(aangepast)

Hoi allemaal,

Nu wil ik met mede-ondernemers een nieuwe onderneming starten (eethuis). Het gaat om de overname van een bestaande locatie. De overname som en overeenkomst moeten we nog overeenkomen, ook de verdeling.

Is het beter om dit onder dezelfde holding te doen en dan als nieuwe BV (I.o) of in de vorm van VOF? De andere ondernemers hebben zelf nog geen BV, wel een eenmanszaak in een andere branche. Op dit moment heb ik een holding en werkbv (zakelijke dienstverlening) na inbreng in 2023 van mijn eenmanszaak.

Ik zit ook nog in de periode van 3 jaar kapitaalklem ivm geruisloze inbreng. Kan ik dan het vermogen van de holding gebruiken als startkapitaal?

Kan ik mijn DGA-salaris vanuit de holding aanhouden totdat het eethuis winstgevend gaat worden? En hoe waardeer ik het salaris daarna? 

alvast dank!

aangepast door Signature

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 1
51 minuten geleden, Signature zei:

Is het beter om dit onder dezelfde holding te doen en dan als nieuwe BV (I.o) of in de vorm van VOF?

Het zijn inderdaad twee mogelijkheden; de Commanditaire Vennootschap is nog een derde. 

Al die mogelijkheden hebben voor- en nadelen, dus wat "beter" is voor jullie, is zonder meer informatie niet te zeggen. Een VOF kan simpeler en goedkoper opgezet worden (al is dat niet altijd handig, investeer een een goede overeenkomst met een exitscenario), maar kent hoofdelijke aansprakelijkheid. Een BV kan duurder zijn in oprichting en administratie, maar  beperkt de aansprakelijkheid. Voor een klein restaurant met weinig risico kan een VOF mogelijk prima toe, maar voor een wat groter plan met groter risico (zoals meer personeel) is misschien een BV beter. 

Daarnaast het is ook een fiscale kwestie, wat voor de ondernemers voordeliger is op korte danwel langere termijn hangt af van de persoonlijke situatie van de ondernemers en de te verwachten winst. Kortom... een totaalplaatje van kansen en risico's, opbrengsten en kosten.

1 uur terug, Signature zei:

Kan ik mijn DGA-salaris vanuit de holding aanhouden totdat het eethuis winstgevend gaat worden? En hoe waardeer ik het salaris daarna? 

Voor de gebruikelijkloonregeling maakt het niet uit of het eethuis winst maakt of niet. De regels blijven gelijk, dus er is geen "voor" en "daarna". 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
10 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Het zijn inderdaad twee mogelijkheden; de Commanditaire Vennootschap is nog een derde. 

Al die mogelijkheden hebben voor- en nadelen, dus wat "beter" is voor jullie, is zonder meer informatie niet te zeggen. Een VOF kan simpeler en goedkoper opgezet worden (al is dat niet altijd handig, investeer een een goede overeenkomst met een exitscenario), maar kent hoofdelijke aansprakelijkheid. Een BV kan duurder zijn in oprichting en administratie, maar  beperkt de aansprakelijkheid. Voor een klein restaurant met weinig risico kan een VOF mogelijk prima toe, maar voor een wat groter plan met groter risico (zoals meer personeel) is misschien een BV beter. 

Daarnaast het is ook een fiscale kwestie, wat voor de ondernemers voordeliger is op korte danwel langere termijn hangt af van de persoonlijke situatie van de ondernemers en de te verwachten winst. Kortom... een totaalplaatje van kansen en risico's, opbrengsten en kosten.

Voor de gebruikelijkloonregeling maakt het niet uit of het eethuis winst maakt of niet. De regels blijven gelijk, dus er is geen "voor" en "daarna". 

Dankjewel Ron,

Een nieuwe BV lijkt mij op het eerste oog dan wat praktischer, hoewel ook daar een goede aandeelhoudersovereemkomst nodig zal zijn. Ik ben verder wel benieuwd hoe het zit met de kapitaalklem. 

Voor wat het DGA salaris betreft is er een situatie voor en na oprichting van een nieuwe werkbv. Het huidige DGA salaris is afgestemd op de huidige werkbv. Tijdens de opstartfase dacht ik dat het gebruikelijk is om de fiscus te verzoeken dit tijdelijk te verlagen. Dan komt nog de situatie van waarderen van het salaris vanuit de holding bij twee (verschillende) werkbv’s. Ik ben niet ook benieuwd hoe dat aan te vliegen.  

• 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

De kapitaalklem staat hier los van. Je verkoopt immers geen aandelen uit je bestaande BV's. 

DGA-loon moet je voor beide functies afzonderlijk bepalen, evt naar rato qua uren

Dankjewel Joost, duidelijk zo. 

Ik zit nog met de vorm, zou ik anders vanuit de holding als vennoot in een VOF kunnen participeren of zitten daar meer haken en ogen aan? 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar