• 0

Dag allemaal.
Al vele jaren heb ik een klein assurantiekantoor dat ik alleen draai.
Maar de jaren tellen en volgend jaar krijg ik mijn eerste AOW uitkering en wordt het toch echt tijd om over een overname door mijn dochter na te denken.
Zij is inmiddels bezig met het behalen van de nodige certificaten en doet al wat administratieve werkzaamheden zodat ze de klanten gaat leren kennen.
Omdat ik voorlopig nog wel wil blijven werken dacht ik over het volgende na:
Er komt een (nieuwe) VOF met mij en mijn dochter als vennoten.
Ik breng mijn portefeuille in als economisch belang.
Gedurende de komende jaren gaat er een percentage naar haar tot er 50% is bereikt.
Dit even tot zover.
Waar ik niet zo goed achter kan komen is of ik ook per sé inkomen uit de zaak halen overeenkomstig het aandeel ik heb in de VOF.

Ik zou graag jullie mening horen en eventueel verbeteringen of compleet andere 'oplossingen'.

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 1
14 minuten geleden, shoppy zei:

Gedurende de komende jaren gaat er een percentage naar haar tot er 50% is bereikt

Dat gaat niet zomaar onbelast, en dan is er die andere 50% nog 

Je kunt hier gebruik maken van geruisloze (onbelaste) doorschuiving, maar pas na 36 maanden de VOF samen te hebben gehad. Daarbij doen jullie er goed aan om de stille reserves vast te stellen en aan jou voor te behouden om afrekening bij toetreding van je dochter te voorkomen (anders staak jij een stuk van je onderneming).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
1 uur geleden, shoppy zei:

Waar ik niet zo goed achter kan komen is of ik ook per sé inkomen uit de zaak halen overeenkomstig het aandeel ik heb in de VOF

Net als bij een eenmanszaak: er is geen sprake van inkomen of loon, maar van winst. Bij de eenmanszaak geef je de volledige winst op voor de inkomstenbelasting, of je die winst nu naar je privérekening overmaakt of niet. Bij een vof geef je jouw aandeel in de winst op voor de inkomstenbelasting, of je die winst nu naar je privérekening overmaakt of niet. Je kunt dus niet "winst in de zaak laten zitten" om er geen inkomstenbelasting over te hoeven betalen. De winst wordt niet beïnvloedt door privéopnames (of privéstortingen). 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
(aangepast)
Op 27-3-2025 om 22:19, Joost Rietveld zei:

Dat gaat niet zomaar onbelast, en dan is er die andere 50% nog 

Je kunt hier gebruik maken van geruisloze (onbelaste) doorschuiving, maar pas na 36 maanden de VOF samen te hebben gehad. 

Dank voor het antwoord.
Dus in de praktijk: je begint samen de VOF. Die samenwerking moet 3 jaar bestaan voordat de portefeuille geruisloos kan worden ingebracht. Waar komen dan in die 3 jaar de inkomsten vandaan?

aangepast door shoppy
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Correct. Ik snap alleen je vraag niet. De inkomsten komen toch gewoon uit ondernemen? Of bedoel je iets anders?

Joost, John's portefeuille in zijn huidige EZ genereert de commissie-omzet en als die pas na drie jaar geruisloos kan worden ingebracht dan betekent dat de VOF geen inkomsten genereert anders dan door of nieuwe cliënten of door (geleidelijke) overheveling, i.e. intermediairswijziging van verzekeringspolissen van de EZ naar de VOF.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0

Dank Jeroen, snap m nu.

shoppy nee, de portefeuille kan direct ingebracht worden, of beter, je dochter kan direct toetreden. Enige voorwaarde is dat de portefeuille in eigendom aan jou voorbehouden blijft. Dat leg je vast in de VOF akte, met daarbij de taxatiewaarde van de portefeuille. 

Na drie jaar kun je dat voorbehoud opheffen en via de geruisloze doorschuiving de onderneming aan haar overdragen, waarbij jij dus niet afrekent over de stille reserve (goodwill) van de portefeuillewaarde. 

• 0

Bedankt Jeroen en Joost, het wordt steeds duidelijker. Ik stop met de EZ (waar de Portefeuille in zit) en start een VOF waar de Portefeuille wordt ingebracht als mijn eigendom zoals Joost beschrijft. Wordt dat dan niet gezien als staking van EZ en moet er dan niet worden afgerekend?

• 0
5 uur geleden, shoppy zei:

Wordt dat dan niet gezien als staking van EZ en moet er dan niet worden afgerekend?

Vandaar het eigendomsvoorbehoud, totdat de drie jaar erop zit

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar