• 0

ondernemersinkomen berekenen

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lucia,

 

???Je bent niet echt duidelijk vrees ik.

 

Salaris, zoals in loondienst bij een werkgever of je eigen BV.

 

Of salaris als in opname uit je (eenmanszaak, vof etc) onderneming.

 

graag iets meer info

 

groet

Erik

Link naar reactie
  • 0

Sorry.

 

Ik ga een eenmanszaak beginnen, en er is mij verteld dat ik het beste aan mijzelf een salaris kan toekennen, om zekerheid te hebben van een vast inkomen. Maar hoe moet ik dat nu berekenen om er 1000 euro netto aan over te houden als salaris.

Hopelijk ben ik nu wat duidelijker :D

 

groetjes

Link naar reactie
  • 0

Lucia,

 

Helaas ligt dit iets ingewikkelder dan bruto/netto berekeningen.

 

Als eenmanszaak ga je inkomen genereren. Dit resulteert in een winst (omzet min kosten), na belasting zou je heel ruim genomen kunnen zeggen dit is netto.

 

Omdat dit dus een toekomstige gebeurtenis is is het verstandig een voorschot op te nemen. Dit is een prive opname.

 

De opnamen kom je aan het einde van het jaar weer tegen op de balans via de kapitaalwaarde.

 

De prive opname is vaak gebaseerd op a) het inkomen van de zaak en b) de benodigde gelden voor levensonderhoud.

 

Kapitaal is zoiets als:

 

Saldo vorig jaar (bij start onderneming saldo beginbalans)

plus: resultaat van het jaar (bij winst natuurlijk)

min: opnamen prive

is: Kapitaal (bij een positief kapitaal heb je dus meer winst gemaakt of meer gestort dan je prive hebt onttrokken,)

 

Het is echter wel verstandig een vast bedrag af te spreken (met jezelf) wat je maandelijks naar je priverekening overmaakt.

 

ik hoop dat ik je niet te duizelig heb gemaakt. :P

 

groet,

Erik

Link naar reactie
  • 0

Je verkoopprijs bepaalt de omzet = het inkomensdeel van je "salaris", Hier gaan dan je bedrijfskosten van af en heb je de winst voor belastingen.

Dit is uiteindelijk waarvan je alle prive kosten, zoals huur/hupotheek, inkomstenbelasting, zorgverzekering etc. zal moeten betalen.

Dus in je verkoopprijs bepaalt mede 'je salaris". Inkomen of winst is een beter woord. Een werknemer heeft salaris, in een eenmanszaak is er geen salaris maar "winst" en is je inkomen. Maar "rijk" in een eenmanszaak betwijfel ik, maar dat is een andere zaak.

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

De basisformules met een eenmanszaak zijn:

omzet - kosten = winst

winst = bruto salaris

bruto salaris - inkomstenbelasting = netto salaris

 

Met allerlei mitsen en maren natuurlijk, over andere inkomstenbronnen, aftrekposten, investeringen afschrijven, niet-aftrekbare kosten, pensioenopbouw, arbeidsongeschiktheidsverzekering, privégebruik auto etc. etc.

 

Je moet dus niet zozeer een salaris meenemen in je bedrijfsmodel, maar zorgen dat het bedrijf minimaal de winst oplevert die overeenkomt met je gewenste bruto salaris. Alle complexiteiten van de ib blijven zo buiten het financiële model van je bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

De basisformules met een eenmanszaak zijn:

omzet - kosten = winst

winst = bruto salaris

bruto salaris - inkomstenbelasting = netto salaris

 

Met allerlei mitsen en maren natuurlijk, over andere inkomstenbronnen, aftrekposten, investeringen afschrijven, niet-aftrekbare kosten, pensioenopbouw, arbeidsongeschiktheidsverzekering, privégebruik auto etc. etc.

 

Je moet dus niet zozeer een salaris meenemen in je bedrijfsmodel, maar zorgen dat het bedrijf minimaal de winst oplevert die overeenkomt met je gewenste bruto salaris. Alle complexiteiten van de ib blijven zo buiten het financiële model van je bedrijf.

 

Zo is het precies. reusje voor renep

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Eevn een oud draadje omhooggetrokken.

 

Ik ben in september 2007 een eenmanszaak begonnen, naast een parttime baan in loondienst. Het gaat hartstikke goed, en door een tweede zwangerschap (waarvan ik hoop dat dat kind vannacht eindelijk eens komen gaat, maar dat terzijde), wil ik mijn loondienst van 3 dagen per week naar 2 dagen brengen omdat de opvang van de kinderen in het geding komt. Ik heb een supermakkelijk kind, en de reden dat ik juist deze eenmanszaak ben begonnen, is omdat ik een thuiswerkmama wil zijn.

Toekomstdoel is dan ook dat ik uiteindelijk mijn 3 dagen loondienst inkomsten helemaal kan vervangen met mijn eigen webwinkel inkomsten.

 

Goed, tot zover de inleiding.

 

Nu wil ik dus van 3 naar 2 dagen in loondienst. na wat rekenwerk moet ik nu 300 euro netto per maand uit mijn webwinkel onttrekken als salaris.

 

Hoe doe ik dat? Is het gewoon een boeking die je doet? Ik moet 41,45% inkomstenbelasting betalen over deze inkomsten (want ik moet het opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden"), en dus moet ik al bruto zo'n 500 euro onttrekken per maand aan de webwinkel.

Ik zie alleen even door de bomen het bos niet meer.

 

Kijk, we hebben flink wat spaargeld geinvesteerd in de voorraad en dergelijke. Dus "winst" maken we dit jaar niet, we moeten eerst die investering terugverdienen. Maar toch wil ik wel elke maand die 500 euro bruto onttrekken als periodieke uitkering voor het levensonderhoud. Mag dat wel, als je niet eens officieel winst maakt? En hoe noem je die boeking dan in je balans?

 

Ik ben niet economisch onderlegt, dus als iemand het me uit kan leggen zonder al te veel heel moeilijk taal (of het gewoon goed kan uitleggen wat die termen dan betekenen..)

 

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen, want ik snap het niet helemaal.

Kijk, ik snap ook wel dat je als je winst maakt, dat je dat dan kan gebruiken als salaris. Maar ik vraag dus hoe het zit, als je nog geen winst maakt, je toch een vorm van "salaris" kunt ontrekken uit je omzet.

Even voor de cijfers, stel dat ik een omzet per maand heb van 1500 euro bruto, en dat de kosten 600 euro bruto zijn. En stel dat ik een salaris van 500 euro bruto wil.

 

Is het dan gewoon een balans van:

 

1500 (omzet)

- 600 (kosten)

- 500 (salaris)

- 180 (omzetbelasting)

------------

220 euro (om investeringen af te lossen, of weet ik wat)

 

Klopt dat zo een beetje? En kan ik dus die 500 euro salaris gewoon zomaar onttrekken aan het hele gebeuren? Vind de belastingdienst dat okay?

Best moeilijk, een eigen bedrijfje... je moet ineens een duizendpoot wezen!

 

Link naar reactie
  • 0
ik hoop dat dat kind vannacht eindelijk eens komen gaat, maar dat terzijde

 

[off topic]Weeën op Higherlevel, hilarisch. Veel succes de komende dagen.[/off topic]

 

Voor zover ik weet kan je zoveel geld opnemen van de rekening van je eenmanszaak als je wilt, want jij bent de eenmanszaak dus het is jouw rekening. De belastingdienst belast niet je opnames maar je resultaat.

 

De belastingdienst rekent in een eenmanszaak jouw salaris niet mee in de kosten, dus die belans klopt niet. Onder aan de streep moet 720 staan en dat is het resultaat die worden belast, onafhankelijk hoeveel je hebt opgenomen.

 

Hoop dat het klopt en simpel genoeg is.

Link naar reactie
  • 0

Ik schrijf een x bedrag over van m'n zakelijke rekening naar m'n prive rekening en boek dit in m'n boekhoud pakket onder "huishoudgeld".

Het x bedrag zie ik als mijn nettoloon, de IB betaal ik achteraf vanuit m'n zaak (en boek ik als "prive opnames overig").

 

Oh en idd wat msteer zegt, het geld wat je naar jezelf overschrijft zijn geen kosten.

Link naar reactie
  • 0

Aha, dus wat ik overmaak naar de huishoudrekening vanaf mijn zakelijke rekening, mag ik niet op de boekingslijst zetten? Ik moet gewoon over die 720 euro belasting betalen, en wat ik verder met het kapitaal doe, moet ik zelf weten. Maar.... dan betaal ik daar dus ook geen inkomstenbelasting over, als ik 500 euro overboek naar mijn huisrekening?

 

Ik betaal alleen inkomstenbelasting als ik strakkies achteraf werkelijk winst gemaakt heb dit jaar. Want dat is wat ik moet opgeven bij "inkomsten uit overige werkzaamheden".

Of moet ik bij die inkomsten uit overige werkzaamheden de maandelijkse prive opnames opgeven?

 

Weeën op higherlevel... het zou zo maar eens kunnen, de hele dag doet mijn buik al ernstig zeer, ook nu tijdens het typen. Pfff...

Maar goed, we kunnen het maar gehad hebben. Sinds de webwinkel twee maanden geleden openging, krijgen we het elke week drukker, dus beter dat ie nu komt, dan over twee weken, dan is het weer drukker!

Link naar reactie
  • 0

Je moet het wel boeken anders klopt je balans niet meer. Je bankrekening neemt af, dus ergens anders moet er iets in gelijke mate toe- of afnemen. Dat kan een post huishoudgeld zijn, of een rekening courant.

 

Maar het zijn dus geen kosten die je van je omzet mag aftrekken. Je schuift als het ware je eigen middelen heen en weer op de balans.

 

De inkomsten overige werkzaamheden is inderdaad de winst of verlies aan het einde van het jaar, daar betaal je inkomstenbelasting over, en dus niet wat je privé hebt opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet het wel boeken anders klopt je balans niet meer. Je bankrekening neemt af, dus ergens anders moet er iets in gelijke mate toe- of afnemen. Dat kan een post huishoudgeld zijn, of een rekening courant.

 

Volgens mij draait het op de balans om enerzijds liquide middelen (bankrekeningen) en anderzijds eigen vermogen, die met hetzelfde bedrag afnemen.

 

Huishoudgeld hoort niet op de balans. En een rekening courant suggereert een schuld/vorderingverhouding die er niet is bij privéopnames.

Link naar reactie
  • 0

Maar... even voor mij:

 

Ik boek gewoon van de zakelijke rekening een x bedrag over naar mijn eigen rekening, noem het salaris of privé ontrekking of whatever, mag hierover geen BTW rekenen (normaal zijn mijn kosten belast met 19% BTW). En aan het eind van het jaar geef ik mijn winst (of verlies) op als "inkomsten uit overige werkzaamheden" bij de belastingdienst.

En natuurlijk elk kwartaal de omzetbelasting, maar die heeft niets te maken met dit gebeuren.

 

klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Liedje,

 

Als ik het zo lees dan denk ik dat het opgeven van deze winst als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) straks (2008) niet zo gunstig meer is. Bij ROW mag je geen aanspraak maken op de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, investeringsaftrek en ga zo maar door.

 

In 2007 zul je waarschijnlijk niet aan je urencriterium komen met een parttime baan van 3 dagen. Dan zal het weinig invloed hebben.

 

Je fiscale winst bereken je volgens de vermogensvergelijking. Deze vergelijking corrigeer je met je privé opnamen en onttrekkingen waardoor het fiscale resultaat niet verandert.

 

 

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
  • 0
Ik boek gewoon van de zakelijke rekening een x bedrag over naar mijn eigen rekening, noem het salaris of privé ontrekking of whatever, mag hierover geen BTW rekenen (normaal zijn mijn kosten belast met 19% BTW). En aan het eind van het jaar geef ik mijn winst (of verlies) op als "inkomsten uit overige werkzaamheden" bij de belastingdienst.

En natuurlijk elk kwartaal de omzetbelasting, maar die heeft niets te maken met dit gebeuren.

 

Ja.

 

De privéonttrekkingen zijn geen kosten of omzet en hierover btw rekenen is dus niet aan de orde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.