Beste allen,

Ik heb samen met een vriend een V.O.F. Mijn vriend wilde een laptop aanschaffen, mede bedoeld voor zakelijke doeleinden. Hij heeft daarom het benodigde bedrag op de zakelijke rekening gestort, waarmee de laptop is gekocht. De laptop staat nu op de balans van de V.O.F. Sinds de oprichting streven we ernaar om onze inbreng gelijk te houden, zodat de winstverdeling 50/50 blijft. Ik wil echter niet hetzelfde bedrag storten als wat de laptop heeft gekost om mijn kapitaal in de V.O.F. gelijk te trekken met dat van hem. Hierdoor heeft hij nu een groter aandeel in de winst vanwege zijn hogere kapitaalinbreng. Is dit boekhoudkundig op te lossen zonder dat ik extra geld hoef te storten?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77374-aandeel-in-vof-door-investering/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 3
1 uur geleden, Lucas de Jong zei:

Hierdoor heeft hij nu een groter aandeel in de winst vanwege zijn hogere kapitaalinbreng

Dag Lucas

Dit is een verkeerd interpretatie van boekhouden. Doordat hij meer geld heeft ingebracht gaat niet zijn aandeel in de winst omhoog, maar in het eigen vermogen. Oftewel, als jullie morgen de VOF opdoeken, dan krijgt hij 1.000 meer dan jij. Of je geeft hem de laptop mee, dat komt op hetzelfde neer

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
23 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Doordat hij meer geld heeft ingebracht gaat niet zijn aandeel in de winst omhoog

Tenzij... die manier van winstverdeling zo is vastgelegd in het vennootschapscontract. Toch?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Dan zouden ze in het vof contract de winstverdeling zelf gewijzigd moeten hebben.

"Vennoot A brengt een laptop in het waarde van 1.000 en krijgt in ruil daarvoor 2% meer winstdeling"

Zoiets zou kunnen, maar is niet erg gebruikelijk 

• 0
12 uur geleden, Joost Rietveld zei:

"Vennoot A brengt een laptop in het waarde van 1.000 en krijgt in ruil daarvoor 2% meer winstdeling"

Ik bedoelde niet dat de laptop apart zou moeten worden vastgelegd. Ik bedoelde: als in het vof contract de algemene bepaling staat dat de winstverdeling gaat naar rato van kapitaalinbreng. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Dat snap ik. Laptop was een voorbeeld. 

Je bedoelt dat, omdat hier 1.000 euro meer is ingebracht door vennoot B dat vennoot B daarover een kleine vergoeding krijgt. Dat is doorgaans een paar procent over het verschil in ingebracht eigen vermogen. Hier dus een tientjes kwestie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar