• 0

Tijdstip starten onderneming

Ik zit momenteel in de oprichtingsfase van een (kleine) onderneming.

Ik ga deze onderneming runnen naast een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheids-uitkering. Op dit moment ben ik officieel nog in loondienst (tot aug.) en ben van plan ergens in het najaar te starten.

 

Zijn er fiscale redenen te bedenken om de start van de onderneming met bijv. 1 of 2 maanden te verplaatsen naar het nieuwe jaar toe?

Bijv. omdat ik door slechts 1 mnd zelfstandig ondernemer te zijn in 2006 een heel jaar als starter wegggooi..

 

2006 gaat voor mij denk ik in ieder geval een lastige aangifte worden... :)

 

Gr, Brenny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kosten als de KVK gaan per kalenderjaar... Dus op zich is het niet zo'n héél slecht idee om even een maand te wachten. :)

Maar ik meen me te herinneren, dat de 'startdatum' van een bedrijf hier vaker is besproken. Eén en ander hangt bijvoorbeeld ook af van je branche. Even de zoekfunctie gebruiken dus.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit momenteel in de oprichtingsfase van een (kleine) onderneming.

Ik ga deze onderneming runnen naast een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheids-uitkering. Op dit moment ben ik officieel nog in loondienst (tot aug.) en ben van plan ergens in het najaar te starten.

 

Zijn er fiscale redenen te bedenken om de start van de onderneming met bijv. 1 of 2 maanden te verplaatsen naar het nieuwe jaar toe?

Bijv. omdat ik door slechts 1 mnd zelfstandig ondernemer te zijn in 2006 een heel jaar als starter wegggooi..

 

2006 gaat voor mij denk ik in ieder geval een lastige aangifte worden... :)

 

Gr, Brenny

Waarschijnlijk bedoel je het recht op de zg. zelfstandige aftrek (en indien je hier aan voldoet mogelijk drie jaar startersaftrek) op fiscaal gebied.

Om hier aan te voldoen dien je op jaarbasis min. 1225 uur in je onderneming werkzaam te zijn.(dus over de periode 0101/3112)

Dit wordt op jaarbasis niet herberekend, dus zou je b.v. op 01 december starten dan blijft toch de eis om 1225 uur werkzaam te zijn overeind en heb je dus de onmogelijke situatie dat je dit nooit in een maand kunt realiseren.

Verstandig is als starter om deze uren te registeren in b.v. een agenda met Datum, aanvangstijd, omschrijving werkzaamheden en eindtijd.

Ik weet, het is wat werk, maar het kan achteraf het verschil uitmaken tussen kunnen bewijzen dat je recht hebt op deze fiscale ondernemersfaciliteiten, vergeet niet dat er bij de belastingdienst sprake is van omgekeerde bewijslast, niet de belastingdienst moet bewijzen dat het recht op deze aftrekken bestaat maar de ondernemer zelf.

 

Succes met je onderneming.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Brenny,

 

iedere situatie is persoonlijk en moet dus ook individueel bekeken worden.

 

Wanneer ik jou verhaal zo lees proef ik dat je naast je arbeidsongeschiktheidsuitkering waarschijnlijk ook te maken krijgt met een WW uitkering.

 

Afhankelijk van jouw eigen situatie zul je dus een tactiek moeten bepalen.

 

Om op jouw vraag echt een goed antwoord te kunnen geven heb ik meer info nodig.

 

 

 

Groeten Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ard,

 

Sorry voor de late reactie (vakantietijd).

 

Ik krijg een volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering, dus geen WW.

Qua belastbaarheid heb ik een urenbeperking gekregen van 50%, financieel vertaald zich dat in mijn geval naar een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100%.

 

Groeten,

Brenny

Link naar reactie
  • 0

Hallo Brenny,

 

We hebben het inderdaad op dit forum al eerder gehad over de beste startdatum.

 

Om mee te kunnen denken of het voor jou verstandig is nog in 2006 te starten of je officiële start uit te stellen tot 2-1-2007, hebben we wat meer informatie nodig.

 

Om te beginnen antwoord op de volgende vragen:

- Wat voor soort bedrijf wil je oprichten? Kun je dat ongeveer beschrijven?

- Hoeveel uur per week wil/kun je ongeveer in je bedrijf gaan werken? Bij de start en over 3-5 jaar.

- Zijn er investeringen nodig voor je bedrijf? Zo ja, hoeveel geld denk je voor/bij de start uit te geven?

