• 0

Eén focus of meerdere focal points?

Graag wil ik even kort reageren over de onliner van vandaag.

 

"Focus, focus en nog eens focus. Anders wordt het niks met dat bedrijf

 

Nils de Witte"

 

Voor veel bedrijven is het belangrijk focus te houden, toch ben ik van mening dat je focus niet als uitgangspunt moet nemen. Eerder is het wellicht verstandig een aantal focal points in je markt te bepalen en vanuit daar verder te plannen.

 

Mijn inziens hebben veel bedrijven een te scherpe focus, waardoor men het beeld op de totale markt verliest.

 

[titel geredigeerd - mod]

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben al vele jaren ondernemer en als ik me nu vergelijk met vele jaren terug dan dacht ik dat ik focus had in het verleden maar niets bleek minder waar. Door de samenwerking met onze informal is me nog duidelijker geworden wat focus is en waarom het zonder niet lukt. Wil je echt iets kunnen betekenen in een markt dan moet je de hoed en de rand kennen. Je moet met je markt opstaan en naar bed gaan en dat lukt simpel weg niet als je je op teveel markten richt. Natuurlijk kun je in een volgende fase je markten uitbreiden, maar in de aanvangsfase zul je moeten kiezen en100% focus moeten hebben. Als je met mijn informal praat en je zou vragen naar de drie redenen voor zijn succes zou hij zeggen: focus, focus en nog een focus. Dus in deze denk ik absoluut dat Nils een punt heeft.

"Maar je begrijpt het pas als je het doorhebt"

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

Ben sinds januari -na maandenvoorbereiding- bezig met het opstarten van 2 bedrijven en merk dat Focus echt belangrijk is en ik moet kiezen want anders doe je beide niet goed of werk je jezelf voorbij met als resultaat dat je beiden niet goed doet. Ik weet overigens ook waar mijn keuze op gaat vallen en daarmee zet ik een van de bedrijven op een heel laag pitje.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, ik zie veel ondernemers er meerdere bedrijven op na houden en noemen dat dan risicospreiding. Natuurlijk als gevestigde ondernemers ja, maar als starter, gebrek aan focus. Voorbeeld: Duncan stutterheim, ID&T

Succes dus opstarten blad, kroegen, radiozender etc. Gevolg: veel verlies en uiteindelijk terug bij af, wederom focus op dancefestiviteiten.

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0
Annedien

De beweging van een logisch (betr. hebbend op de logica) naar een conceptueel tijdperk: is die zichbaar, merkbaar voor ondernemers?

Van melodie naar symphonie. Metaforen, empathie, betekenis.

Is dat herkenbaar?

 

Ik merk een soort driedimensionale hyperfocus bij me. Loslaten, Liefde in het kwadraat en Actie=Reactie

 

Bedoel je dat?

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, ik zie veel ondernemers er meerdere bedrijven op na houden en noemen dat dan risicospreiding. Natuurlijk als gevestigde ondernemers ja, maar als starter, gebrek aan focus. Voorbeeld: Duncan stutterheim, ID&T

Succes dus opstarten blad, kroegen, radiozender etc. Gevolg: veel verlies en uiteindelijk terug bij af, wederom focus op dancefestiviteiten.

 

En toch is het niet altijd calculeerbaar of iets, wat binnen je focus valt of lijkt te vallen een succes wordt. ID&T had succes met feesten, cd's en merchandise, het blad en de radiozender weer niet. Google verbreed ook zijn spectrum met producten die tegen het oorspronkelijke concept aanliggen, maar GoogleEarth is toch niet dezelfde techniek of niche als de Google zoekmachine.

 

In de speech van Larry Page heeft hij het ook over: 70 % van het personeel hpoud zich bezig met wat Google al doet (zoekmachine en advertising), 20 % op onderwerpen gerelateerd aan die 70%, en 10% pioniert een beetje). Die 10 % is bewust een kleine groep, die werkt aan een innovatie. Totdat er een aanleiding is voor een concreet product wordt de groep klein gehouden om de innovatiekracht te waarborgen.

 

De architecten Future Systems uit London hebben ook zo'n soort verhouding: ze streven naar 50% werken in opdracht, en 50 % studies en onderzoek op eigen initiatief. In die onderzoeksprojecten ontwikkelen ze nieuwe visies, en nieuwe technieken. En die zorgen weer voor een reputatie waardoor ze gevraagd worden voro complexe opdrachten. Toch nemen ze minder opdrachten aan dan ze aangeboden wordt: die 50/50 moet in balans blijven: en ze willen niet groter groeien: dan verdwijnt een deel van de supervisie en persoonlijke betrokkenheid van de directeuren bij alle projecten.

 

OMA (Office for Metropolitan Architecture) kent ook zijn onderzoekspoot in de vorm van AMO. Hier is de organisatie steeds groter geworden, en kent inmiddels meerder filialen over de gehele wereld. Wel is te zien dat de management-tussenlaag de afgelopen zeven jaar verdubbeld is, terwijl de directeur al op enige afstand stond van sommige projecten. De grootte van de organisatie heeft voornamelijk te maken met de uitvoering van projecten (de 70 %), AMO kan gezien worden als de overige 30 %.

 

Die kleinschaligheid rondom innovatie en onderzoek blijkt belangrijk te zijn: te grootschalig en de innovatiekracht neemt af. Daarom ontstaan de meeste innovaties ook blij kleine ingenieursbureaus, die hun techniek verkopen aan de echte grote (als DHV, Boskalis en Arcadis).

 

Ook het voorbeeld van Palm, waarbij Handpsring (met hetzelfde team dat Palm grootgebracht heeft) opnieuw de innovatiekracht laat zien, en wederom de techniek van de Handspring Treo aan Palm verkoopt.

 

Ergo: blijf klein denken, om groot te kunnen handelen!

Link naar reactie
  • 0

Annedien

De beweging van een logisch (betr. hebbend op de logica) naar een conceptueel tijdperk: is die zichbaar, merkbaar voor ondernemers?

Van melodie naar symphonie. Metaforen, empathie, betekenis.

Is dat herkenbaar?

 

Ik merk een soort driedimensionale hyperfocus bij me. Loslaten, Liefde in het kwadraat en Actie=Reactie

 

 

Interessant!

Kan je daar iets meer over vertellen, hoe zich dat vertaalt naar jouw dagelijks bestaan?

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant!

Kan je daar iets meer over vertellen, hoe zich dat vertaalt naar jouw dagelijks bestaan?

 

Ehm deze gedachte is niet helemaal van mezelf, weet alleen niet meer hoe ik er aan kom. En volgens mij waren er nog wat elementen. Ik heb in ieder geval onderstand onthouden en probeer me daar aan vast te houden. Lukt me ook niet altijd overigens:-)

 

Loslaten:

Om je ergens op te kunnen focussen zul je andere zaken, projecten en soms ook in relationele sferen moeten kunnen los laten. Je kunt immers niet twee dingen tegelijk doen. Wel na elkaar. Iets loslaten is lastig, maar makkelijker dan dat je met man en macht op iets proberen te concentreren terwijl andere zaken je ook bezig houden. Komt soms misschien wat onverantwoordelijk en nonchalant over, maar als je eenmaal dingen snel kunt loslaten kun je ook snel concentreren op andere zaken. Van luier verschonen en 3 seconden later denken over een businessplan bijvoorbeeld. Ga beide niet gelijktijdig doen :-)

 

 

Liefde in het kwadraat.

Als je dan iets doet probeer het op een zekere manier met liefde te doen. Net zoals ik deze post vol overgave aandacht geef en met jullie iets wil delen, ondanks dat er heel wat andere acties en dokumenten op mij liggen te wachten. Alles wat je vol overgave en met liefde doet, komt over het algemen in het kwadraat terug.

