Ga naar inhoud
Geplaatst:

maluku24

wie kan mij zeggen hoe ik in mijn liquiditeits prognose de btw afdracht bereken??

 

 

[jaaaahaaaren na dato titel aangepast - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

WelleKe

Die BTW afdracht is natuurlijk gerelateerd aan de verwachte geïnde BTW (via facturen aan jouw klanten) en de verwachte betaalde voorbelasting via inkopen.

 

Je zult dus een schatting van de omzet (per maand) moeten maken en een schatting van de BTW gerelateerde uitgaven die je maakt. Vervolgens kun je dat verwerken in het overzicht, als inkomsten (klanten die betalen) en uitgaven (facturen die jij betaalt)

 

De afdracht aan de belastingdienst is vervolgens gewoon een uitgave (hopelijk toch) die je aan het eind van dat kwartaal (of eerste maand daarna) plaatst. Hoe hoog die afdracht is, is dus afhankelijk van de geschatte posten zoals hierboven vermeld.

 

Beantwoord dat jouw vraag?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Geplaatst:

R&N

Die BTW afdracht is natuurlijk gerelateerd aan de verwachte geïnde BTW (via facturen aan jouw klanten) en de verwachte betaalde voorbelasting via inkopen.

 

 

Om het helemaal leuk te maken: de omzetbelasting schuld of vordering ontstaat op de factuurdatum en meestal niet op de indatum(tenzij je kasstelsel mag toepassen). De btw neem je op in de maand dat je hem afdraagt(= 1 maand na verstijken tijdvak).

 

Succes

Rob

Geplaatst:

Arjan Visser

Kleine aanvulling op Rob,

 

Een starter krijgt na aanmelding bij de belastingdienst een aangiftetermijn omzetbelasting toegekend. Over het algemeen een kwartaaltermijn, tenzij je verwacht per maand netto meer dan € 3.000,- af te moeten dragen.

 

Bovenstaande gegevens dien je reeds op te geven bij het formulier "Opgaaf gegevens startende onderneming".

 

Houd bij het opstellen van je liquiditeitsprognose rekening met je afdrachttermijn! (maar dat had Rob ook al gemeld!)

 

Succes!

 

Arjan

www.aimin.nl

  • 7 years later...
Geplaatst:

ondernemerams

Door de de omzet van de maand (of jaar) te vermenigvuldigen met het BTW tarief en vervolgens aan te passen voor i) vooruitgefactureerde omzet en ii) onderhanden werk.

 

Dit laatste ivm dat je BTW moet afdragen wanneer je de factuur stuurt, niet wanneer je de omzet boekt, zoals eerder werd vermeld. Dan idd rekening houden met afdracht termijn.

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Dan idd rekening houden met afdracht termijn.

 

Beste OndernemerAms,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Kleine tip: kijk voordat je reageert ook naar de ouderdom van de post. Dit topic is meer dan 7,5 jaar oud!

Als het goed is heb je daarvan ook een waarschuwing ontvangen bij het plaatsen van je reactie.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.