• 0

Humor in bedrijfsnaam/ ondertitel geaccepteerd?

even wat anders.....: Tot in hoeverre is het geaccepteerd om humor in je bedrijfsnaam of ondertitel te gebruiken? In branches waar artistiek talent wordt gebruik moet dat natuurlijk geen probleem zijn.. ook lijkt het mij dat business to business er niet over zal struikelen, maar als je dienst voor de grootste algemene doelgroep is die je kan bedenken; a la heel nederland van 18 jaar tot 70?

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou er hoe dan ook mijn vingers niet aan willen branden; wat de één grappig vindt vind de ander smakeloos, sommige mensen hebben geen zin in clowns. Een heel subtiel knipoogje dat kan misschien nog maar ik zou als stelregel nemen: niet riskeren.

Humor is namelijk geen wetmatig vastgesteld begrip maar iets dat zeer subjectief is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dienst een doelgroep heeft van _iedereen_ tussen de 18 en 70 jaar heb je een heel ander probleem dan je mogelijke tagline of bedrijfsnaam.

 

Probeer eerst je doelgroep eens nader te specificeren. Zelfs als je wel zo'n enorme onspecifieke doelgroep hebt, is het onwaarschijnlijk dat je ze met dezelfde merknamen en producten gaat benaderen.

 

Ik vind dat humor in een bedrijfsnaam of tagline geen enkel probleem is, zolang het aansluit op je doelgroep. Hoe meer je je onderscheid van potentiele concurrenten, hoe groter je kans van slagen.

 

Er is een redelijk groot bedrijf dat als tagline heeft "Don't be evil". Best humoristisch imho. Zij doen het vrij aardig de laatste jaren. Maar ze communiceren die tagline niet naar de volle breedte van hun (potentiele) klanten. Als je niet weet welk bedrijf het is, zoek er dan eens naar, bij Google ofzo.

Usarchy is mijn weblog over usability en online marketing.

Link naar reactie
  • 0
Er is een redelijk groot bedrijf dat als tagline heeft "Don't be evil".

Volgens mij is dat geen grapje maar juist het soort misleiding waar het kwaad zich schuldig aan maakt ;-)

 

Zo is de eerste hit op die zoekterm:

 

"Google Investor Relations

Our informal corporate motto is "Don't be evil." We Googlers generally relate those words to the way we serve our users – as well we should. ...

 

Dat is net zoiets als dat één van de meest gemonopoliseerde, kapitalistische organisaties die ik ken zich profileert met "KleinZacht"...beter bekend als Microsoft...hoewel Billy-boy z'n leven heeft gebeterd. Ook "investor relations" waarschijnlijk maar soit.

 

@ doelgroep:

leeftijd hoeft geen struikelblok te zijn (w.c.papier heeft ook een tamelijk brede doelgroep), als er maar wel iets anders is waar je je duidelijk op kan richten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In branches waar artistiek talent wordt gebruik moet dat natuurlijk geen probleem zijn..

 

Hmm, dat is wel een heel gemakkelijke veronderstelling. Als het al gebeurd, dan is het vreselijk zorgvuldig uitgekiend, en scherp, met een driedubbele bodem, nooit flauw.

Daarnaast wijst de verkiezing van de grapigste reclame ieder jaar weer uit dat het goed onthouden word,maar zelden het goede merk er aan gekoppeld wordt.

 

Weet jij uit je hoofd voor welk merk dan man blikjes uit de krokodillenvijver schept? Daarnaast is humor in je reclameuitingen wat anders dan in je pay-off of bedrijfsnaam. Die zijn toch veel meer onderdeel van je bedrijf dan een pay-off of reclame-uiting.

 

Mysterie rondom een merknaam vind ik altijd interessanter dan humor.

(ik ben ben....campagne)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er hoe dan ook mijn vingers niet aan willen branden; wat de één grappig vindt vind de ander smakeloos, sommige mensen hebben geen zin in clowns. Een heel subtiel knipoogje dat kan misschien nog maar ik zou als stelregel nemen: niet riskeren.

Humor is namelijk geen wetmatig vastgesteld begrip maar iets dat zeer subjectief is.

 

 

Jep.. moet ook niet meer dan een subtiel knipoogje zijn.

ja sommige hebben idd geen zin in clowns en denken dat wij het minder serieus menen met onze dienst. Anderzijds met een subtiele knipoog erin.. onthouden mensen meestal iets beter en ons daardoor eerder kunnen vinden. Maar het is wel riskant, zoals je zegt.

Link naar reactie
  • 0

 

Hmm, dat is wel een heel gemakkelijke veronderstelling. Als het al gebeurd, dan is het vreselijk zorgvuldig uitgekiend, en scherp, met een driedubbele bodem, nooit flauw.

