• 0

BTW terugvorderen aankoop woning?

Ik heb gehoord dat je ten dele de btw (als ondernemer) kan terugvorderen wanneer je een huis koopt als je daarin ook kantoor houdt.

 

Weet iemand specifiek de fiscale regels hiervoor?

 

In mijn geval heb ik met prive middelen een woonhuis gebouwd met daarbij een apart vrijstaand kantoor (50m2)

 

Kan ik nu toch alle btw (huis + kantoor) terugvorderen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn inderdaad (sinds een arrest van enige tijd geleden) wel mogelijkheden hiertoe.

 

Maar allereerst de vraag, waarom zou je het doen ??

 

Inderdaad kun je mogelijk wat voorbelasting ontvangen, maar vergeet niet als je ooit weer het pand gaat verkopen dat je dan over de verkoop van het zakelijk deel weer omzetbelasting moet afdragen.

Daar onroerend goed normalieter nu eenmaal stijgt in waarde loop je dus het riscio dat je dan meer BTW moet afdragen dan je in het verleden mocht ontvangen.

 

Daarnaast zijn er specieke eisen omtrent onroerend goed en de BTW/OB wetgeving.

Dit is niet in een paar regels uit te leggen en dikwijls afhankelijk van de specifieke situatie.

 

Daarnaast is het over het algemeen zo dat je bij de aankoop van de woning van tevoren dient kenbaar te maken dat er sprake is van een

natuurlijk persoon of rechtspersoon die het pand wil kopen opgave van eventueel verschuldigde voorbelasting in de aankoopnota.

Daarnaast kan het ook nog voorkomen dat het niet mogelijk is om deze voorbelasting te claimen gezien het fiscale verleden van de woning ten aanzien van de BTW-regels.

 

Lijkt mij het beste dat je dit overlegd met je adviseur/accountant wat de mogelijkheden maar vooral de na en voordelen zijn.

 

Succes.

 

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Heb namelijk gehoord dat terugvorderbare btw gespreid wordt over 10 jaar

 

M.a.w. als je het pand verkoopt na 6 jaar, is het terug te betalen deel aan btw nog maar 40% van de oorspronklijke voorheffing.

 

Kijk als dit inderdaad waar is, dan is dit een aardig voordeeltje.

 

Het kantoordeel moet echter wel aan een groot aantal cirteria voldoenh zodat een doodsnee studeerkamer nimmer zal voldoen.

 

Wie weet er meer over dit onderwerp?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad bestaat er de zg. herzieningstermijn, wat inderdaad is wat je bedoelt.

 

Mogelijk dat je eigen adviseur of anderen hier om dit forum je er wat meer over kunnen vertellen.

 

Overigens vraag ik me wel af of dat je het feit dat je het voornemen hebt om de voorbelasting van de kosten van de aankoop en bouw van de complete woning te claimen niet van het begin af aan al kenbaar had moeten maken.

 

Mogelijk dat andere je hier het antwoord op kunnen geven.

 

Succes

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Vandaag de BTW van mijn totale nieuwbouw woning gestort gekregen. Heb een onderneming vanuit huis met een apart kantoor aan huis. Er loopt nog een procedure dus kan nog zijn dat het terugbetaald moet worden.

 

Vraag anders even aan Ben Evers, BDO, 074 2426955

 

Inderdaad tracht de overheid een stokje voor deze regeling te steken, er loopt nog een procedure en tevens is het de verwachting dat men zal trachten reparatiewetgeving in te stellen.

 

Is dus inderdaad afwachten wat er uit de procedure gaat komen.

 

 

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Charles-Tijmens Tijmens arrest.

 

Je koopt een prive pand, trekt 100% voorbelasting af en zal gedurende de looptijd naar verhouding van het prive gebruik de aftrek voorbelasting weer moeten terugbetalen. Dit levert een aardig liquiditeits voordeel op maar het is wel tijdelijk en de herzieningstermijn duurt 10 jaar.

 

Bij tussentijdse verkoop moet je inderdaad rekening houden met de koper en of het uberhaupt wel mogelijk is om de woning aan een belaste ondernemer voor de OB te verkopen die ook belaste prestaties zal verrichten in de woning.

 

Indien dat niet zo is en je verkoopt de woning na 5 jaar dan zal je de gehele herziening moeten betalen over 5 jaar tijd. Dat kan dus oplopen tot 50% van de totaal teruggevraagde voorbelasting. Niet iedereen kan een dergelijk bedrag makkelijk ophoesten.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

hoi MD

 

Op zich kun je altijd een verzoek indienen, maar de kans is enorm dat ze het afwijzen omdat een dergelijk verzoek behandeld wordt als een bezwaar tegen de eigen aangifte BTW waarin de aftrek van voorbelasting destijds vergeten is (destijds = het tijdvak waarin de bouwnota's thuishoren qua factuurdatum). Een bezwaar moet binnen 6 weken gedaan zijn, wil de fiscus het nog in behandeling moeten nemen. Anders word je niet ontvankelijk verklaard en houdt het op.

 

Maar proberen kan altijd. Soms slapen ze nog wel eens ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.