruimte/reserveringsruimte

(Over 2024 had je dat ook niet kunnen corrigeren aan de hand van de hogere winst: jaarruimte 2024 wordt gebaseerd op cijfers 2023)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Je kunt je "blunder" nu ongedaan maken door in 2025 optimaal gebruik te maken van de jaarruimte die berekend wordt over die hogere winst van  2024 en de eventuele inhaalruimte/reserveringsruimte

Ik kom er net ook achter dat de onbenutte reservingsruimte niet zo hoog is, dus geen man over boord.

Helaas, vanaf 2023 kun je geen FOR meer opbouwen. De mogelijkheid om alsnog over een vorig belastingjaar de winst te verlagen via FOR-lijfrente is daarmee komen te vervallen 

Omdat het een het ander niet per definitie uitsluit ben in ik de belastingwetgeving ingedoken. In eerste instantie komt wat jij zegt overeen met de wetgeving vanaf 1 januari 2023, maar er schijnt ook overgangsrecht te zijn ondernemers die al een FOR hebben. Dat komt er kort gezegd op neer dat de bestaande FOR wordt afgewikkeld volgens de oude regels.

Het overgangsrecht is te vinden onder artikel 10a.29:

https://www.inview.nl/document/id2b10dedb38aa4e15ae876f5c48fa6113/wet-inkomstenbelasting-2001-artikel-10a-29-overgangsbepaling-oudedagsreserve-01-01-2023-tot?ctx=31579aca8a13d8bf86c6803c6ddc9658&tab=tekst

Relevant is dan in eerste instantie het 14e lid.

Ik hoor graag jouw visie hierop. Dit is voor mij van belang met het oog op de aangifte van 2023, die momenteel nog bij de boekhouder ligt. Ik wil daarbij gebruik maken van de in voorgaande jaren opgebouwde oudedagsreserve om deze in te zetten voor een per ongeluk te hoog aangeschafte lijfrente (meer dan de jaarruimte en reserveringsruimte samen

(Over 2024 had je dat ook niet kunnen corrigeren aan de hand van de hogere winst: jaarruimte 2024 wordt gebaseerd op cijfers 2023)

Dat is inderdaad een valkuil bij de berekening. Eentje waar ik af en toe nog steeds intrap, maar daar heb ik in dit geval wel rekening mee gehouden.

• 2
4 uur geleden, bcastelijns zei:

Ik hoor graag jouw visie hierop.

Ik zie niet in hoe het omzetten van een FOR in een lijfrente - ook als dat op grond van overgangsrecht nog met een 6 maanden terugwenteltermijn in 2025 gestort kan worden - jou gaat helpen je belastbare winst over 2024 te verlagen

Vrijval FOR verhoogt de belastbare winst, storting lijfrente verlaagt deze met een zelfde bedrag. Je krijgt dus geen enkel extra fiscaal voordeel (dat had je immers al genoten bij de FOR dotatie)

4 uur geleden, bcastelijns zei:

Ik wil daarbij gebruik maken van de in voorgaande jaren opgebouwde oudedagsreserve om deze in te zetten voor een per ongeluk te hoog aangeschafte lijfrente (meer dan de jaarruimte en reserveringsruimte samen

Dát kan, geen enkel probleem. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Ik zie niet in hoe het omzetten van een FOR in een lijfrente - ook als dat op grond van overgangsrecht nog met een 6 maanden terugwenteltermijn in 2025 gestort kan worden - jou gaat helpen je belastbare winst over 2024 te verlagen

Ah, ik dacht dat het voordeel van het terugwentelen betrekking had op een uitgestelde betaling waarbij de opname uit de FOR pas in 2025 zou hoeven te worden geboekt. Dat is dus niet het geval?

Dan heeft het voordeel misschien betrekking op de vermogensbelasting, waarbij  de aangeschafte lijfrente in 2025 bij de pensioenpot van 01-01-2025 mag worden geteld?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar