• 0

Beste forum-leden,

Mijn broer kwam bij mij met een vraag over zijn BV, en gezien BV's niet echt mijn expertise zijn, en ik online het ook niet echt kon vinden hoop ik dat jullie ons op het juiste spoor kunnen zetten. 

Hij heeft op een BV een auto gekocht waar hij prive ook mee rijdt. Daar moet hij dus bijtelling over betalen volgens mij. 

Nu is hij aangifte aan het doen, en kan hij die bijtelling niet kwijt in de aangifte.

Zijn case is dat hij geen maandelijkse loonheffing aangifte heeft gedaan, hij heeft zichzelf enkel een winstuitkering gegeven dit jaar. Maar kan dat wel op deze manier? Is het niet of;

- jezelf een loon geven en daar prive aangifte over doen en daar de bijtelling opgeven

- of enkel winstuitkering en dan kan je ook geen privegebruik hebben voor het autobezit van de BV. 

Klopt dat? Of is er een andere manier waarop hij de bijtelling kan verwerken in zijn aangifte?

Dank voor het meedenken.

Maarten 

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)
34 minuten geleden, MaartenUtrecht zei:

Zijn case is dat hij geen maandelijkse loonheffing aangifte heeft gedaan, hij heeft zichzelf enkel een winstuitkering gegeven dit jaar.

De gebruikelijkloonregeling is dus niet toegepast. Waarom? Is dat omdat de BV stil ligt, er dus geen arbeid wordt verricht, en met toestemming vooraf van de fiscus? Als dit niet goed gaat, dan is de vraag van de auto mogelijk al niet meer relevant.

Daarnaast: als er geen arbeid voor de BV wordt verricht, zijn er dus ook geen zakelijke kilometers en is er mogelijk sprake van excessief privégebruik, danwel gebrek aan grond om de auto vanuit de BV ter beschikking te stellen. Met autokosten die wel eens hoger zouden kunnen zijn dan een eventuele bijtelling. Die autokosten zouden dan volledig als belast loon voor de dga kunnen worden gezien.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

dank voor uw reactie. 

Ik heb nog even gevraagd, er is inderdaad geen gebruikloonregeling toegepast. Zonder toestemming, zoals ik het begrijp lijkt mij dat een vergissing te zijn geweest. Wat er is wel degelijk omzet uit arbeid geweest.

Zijn omzet was ongeveer 41k, tegen 34k aan kosten. Hij had destijds voor een BV gekozen ivm aansprakelijkheid van boot (deel van de omzet komt dagtochten) waarvan hij maar deels eigenaar was. De rest is zichzelf verhuren als kapitein aan verschillende rederijen.

Maar goed, kan hij dit nog corrigeren voor 2024? Dus met terugwerkende kracht aangifte doen? Of is het gewoon beter de Belastingdienst te bellen met een mea culpa, en hoe gaan we dit oplossen?

• 0

Het is aan te raden om de Belastingdienst inderdaad op de hoogte te brengen. Er zal een x bedrag aan DGA-loon alsnog opgegeven moeten worden. De bijtelling auto zit daar overigens bij in. 

De BV heeft per saldo maar 7k winst gemaakt. Heeft je broer dat gewoon opgenomen om van te leven?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar