• 0

Financiering "Seed time"

Beste Higherlevel-ers,

 

Al tijden enthousiast aan de slag om mijn netwerk van mijn ideeen te overtuigen, business ideeen uitgewerkt, het team samengesteld maar het business plan wil maar niet vlotten. Simpel weg, omdat er zo ontzettend veel tijd in gaat zitten. Niet zozeer het schrijven ervan, maar wel laten controleren ervan. Door vrienden, door familie, door adviseurs, door advocaten of door een accountanBeste Higherlevel-ers,

 

Al tijden enthousiast aan de slag om mijn netwerk van mijn ideeën te overtuigen, business ideeën uitgewerkt, het team samengesteld maar het business plan wil maar niet vlotten. Simpel weg, omdat er zo ontzettend veel tijd in gaat zitten. Niet zozeer het schrijven ervan, maar wel laten controleren ervan. Door vrienden, door familie, door adviseurs, door advocaten of door een accountant.

 

Binnen het team is een idee geopperd om een investeerder te zoeken alleen voor de seed-time. Dus de tijd die we kwijt zijn om het business plan helemaal af te ronden, de 7-minuten presentatie te perfectioneren en een capital investor van ons idee te overtuigen.

 

Waar we zo’n kleine initiele investering kunnen vinden, is me gelukkig na al jullie posts en alle beschikbare documentatie duidelijk. Wat ik kan verwachten in ruil voor die initiële (+/- 50k) investering alleen nog niet. Het bedrag wat we uiteindelijk bij capital investors proberen te vinden ligt tussen de 1 en de 2 miljoen, om een idee te geven.

 

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en kunde op dit gebied. Wat ik normaal en haalbaar om een investeerder voor seed-kapitaal terug te geven?

 

Hoor graag van jullie,

Met vriendelijke groet,

 

Joep

t.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joep, ik vind het geen bemoedigend teken dat het gezamenlijk opstellen van een business plan jullie team zoveel tijd kost dat je daarvoor seed capital nodig hebt. Heb je wel de juiste mensen in je team? Het klinkt niet alsof jullie erg doortastend zijn. In het tijdperk waarin wij nu leven, is snelheid meestal belangrijker dan het nastreven van perfectie.

Als je met potentiële investeerders over de 50k seed capital gaat praten, zou ik maar eens goed nadenken over hoe je verhaal op hen over zal komen.

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil tussen aanmoedigende reactie en op basis van weinig informatie een te scherpe reactie geven is blijkbaar dun.

 

De reden dat we zo'n lange tijd nodig hebben is eigenlijk niet eens zozeer het maken van een business plan maar het verkrijgen van venture capital. in die tijd, zijn we alleen werkloos en niet financieel dragend om dit gat te dichten.

 

Ook hebben we het over een wereldwijd operend hoog technologisch en werkelijk wereld perceptie veranderde venture, waar perfectionisme in de visie, marketing strategie en tijdsplanning cruciaal zullen zijn.

 

Mag ik uit je reactie opmaken dat er verstandig is, met minder voorbereiding kapitaal te zoeken of dat we misschien meer moeten focussen om overall pictures als in detail?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar je ook te rade gaat: zelden kom je iemand tegen die in de eerste tijd jouw salaris gaat financieren. Als je zelf niets in te brengen hebt, en ook geen baan hebt om jezelf te bedruipen, dan wordt het moeilijk. Je gaat van iemand risicodragend kapitaal vragen, waar diegene waarschijnlijk zelf ook lang en hard voor heeft moeten werken: die verwacht wel dat er iets tegenover staat: je idee, je kennis en je motivatie (vaak betekend dat veel avonden, weekenden en nachten hard werken, veel werken, weinig vrije tijd).

 

Een idee an sich heeft geen waarde: het gaat om de persoon die het uit wil voeren: die heeft de kracht om het waar te maken. Als je nu zelf niet al alle mogelijkheden hebt geprobeerd (werk zoeken via wat-voor-weg-dan-ook, tante Agaathlening, etc.) hoe wil jij die 'op zijn centen lettende investeerder' dan laten zien dat jij die man ben die te vuur en te zwaard zijn plan verdedigd, die door vuur en hel gaat om dit idee op de markt te brengen?

 

Door te zeggen 'ik heb geen baan en dus geld van jou nodig voor brood op de plank'? Ik denk het niet.

 

Wees creatief, denk maar aanRonald Giphart: zijn eerste boek schreef hij als nachtportier van het Diaconessenziekenhuis in Utrecht. Als je zijn boeken kent herken je dat in zijn verhalen. Ga in het weekend in de kroeg staan ofzo, maar laat aan die investeerder zien: we doen er alles aan, maar om vermogen aan te trekken moeten we verder zijn, en die marktonderzoeken en berekeningen kosten geld. Daar wil een investeerder misschien wel in investeren, maar niet in jouw brood op de plank (lees: je zeilvakantie in Noorwegen)...

Link naar reactie
  • 0

Begrijp me niet verkeerd, gelukkig heb ik een ernstig goede baan. En zitten er al maanden aan avonduren en weekenden, weinig vrije tijd en veel te weinig vriendin op.

 

Maar de 'final touch' heeft ben ik bang mijn volledige aandacht nodig en niet mijn halve. Dat is, naar mijn mening, geen slechte propositie. Het idee is niet alleen een idee maar een uitgewerkt plan en scenario.

 

Groeten,

Joep

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joep,

 

Denk dat je aan de verkeerde kant begint. Voor alle beginnende bedrijven is het allerbelangrijkste dat je klanten krijgt. Investeerders investeren niet in ideeën, producten, businessplannen etc. maar in ondernemers die bewezen hebben dat ze het kunnen: iets creëren uit niets. Ondernemerschap is doen ("execution") en niet denken of schrijven.

 

Tot die tijd zul je het moeten doen met je eigen geld, van familie en vrienden (ook wel FFF genoemd, zie hier mijn artikel) of eventureel sponsors.

 

Besef dat investeerders van mening zijn dat geld (of liever gezegd het gebrek daaraan) nooit een bottleneck kan zijn om te beginnen, het gebrek aan klanten daarentegen wèl.

 

Voor meer informatie raad ik je de volgende bronnen aan:

- calimeromarketing van HL-er Karen Romme

- kapitaalgids van HL-er Nils de Witte

- mijn artikelen over businessplanning en financieringsbronnen hier op HL of op mijn website.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ties,

 

Bedankt voor je antwoord. Ben het overigens niet met je eens. Natuurlijk zijn er proof-of-concept producten aanwezig en zijn er al dingen uitgezet, maar het product maken zonder financiering is simpelweg onmogelijk. Het betreft investeringen van miljoenen.

 

En naast schrijven en denken, doen we meer als dat mijn slaap toelaat. het feit blijft dat er meer tijd benodigd is alsmede mijn volledige aandacht en dat ik dit zonder investering niet kan doen. Ik zou het willen, maar natuurlijk. Heb simpelweg te middelen niet.

 

Ik ben van overtuigd, alsmede iedereen in mijn team, dat we iets fantastisch in handen hebben. Ben dan ook bereid alles wat ik kan te doen. Alleen daar zit zelf investeren helaas niet bij.

 

Je aanpak is een mogelijkheid, maar toch niet de enige?

Link naar reactie
  • 0

Het verschil tussen aanmoedigende reactie en op basis van weinig informatie een te scherpe reactie geven is blijkbaar dun.

 

Mag ik uit je reactie opmaken dat er verstandig is, met minder voorbereiding kapitaal te zoeken of dat we misschien meer moeten focussen om overall pictures als in detail?

 

 

Scherpe reacties zul je ook van potentiële investeerders krijgen, dus wen daar maar aan.

 

Om antwoord op de vraag te geven, kan ik alleen maar aangeven dat ik het gevoel heb (ik heb immers te weinig informatie vanm je gekregen) dat jullie teveel in detail bezig zijn. Een investeerder wil in principe weten wanneer je geld gaat verdienen en hoeveel je gaat verdienen (ROI). Wat Ties al aangaf, gaat het investeerders vooral om de markt, juist omdat starters (zeker die met hoogwaardige technologie) zich vaak met alle details bezighouden en vergeten waar het geld uiteindelijk vandaan moet komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp wat je bedoelt. Toch ben ik van mening dat ik voor mezelf en om een eerlijke inschatting te kunnen maken dieper te moeten gaan. Het betreft een product wat in een enorme markt word ingezet, van MKB tot enterprise en wat voor elke markt een apparte strategy nodig zal hebben.

 

Makkelijke en simpele presentatie zonder details is begrepen.

 

bedankt

Joep

Link naar reactie
  • 0

Ik herken de situatie, zit er zelf ook in. En om nu al 20% van je aandelen te geven voor die 50K is natuurlijk tricky.

 

Zelf vind ik dat Nils het heel mooi omschrijft in de kapitaalgids, over waarde toevoegen aan je bedrijf. Lijkt me absoluut een must dat je de kapitaalgids in ieder geval in handen krijgt.

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat je voor het finaliseren van het ondernemingsplan etc geen investeerder zal vinden. Wat je wel kan proberen is om met jouw adviseurs af te spreken dat zij in ruil voor diensten een belang in jouw onderneming krijgen. Ik kan het niet helemaal inschatten, maar het lijkt erop dat de volgorde misschien niet helemaal goed is. Waarom heb je nu al adviseurs, accountants en advocaten nodig?

 

Mbt de financiering van EUR 1-2 mio: recentelijk heeft het Ministerie van Economische zaken de SBIC faciliteit in het leven geroepen om de equity-gap (seed capital) te verkleinen. Een aantal VC's hebben van EZ geld gekregen om in startende innovatieve ondernemingen te investeren. Maximale bedrag is 800/m per deelneming. Misschien is het verstandig om voor de totale financieringsbehoefte te gaan. In het geval dat een SBIC-faciliteit uitkomt zal een co-investeerder moeten worden gevonden. Dit zal in de regel door de lead-investor worden gedaan. Eventueel kan aan de hand van milestones worden afgesproken wanneer welk bedrag vrijvalt. Aan de hand van deze milestones kan tevens een step-up in de waardering plaatsvinden.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

je moet wel een heeeeeeeel goed plan en pitch hebben om zoveel geld voor productontwikkeling bij elkaar te krijgen.

 

is er geen mogelijkheid een 'leading customer' te vinden, die feietlijk het ontwikkelproces meefinanciert?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

als je met een team een week werkt aan een business idee en je hebt alle relevante gegevens voorhanden dan ligt er een businessplan welke je kunt presenteren aan investeerders.

als dat er na een week nog niet ligt doe je iets niet goed.

teveel details, te veel praten in het team, te weinig focus op je echte business.

als dat plan er na een week ligt dan heb je na twee dagen een goede presentatie. maximaal 20 sheets, 10 minuten met de kern van je plan.

en dat is: hoe ga ik hiermee geld verdienen?

dan is het een kwestie van investeerders langs gaan.

via nebib, schrettlen, abn-amro informal desk, etc etc.

dat kost wel tijd , maar in die tijd kun je ook gewoon een baan nemen naast de bezoeken aan investeerders.

en als je na 10 bezoeken en een half jaar nog geen financier hebt gevonden dan vind je deze nooit.

 

jouw idee om eerst een kleine investeerder te vinden om een grote te vangen is leuk bedacht maar er zijn geen kleine of grote investeerders.

er zijn wel of geen investeerders.

vind je er 1 dan vind je er meer.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.