 

 

Actie=Reactie

Alles wat je doet kun je op dezelfde manier terug verwachten. Soms acteer je wel eens niet helemaal juist, irriteer je mensen of juist niet. Hoe dan ook een actie geeft altijd vroeg of laat een soort gelijke reactie. Bij geen actie...ook geen reactie. Als je dus een bepaalde reactie wilt, is het handig om een soort gelijke actie te doen. Heel praktisch:

- Buurman zwaait pas terug als jij ook zwaait.

- Opdrachten krijg je als je andere ook opdrachten geeft.

- Iemand gaat jou echt niet zomaar bellen, als jij ook niet belt.

 

En nou moet ik dit loslaten, want ik wil vol overgave alle details in een offerte programma zien te krijgen.

 

Doei,

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Focussen ???

 

Tijdmanagement ????

prioriteiten stellen ????

Matrixje van de Boston Consulting Group ???

 

Wanneer je slechts op 1 konijn jaagt en je raakt hem ook nog, maar het konijn is niet gezond, dus niet voedzaam ...... Wat eten we dan die dag ???

 

Wanneer je dus met 1 product/dienst op 1 markt (misschien zelfs wel maar 1 klant) bezig bent, maakt je dat vrij kwetsbaar.

 

Focus in de zin van doe 1 ding tegelijkertijd en doe dat ene ding met je al je energie en passie, daar ga ik een heel eind in mee.

 

De ontwikkeling richting perifeer sluit ik me direct bij aan, ik zie met name kansen in de "beleveniseconomie", we hebben alles al, alle materie, alle kennis is voorhanden , het spirituele hebben we de laatste jaren ook al ontdekt (Reiki etc. is in feite terug naar de kerk etc.), ik verwacht dat we nu weer zo ver zijn dat we dingen willen meemaken, ondergaan .....

 

Gr. Ard

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Focussen is een modewoord wat ik ook hanteer. Het heeft meerdere betekenissen (is niet eng gedefinieerd) Bijgevolg zal een stelling 1 focus/meerdere focal points zo nu en dan minder heldere statements als reactie krijgen.

 

Mijn conclusie is:

soms ben ik voorstander van 1 focus ...

soms tegen ....

 

Het hangt van de definitie af ....

 

Groeten Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Een grappig voorbeeld overigens:

 

Chefkok Gordon Ramsay gaat in één of ander programma dat op zaterdagavond uitgezonden wordt, langs verschillende restaurants die niet goed lopen. Hij vertelt ze op buitengewoon vriendelijke wijze wat er anders kan en moet. En dat is leuk om te zien.

 

Wat mij opviel aan veel van die restaurants is dat ze een menukaart hebben met een waslijst aan verschillende gerechten. Dat vergt veel tijd qua omschakelen van de koks en een enorme voorraad met allerlei verschillende ingredienten. De koks die daar werken zijn vaak net te matig en kunnen zeker niet alle gerechten even goed klaarmaken. Bij al die restaurants schrapte Ramsay meer dan de helft van de menukaart een zorgde dat er gerechten opstonden die kok tot in zijn puntjes beheerste. Kortom weg met alle matige gerechten en alleen echte specialiteiten overhouden. Nu weet ik niet of dit altijd resultaat levert, maar bij de restaurants in het programma wel :)

 

Een beetje focussen dus :)

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Chefkok Gordon Ramsay gaat in één of ander programma dat op zaterdagavond uitgezonden wordt, langs verschillende restaurants die niet goed lopen.

 

Een érg leerzaam programma, voor alle soorten ondernemers trouwens. Vanavond (= dinsdagavond) om 21.30 ook weer op TV.

 

Kijk, ik leer hier in 1 dag en netwerken en goede programma's vinden.

 

Is dat nou perifeer? ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.