Geplaatst: 16 maart 200619 j Bol 39 berichten 4 Trofeeën 1 Reputatie Ik heb een aantal werkzaamheden gekregen via een derde. :D Voordat ik met deze werkzaamheden begon, hebben we duidelijk afgesproken dat deze derde een commissie zou krijgen. Dit verloopt goed, maar om door deze derde een factuur te laten schrijven is het vrij omslachtig. Ik bepaal wat voor een commissie ik overmaak. Is het mogelijk om zelf een soort van commissie factuur te schrijven naar deze derde, Zodat mijn boekhouding weer kloppend is? Groet Paul
Geplaatst: 16 maart 200619 j Trabjo 66 berichten 6 Trofeeën 0 Reputatie doe deze 'derde' een opgave (geen factuur) van het vastgestelde commissie bedrag met het verzoek hem/haar jouw hiervoor een factuur te sturen welke jij vervolgens aan deze 'derde' zal uitbetalen.
Geplaatst: 16 maart 200619 j Nils de Witte 7.8k berichten 8 Trofeeën 146 Reputatie Op 16-3-2006 om 17:54, Bol zei: Ik heb een aantal werkzaamheden gekregen via een derde. :D Voordat ik met deze werkzaamheden begon, hebben we duidelijk afgesproken dat deze derde een commissie zou krijgen. Dit verloopt goed, maar om door deze derde een factuur te laten schrijven is het vrij omslachtig. Ik bepaal wat voor een commissie ik overmaak. Is het mogelijk om zelf een soort van commissie factuur te schrijven naar deze derde, Zodat mijn boekhouding weer kloppend is? Groet Paul De enige wettelijke methode methode is: jij bepaald de hoogte van de commissie, je stuurt de ontvanger een briefje dat hij recht heeft op € xx.oo en laat deze daarvoor een factuur sturen. Dat is op zich niet erg omslachtig Als de ontvanger van de commissie geen factuur kan of wil sturen, dan is deze hiertoe waarschijnlijk niet gerechtigd en dus ook niet gerechtigd het geld "zomaar" te ontvangen. Dan zou ik het ook niet betalen. Grote kans dat het strafbaar is (omkoping) Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance
Geplaatst: 17 maart 200619 j Bramovic 12 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Even inhakend op voorgaande vraag zit ik een vergelijkbare situatie, alleen ik zit aan de andere kant. Ik lever klanten aan mijn partner en ik krijg x procent van de omzet. Echter (anders dan in Bol's situatie), in mijn specifieke geval ontving ik het totale bedrag x op mijn rekening en geef schrijf ik het bedrag x minus mijn commissie over naar mijn partner. Moet ik in dat geval ook mijn partner een factuur sturen?
Geplaatst: 18 maart 200619 j MarkScholten 174 berichten 8 Trofeeën 0 Reputatie Jij moet een bedrijf hebben dat de klanten een factuur stuurt (inclusief alles) en jouw "partner" moet jouw een factuur sturen voor het bedrag dat jij moet overboeken. Met vriendelijke groet, Mark Scholten
Geplaatst: 19 maart 200619 j Nils de Witte 7.8k berichten 8 Trofeeën 146 Reputatie Op 18-3-2006 om 15:25, StreamService zei: Jij moet een bedrijf hebben dat de klanten een factuur stuurt (inclusief alles) en jouw "partner" moet jouw een factuur sturen voor het bedrag dat jij moet overboeken. Of hij moet een aandeel in je bedrijf hebben en salaris of divident ontvangen. Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance
Geplaatst: 20 maart 200619 j Bol 39 berichten 4 Trofeeën 1 Reputatie Auteur En als er een credit nota gestuurd wordt naar de derde, met als omschrijving "commissie klant x"?
Geplaatst: 21 maart 200619 j Peter (Simpll Solutions) 16 berichten 2 Trofeeën 0 Reputatie Bij de belastingdienst kennen ze de aangifte: "Opgaven uitbetaalde bedragen aan derden". Heb de regelgeving hieromheen nog niet kunnen terugvinden, maar er zijn dus oplossingen voor.
Geplaatst: 16 april 201015 j John_N 33 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Vanaf jan 2010 zijn de BTW regels ietwat aangepast m.b.t. levering van diensten in de EU. Wat is de case: Ondernemer A (NL) levert aan ondernemer B in FR een produkt. De commissioniair C in Frankrijk krijgt 5% commissie over de omzet aan B wanneer ondernemer B heeft betaald. Wat zijn de gevolgen voor de BTW? (incl ICL) Wie moet de commissienota maken? - Ondernemer A via creditnota hoe dan verantwoorden bij de BTW aangifte - Commissioniair C met nota + BTW nummer? Of zou het kunnen zijn dat in geheel EU de diensten van een commissioniair zijn vrijgesteld en dus helemaal geen BTW van toepassing is? Wie kan me verder helpen? Alvast bedankt John
Geplaatst: 16 april 201015 j John Kode 1.1k berichten 8 Trofeeën 114 Reputatie Hi John N, de combinatie 'levering van diensten' kan voor verwarring zorgen, omdat leveringen en diensten fiscaal verschillend behandeld worden. Handiger is het te spreken over het 'verrichten van leveringen' en het 'verrichten van diensten'. Dan je vraag: Fransman C verricht een dienst aan NL-A en krijgt daarvoor commissie. C verricht daarmee een belaste dienst. Echter op grond van de Wet vindt de dienst in NL plaats en dient C BTW aan te geven. Die BTW verlegt C echter aan A. C stuurt dus een factuur zonder BTW/TVA aan A en meldt daarop 'BTW verlegd'. Op de factuur moeten naast de normale vereisten zowel het BTW-identificatienummer van C als dat van A staan en C moet checken bij de Franse fiscus of hier http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=NL, of dat nummer van A juist is. A geeft de BTW over de dienst op z'n NL-BTW-aangifte aan en trekt 't als voorbelasting weer af (gesteld dat het om belaste prestaties gaat). C zet de omzet op z'n Franse aangifte als 'dienst aan EU-ondernemer', waarbij C geen TVA op de aangifte zet (want verlegd). Oh en A levert intracommunautair aan B en verlegt de BTW aan B. Zowel de verrichter van de dienst als de verrichter van de levering moet apart van z'n BTW-aangifte, listen. Duidelijk? Anders hoor ik 't wel. groet, John K.
Geplaatst: 17 april 201015 j John_N 33 berichten 4 Trofeeën 0 Reputatie Hallo John K, Bedankt voor je reactie. Dus: diensten van een commissioniair zijn niet van BTW vrijgesteld En, Een creditnota maken door ondernemer A is geen optie. Stel C is geen ondernemer, heeft geen BTW nummer in Frankrijk. Wat dan?
Bol
Ik heb een aantal werkzaamheden gekregen via een derde. :D
Voordat ik met deze werkzaamheden begon, hebben we duidelijk afgesproken dat deze derde een commissie zou krijgen.
Dit verloopt goed, maar om door deze derde een factuur te laten schrijven is het vrij omslachtig.
Ik bepaal wat voor een commissie ik overmaak.
Is het mogelijk om zelf een soort van commissie factuur te schrijven naar deze derde, Zodat mijn boekhouding weer kloppend is?
Groet Paul