 

Wellicht dat er nog meer vragen komen, maar dit lijken mij belangrijkste om met je mee te kunnen denken of 2006 een 'lastige' aangifte voor je zal brengen (of dat je dat feest beter kunt uitstellen tot 2007).

 

Met vriendelijke groet,

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zit momenteel in de oprichtingsfase van een (kleine) onderneming.

Ik ga deze onderneming runnen naast een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheids-uitkering. Op dit moment ben ik officieel nog in loondienst (tot aug.) en ben van plan ergens in het najaar te starten.

 

Zijn er fiscale redenen te bedenken om de start van de onderneming met bijv. 1 of 2 maanden te verplaatsen naar het nieuwe jaar toe?

Bijv. omdat ik door slechts 1 mnd zelfstandig ondernemer te zijn in 2006 een heel jaar als starter wegggooi..

 

2006 gaat voor mij denk ik in ieder geval een lastige aangifte worden... :)

 

Gr, Brenny

 

Ik heb ooit dezelfde vraag gesteld op dit forum en mij er eigenlijk er een beetje te druk over gemaakt.

Resultaat op 3 januari j.l naar de Kvk (was zo gepiept) en naar de belastingdienst met de aanvraag BTW. Op het BTW nummer heb ik ongeveer 8 weken moeten wachten,dus dat viel niet mee als je leveranciers aan het zoeken bent. Het eerste wat ze vragen is een Kvknummer en Btw nr.

Dus eigenlijk loop ik twee maanden achter. Maar er is genoeg te doen......

Fiscaal gezien ja beter een schone lei in een nieuw jaar.En als starter is de belastingdienst ook niet zo aardig. Als je niet flink investeert beschouwen ze je zomaar als "hobby ondernemer" .

 

In ieder geval succes. Achteraf gezien valt het starten best wel mee.

 

Greoten

 

Wakka

Link naar reactie
  • 0

En als starter is de belastingdienst ook niet zo aardig. Als je niet flink investeert beschouwen ze je zomaar als "hobby ondernemer" .

 

Ben ik niet helemaal met je eens. De Belastingdienst is een heleboel, maar je beschouwen als "hobby ondernemer" heeft niets te maken met het bedrag aan investeringen.

 

Een hobby ondernemer ben je voor de belasting alleen als je niet genoeg uren maakt om aan het criterium van 1225 uur per jaar te voldoen.

 

Als je daar wel aan voldoet heb je recht op alle fiscale "voordelen" waar een starter recht op heeft.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

En als starter is de belastingdienst ook niet zo aardig. Als je niet flink investeert beschouwen ze je zomaar als "hobby ondernemer" .

 

Ben ik niet helemaal met je eens. De Belastingdienst is een heleboel, maar je beschouwen als "hobby ondernemer" heeft niets te maken met het bedrag aan investeringen.

 

Een hobby ondernemer ben je voor de belasting alleen als je niet genoeg uren maakt om aan het criterium van 1225 uur per jaar te voldoen.

 

Als je daar wel aan voldoet heb je recht op alle fiscale "voordelen" waar een starter recht op heeft.

 

 

 

Dat van die 1225 uur dat is ok, maar daarnaast kan de belastingdienst, wegens onvoldoende investering je uitsluiten van de fiscale voordelen. Wel moet ik erbij vermelden dat voor een puur dienstverlenend bedrijf de investeringen meestal lager zullen zijn.

 

De beoordelingscriteria voor de bepaling van het ondernemerschap zijn o.a:

duurzame organisatie van kapitaal en arbeid, deelname aan economisch verkeer,reele winstverwachting,aantal opdrachtgevers, bruto baten, tijd en omvang activiteiten enz enz......

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik denk dat ik deze ochtend een beetje kort door de bocht ben gegaan (zal wel weer geen nachtrust hebben gehad ofzo)

 

@ martijn, de link is mij bekend, maar de belastingdienst zal je niet afrekenen op ondernemerschap over het eerste jaar, tenzij dit een structureel karakter dreigt te krijgen (dan wordt dat bijverdiensten). Zo kan je voor de belastingdienst wel ondernemer zijn voor de BTW en voor de IB niet.

 

Maar als je als ondernemer kan aantonen dat er toekomst in de onderneming zit (aan de hand van genoemde criteria), en je voldoet aan het urencriterium zullen ze niet meteen met een botte bijl gaan hakken (dat willen ze wel, maar daar valt best over te praten). ;)

 

@ Wakka: Ben ik helemaal met je eens, echter als een startende ondernemer niet aan deze kriteria voldoet, ben je dan ook niet gewoon een hobby ondernemer ???

 

Als je aan het urencriterium voldoet, je minimaal 3 maar liever meer opdrachtgevers hebt, je een gezonde winstverwachting hebt (dus winst in overeenstemming met het aantal geinvesteerde uren), dan heb je wel een rare inspecteur gehad om je als hobby ondernemer te zien

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik denk dat ik deze ochtend een beetje kort door de bocht ben gegaan (zal wel weer geen nachtrust hebben gehad ofzo)

 

@ martijn, de link is mij bekend, maar de belastingdienst zal je niet afrekenen op ondernemerschap over het eerste jaar, tenzij dit een structureel karakter dreigt te krijgen (dan wordt dat bijverdiensten). Zo kan je voor de belastingdienst wel ondernemer zijn voor de BTW en voor de IB niet.

 

Maar als je als ondernemer kan aantonen dat er toekomst in de onderneming zit (aan de hand van genoemde criteria), en je voldoet aan het urencriterium zullen ze niet meteen met een botte bijl gaan hakken (dat willen ze wel, maar daar valt best over te praten). ;)

 

@ Wakka: Ben ik helemaal met je eens, echter als een startende ondernemer niet aan deze kriteria voldoet, ben je dan ook niet gewoon een hobby ondernemer ???

 

Als je aan het urencriterium voldoet, je minimaal 3 maar liever meer opdrachtgevers hebt, je een gezonde winstverwachting hebt (dus winst in overeenstemming met het aantal geinvesteerde uren), dan heb je wel een rare inspecteur gehad om je als hobby ondernemer te zien

 

Op basis van de gegevens startende onderneming werd er vooraf afgeserveerd ,terwijl o.a. 15 opdrachtgevers, omzet 15.000 euro... dus overal ruime marge genomen,dus de drie opdrachtgevers komen uit een boekje....... inspecteur kwam uit Leeuwarden, dus je weet maar nooit.....(misschien ook onvoldoende nachtrust? (geintje)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik denk dat ik deze ochtend een beetje kort door de bocht ben gegaan (zal wel weer geen nachtrust hebben gehad ofzo)

 

@ martijn, de link is mij bekend, maar de belastingdienst zal je niet afrekenen op ondernemerschap over het eerste jaar, tenzij dit een structureel karakter dreigt te krijgen (dan wordt dat bijverdiensten). Zo kan je voor de belastingdienst wel ondernemer zijn voor de BTW en voor de IB niet.

 

Maar als je als ondernemer kan aantonen dat er toekomst in de onderneming zit (aan de hand van genoemde criteria), en je voldoet aan het urencriterium zullen ze niet meteen met een botte bijl gaan hakken (dat willen ze wel, maar daar valt best over te praten). ;)

 

@ Wakka: Ben ik helemaal met je eens, echter als een startende ondernemer niet aan deze kriteria voldoet, ben je dan ook niet gewoon een hobby ondernemer ???

 

Als je aan het urencriterium voldoet, je minimaal 3 maar liever meer opdrachtgevers hebt, je een gezonde winstverwachting hebt (dus winst in overeenstemming met het aantal geinvesteerde uren), dan heb je wel een rare inspecteur gehad om je als hobby ondernemer te zien

Link naar reactie
  • 0

Wakka,

 

Ik vind dit echt raar, ik weet dat je soms een beetje wordt overgeleverd aan de willekeur van de inspecteur.

 

In een halfjaar een dergelijke omzet, toont denk ik toch wel levensvatbaarheid. Ik zou het er niet bij laten zitten.

 

Wat zegt je boekhouder / accountant hiervan?

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Wakka,

 

Ik vind dit echt raar, ik weet dat je soms een beetje wordt overgeleverd aan de willekeur van de inspecteur.

 

In een halfjaar een dergelijke omzet, toont denk ik toch wel levensvatbaarheid. Ik zou het er niet bij laten zitten.

 

Wat zegt je boekhouder / accountant hiervan?

 

 

Accountant heeft brief opgesteld aan belasting en uitslag was dat het volgende belastingjaar alles achteraf nog eens bekeken zou worden. Ach het kan verkeren. Oja, begrijp mij goed deze gegevens betreffen een jaaromzet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.