 

Ahh wil geen reclamebureau's aanvallen door te zeggen dat ze uitgekouwde en flauwe bedrijfsnamen hanteren.

 

Weet jij uit je hoofd voor welk merk dan man blikjes uit de krokodillenvijver schept?

Ben eerlijk.. neej sorry :) achmea? unive? dunno?

 

 

Mysterie rondom een merknaam vind ik altijd interessanter dan humor.

(ik ben ben....campagne)

 

Ja die overstap begin ik ook steeds meer te maken. Is naar mijn mening ook interessanter, zeker op langere termijn.

 

Nonex, bedankt voor je bijdragen. De anderen ook natuurlijk :)

Link naar reactie
  • 0

Uit de draad: moet je bedrijfsnaam de ladingdekken: link

 

In de marketingwereld (vooral de sectie creatieve bureaus) wemelt het van de opmerkelijke namen: een wandeling door de ADformatie levert de volgende op:

 

Bottomliners

TBWA

HorvathSchenk

Het Stormt

LaMarque

Stopkracht

Sellmore

DownUnder

Crossmarks

Parship.nl

Butler Shine Stern & partners

FHV BBDO

Red cell not just film

Doorn & Roos

Lowe

Open communicatie

Anomaly

Hart voor de zaak

RapidSugar

Imagro

Bookmark

 

Een snelle telling levert op:

combinatie namen/achternamen: 3

afkorting: 2

kekke naam in het engels, zonder verwijzing naar activiteiten: 9

kekke naam in het nederlands zonder verwijzing: 2

kekke naam met verwijzing: 5

 

Een leuke naam is aardig ('red cell not just film' blijft wel hangen) maar een goede naam die de lading dekt trekt mij meer als ik het bedrijf zelf niet ken (Sellmore is een geniaal voorbeeld). Downunder of bookmark zegt me niet zoveel over het bedrijf erachter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Probeer eerst je doelgroep eens nader te specificeren. Zelfs als je wel zo'n enorme onspecifieke doelgroep hebt, is het onwaarschijnlijk dat je ze met dezelfde merknamen en producten gaat benaderen.

 

Hoe meer je je onderscheid van potentiele concurrenten, hoe groter je kans van slagen.

Doelgroepomschrijving is voor mij geen probleem; zit in het 3e leerjaar SBRM

Met alle respect; als ik namelijk teveel vertel, hoef ik het niet eens meer uit te gaan voeren. Mijn doelgroep heb ik in mn plan zeer duidelijk gespecificeerd, maar komt in grote lijnen overeen als ik in eerste instantie al heb gezegt:) dus: 18 tot 70, afkomstig uit alle lagen van de bevolking, ongeschoold tot geschoold.. etc. wanneer ik de laatste achtergehouden doelgroepspecificatie meereken, dan wordt het totaal verminderd tot mensen 2,5 miljoen Nederlanders.

 

Maar ik denk achteraf gezien, aangezien mijn doelgroep zo lomp groot is, dat ik mij niet moet wagen aan 'humoristisch getinte' bedrijfnaam. Hoe leuk ik het ook zou vinden, humor is subjectief zoals Annedien Hoen al aangaf en dus riskant.

 

Bedankt voor je reactie Ruben.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met Annedien. Een humoristische advertentie is prima, een humoristische actie is ook prima, maar de naam van je bedrijf is te kwetsbaar. Met een humoristische naam loop je grote kans om als bedrijf niet serieus te worden genomen. Denk 's aan een groot serieus bedrijf, denk aan de humoristische naam die je in je hoofd hebt en verzin dan een analoge humoristische naam voor dat bedrijf. Hoe voelt dat?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Voor de eigenlijke bedrijfsnaam zou ik er niet aan beginnen, zoiets is erg moeilijk te veranderen als je er ooit spijt van krijgt.

 

Voor een motto of tagline kan het soms wel, maar het is iets voor een specifieke doelgroep (een die je gevoel voor humor deelt). Bovendien zijn er sowieso veel business waarbij je je er eigenlijk nooit aan kunt wagen... een notaris, advocaat of financiele instelling met 'humor' zal weinig klanten trekken denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Voor de eigenlijke bedrijfsnaam zou ik er niet aan beginnen, zoiets is erg moeilijk te veranderen als je er ooit spijt van krijgt.

 

Voor een motto of tagline kan het soms wel, maar het is iets voor een specifieke doelgroep (een die je gevoel voor humor deelt). Bovendien zijn er sowieso veel business waarbij je je er eigenlijk nooit aan kunt wagen... een notaris, advocaat of financiele instelling met 'humor' zal weinig klanten trekken denk ik.

 

Notariskantoor "De Slappe Lach" ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.