Wat wordt “the next big thing”? In welke sector gaan ondernemers en investeerders de komen 10 jaar de meeste lol beleven? Welke branche verdient de titel “Hot Industry 2016”. Waar letten we op: marktgroei, winstpotentie, schaalbaarheid, concurrentiedruk, urgentie, kortom de indicatoren uit de toetsing “economisch perspectief”.
Wat vinden we van de “Gaming Industrie”? Volgens het Innovatieplatform en diverse overheidsinstanties is Gaming helemaal HOT. Hier in huis hebben we ook een geweldige gaming fan. Zelf ben ik niet overtuigd. Gaming is leuk, maar om nou te zeggen HOT…. Ik weet het niet.
Niks ten nadele van de ondernemers, technici en creatieven uit de Gaming scene in Nederland, zij weten ons land op te stuwen tot een wereldmacht op gaming gebied. De eerste exits hebben ook al plaats gevonden (Zylom). Hoera bravo. Waarom dan toch die scepsis? Eigenlijk maar om twee redenen, schaalbaarheid en concurrentiedruk.
Ik denk dat de sector goed kan groeien en dat er heel wat ondernemers en werknemers een lekkere boterham zullen verdienen. Ik denk zelfs dat we internationaal een deuntje mee zullen blazen, maar een klapper? … De branche mist de fundamentele aspecten om echte klappers op te leveren.
De productie van games is erg arbeidsintensief. Je hebt een enorme hoeveelheid mensen nodig om een game te maken. Er is een sterke relatie tussen de inzet en de kwaliteit (omzet). Het lijkt wat dat betreft wel op de schoonmaak branche. Daar zijn ook bedrijven die het heel leuk doen. Sommigen verdienen goed geld, maar de schaalbaarheid is beperkt. Waar de expertise uit de gaming industrie toegepast wordt op stimulatoren, blijkt dat er voor ieder systeem slechts enkele afnemers zijn. Dat maakt de systemen bijna tot maatwerk, met een directe relatie tussen inzet en omzet.
Daarnaast is het lastig een concurrentieel voordeel te behalen. Een hit krijgt heel snel navolging. Ook de marketing speelt een grote rol. Daarmee is de branche te vergelijken met de traditionele entertainment industrie, die bijzonder kapitaalsintensief is en leuke rendementen kan opleveren, maar snel gedomineerd zal worden door “grote spelers”. Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik denk niet dat de gaming Industrie “the next big thing” is. Wie overtuigd mij van het tegendeel?
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nils de Witte
Nils de Witte
Wat wordt “the next big thing”? In welke sector gaan ondernemers en investeerders de komen 10 jaar de meeste lol beleven? Welke branche verdient de titel “Hot Industry 2016”. Waar letten we op: marktgroei, winstpotentie, schaalbaarheid, concurrentiedruk, urgentie, kortom de indicatoren uit de toetsing “economisch perspectief”.
Wat vinden we van de “Gaming Industrie”? Volgens het Innovatieplatform en diverse overheidsinstanties is Gaming helemaal HOT. Hier in huis hebben we ook een geweldige gaming fan. Zelf ben ik niet overtuigd. Gaming is leuk, maar om nou te zeggen HOT…. Ik weet het niet.
Niks ten nadele van de ondernemers, technici en creatieven uit de Gaming scene in Nederland, zij weten ons land op te stuwen tot een wereldmacht op gaming gebied. De eerste exits hebben ook al plaats gevonden (Zylom). Hoera bravo. Waarom dan toch die scepsis? Eigenlijk maar om twee redenen, schaalbaarheid en concurrentiedruk.
Ik denk dat de sector goed kan groeien en dat er heel wat ondernemers en werknemers een lekkere boterham zullen verdienen. Ik denk zelfs dat we internationaal een deuntje mee zullen blazen, maar een klapper? … De branche mist de fundamentele aspecten om echte klappers op te leveren.
De productie van games is erg arbeidsintensief. Je hebt een enorme hoeveelheid mensen nodig om een game te maken. Er is een sterke relatie tussen de inzet en de kwaliteit (omzet). Het lijkt wat dat betreft wel op de schoonmaak branche. Daar zijn ook bedrijven die het heel leuk doen. Sommigen verdienen goed geld, maar de schaalbaarheid is beperkt. Waar de expertise uit de gaming industrie toegepast wordt op stimulatoren, blijkt dat er voor ieder systeem slechts enkele afnemers zijn. Dat maakt de systemen bijna tot maatwerk, met een directe relatie tussen inzet en omzet.
Daarnaast is het lastig een concurrentieel voordeel te behalen. Een hit krijgt heel snel navolging. Ook de marketing speelt een grote rol. Daarmee is de branche te vergelijken met de traditionele entertainment industrie, die bijzonder kapitaalsintensief is en leuke rendementen kan opleveren, maar snel gedomineerd zal worden door “grote spelers”. Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik denk niet dat de gaming Industrie “the next big thing” is. Wie overtuigd mij van het tegendeel?
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8895-hot-or-not-gaming/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag