• 0

Jaarafsluiting e-boekhouden: winst en BTW afrondingsverschillen wegboeken

Ik heb even rond gespeurd op het forum, maar kom de volgende topics nog niet tegen. 

Ik ben de jaarafsluiting van mijn eenmanszaak in e-boekhouden aan het doen en zit met 2 vragen: 

1. Waar boek ik de BTW afrondingsverschillen op ? Ik lees dat rekeningen 1600 (BTW te verrekenen) en 1630 (BTW af te dragen) in principe einde jaar op 0 moeten staan en dat je deze afrondingsverschillen (die ontstaan omdat de belastingdienst alleen met hele euros werkt) weg kan boeken (maar waar?)

2. Ik lees dat ik de winst van de saldibalans weg moet boeken naar 9998 (eindresultaat boekjaar). Ik lees ok dat dit met tegenrekening 610 (prive opnamen) moet. Ik ga deze bedragen echter niet uitkeren aan mezelf, dus lijkt het me logischer dit naar 600 (eigen vermogen) gaat. Klopt dat? 

Dankbaar als iemand mij hierbij kan helpen! 

Groet! SL

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)

Afrondingsverschillen kun je weg boeken naar een rekening in de 4xxxx serie; afrondingsverschillen bv. Minder boekhoudkundig netjes: laten staan kan ook en dan tellen die bedragen van minder dan één euro mee in de btw aangifte van het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Bij de belastingdienst is het afronden op hele euro’s altijd een beetje frommelen: ook je IB aangifte moet in hele euro’s en ik zit altijd te hannesen totdat ik die paar laatste euro verschil heb weggewerkt. 

Je winst (of verlies) kan inderdaad ook prima naar eigen vermogen. 

aangepast door insparcom
Typo en toevoeging

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0

Dank voor je reactie Hans! 

Kan ik de afrondingsverschillen gewoon op "overige algemene kosten" in de 4xxx rubriek boeken of zal ik een aparte rekening "afrondingsverschillen BTW" aanmaken?

Ok top, boek ik de winst naar eigen vermogen. 

• 1

Ik boek het niet naar een "kosten" rekening (4000) maar naar een "Incidentele baten en lasten" rekening in de 9000. Je kunt daar een grootboek 9810 betalingsverschillen voor aanmaken.

Zie https://www.myfinance.nl/kennisbank/btw-correctie-boeking/

• 0
5 uur geleden, Rik · zei:

"Incidentele baten en lasten"

Nog netter. In e-boekhouden hebben ze de standaard rekening 

4900  Betalingsverschillen      Winst en Verlies

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0

Sedert 1 november 2015 worden bijzondere of buitengewone baten en lasten van uitzonderlijke omvang of die in uitzonderlijke mate voorkomen, apart vermeldt en toegelicht. (GbRkNr 9xxx)

Afrondingsverschillen en betalingsverschillen behoren niet tot de buitengewone of incidentele baten en lasten, maar worden gewoon als kostenpost opgenomen op de winst- en verliesrekening, (GbRkNr 4xxx)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)

Ik heb het ook nooit over bijzondere lasten en baten gehad. Die staat inderdaad ook niet meer zo in de aangiften. Ik heb het over incidentele lasten en baten. En die staat nog gewoon als zodanig in de IB aangifte !!

Maar goed, jullie zullen ook wel vinden dat ie niet onder incidentele lasten en baten moet vallen. En ik vind dat ze niet onder kosten behoren te vallen (het zijn overigens altijd baten, nooit kosten, altijd in voordeel van de ondernemer).

aangepast door Rik ·
  • 0
11 uur geleden, Rik · zei:

Maar goed, jullie zullen ook wel vinden dat ie niet onder incidentele lasten en baten moet vallen.

Klopt, omdat afrondings-/betalingsverschillen jaarlijks terugkeren en geen incidentele/bijzondere gevallen zijn die grote invloed op het resultaat hebben.

11 uur geleden, Rik · zei:

En ik vind dat ze niet onder kosten behoren te vallen (het zijn overigens altijd baten, nooit kosten, altijd in voordeel van de ondernemer).

Soms zijn afrondings-/betalingsverschillen ten voordele en soms ten nadele van de onderneming … negatieve en positieve kosten dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar